اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

نیازمندی‌های جامعه امروز در اقتصاد دانش بنیان دیده می‌شود

مشاور وزیر علوم با تاکید براینکه هیچ اقتصادی را امروز پایدار نمی‌توانیم تلقی کنیم مگر اینکه این اقتصاد یک اقتصاد دانش بنیان باشد، گفت: اقتصاد دانش بنیان، توسعه را کامل در بردارد و نیازمندی و مطالبات امروز جامعه ما در درون آن دیده می‌شود.

نیازمندی‌های جامعه امروز در اقتصاد دانش بنیان دیده می‌شود

علی‌اکبر فامیل‌کریمی مشاور وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه نکته بسیار حائز اهمیت درباره نوع نامگذاری شعار امسال، مرتبط بودن و هم سویی با جهت‌گیری‌ها و راهبردهای اخیر این نامگذاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، گفت: منظومه فکری مقام معظم رهبری را در طول این دو سه دهه با نام‌گذاری‌هایی که صورت پذیرفته، پازلی است که منفک از یکدیگر نیست و متصل به هم هستند.

وی گفت: تا قبل از سال هفتاد و هشت پیام های مقام معظم رهبری طبیعتا یک بستر کلی را برای حرکت انقلاب اسلامی و فضای اجرایی کشور ترسیم می کرد، سال هفتاد و هشت به بعد تقریبا مصداقی‌تر شد، عنوان های مشخصی نامگذاری شد که جهت گیری ها را کاملا راهبردی کرد.

مشاور وزیر علوم در ادامه گفت: وقتی مسیر نامگذاری سال‌های دهه چهارم انقلاب را بررسی کنیم، متوجه یک تقسیم‌بندی می‌شویم، نوع نامگذاری ها در دهه اول مخصوصا در چهار سال دهه هفتاد، ساختارهایی را برای جامعه ترسیم کرد که آن ساختارها می توانست بستر کلی امور برای سیستم اجرایی و قانونگذاری کشور باشد و افکار عمومی را در آن جهت صیقل دهد. در این اثناء باز مواجه هستیم که بعضی از سال ها را مقام معظم رهبری با نام شخصیت‌ها نامگذاری کردند؛ یک سال تحت عنوان سال حضرت امام(ره) نامگذاری شد. اگر جریان‌ها و تفکرات سیاسی در آن مقطعی که این نامگذاری اتفاق افتاد را بررسی کنید، نتیجه می‌گیرید که در آن مقطع لازم بود که همان منظومه فکری حضرت امام (ره) بازنگری شود. پس لازم بود در همان مقطع، بعد از بیست سال بازنگری‌هایی داشته باشیم و توجه کنیم چه شاخصه های مشخصی وجود دارد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری یک مقطعی هم در نامگذاری ها نام امام علی(ع) را مطرح کردند، با بررسی در آن مقطع نتیجه می گیریم که به آن عنوان نیاز داشتیم. در آن مقطع جامعه در یک وضعیت تهاجم فرهنگی، استحاله و شبیخون قرار گرفته بود و از این رو وقتی به مکتب امیرالمومنین رجوع می کنیم، متوجه می شویم خیلی از موارد مکتب آن حضرت را در آن مقطع می توانستیم برجسته کنیم و الگو بگیریم. اگر مکتوب اتفاقاتی که در آن سال افتاده را بررسی کنیم، مشخص می‌شود بخش عمده ای از آنچه که مدنظر مقام معظم رهبری بوده در بحث نوشتاری، مکتوب و گفتمانی اتفاق افتاد.

فامیل کریمی افزود: در دهه هشتاد، تمام نامگذاری‌ها برپایه اقتصاد مطرح شد، علیرغم اینکه به حوزه های فرهنگی توجه شده بود. یعنی پشتوانه و بخشی از نکاتی که در کنار مباحث اقتصادی مطرح می شد موضوعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بود. در چهار سال آخر هفتاد و هشت هم بحث اقتصادی دیده شد. این ده سال موضوعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی توام با همدیگر است اما دهه نود شاخصه ها و مصداق ها صراحتا اقتصادی شد. این نشان از نوع نگاه رهبر معظم انقلاب به این مقوله ها دارد و نشان می دهد علیرغم اینکه خیلی از مسائلی اطراف ایشان است اما به تمام اضلاع اموری که در جامعه جهانی اتفاق می افتد تسلط و اشراف دارند و حتی متوجه نگاه دشمنان و افراد رقیب هستند، همچنان به این طرف ماجرا هم کاملا مشرف هستند.

وی تاکید کرد که اگر فرمایشات مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته را سرلوحه کار خود قرار می‌دادیم، قطعا گرفتار مشکلاتی که امروز داشتیم، نمی‌شدیم.

مشاور وزیر علوم با تاکید براینکه هیچ اقتصادی را امروز  پایدار نمی‌توانیم تلقی کنیم مگر اینکه این اقتصاد یک اقتصاد دانش بنیان باشد، گفت: اقتصاد دانش بنیان، توسعه را کامل در بردارد و نیازمندی و مطالبات امروز جامعه ما در درون آن دیده می‌شود. اشتغال سنتی امروز نمی‌تواند با نیازمندی های کلانی که داریم، پاسخگو باشد، اشتغال سنتی خیلی محدود است، مصادیقش را مقام معظم رهبری خیلی خوب در بحث کشاورزی اشاره کردند، اگر کشاورزی تبدیل به صنعت کشاورزی نشود، اگر گردشگری تبدیل به صنعت نشود، اگر حوزه معدن ما تبدیل به صنعت نشود، مجبور به خام فروشی می‌شویم. دانش بنیان‌ها تولید قدرت و ثروت می‌کنند.

* اقتصاد کشور باید با شرکت‌های دانش‌بنیان راه خود را پیدا کند

وی با بیان اینکه اقتصاد ما نباید به جریان‌های سیاسی گره بخورد، گفت:‌ اقتصاد باید راه خود را با علم و بنیه‌های علمی و شرکت‌های دانش بنیان پیدا کند. آنچه که می تواند تحول بنیادین در حوزه تکنولوژی ایجاد کند و لبه تیز تکنولوژی باشد در در پژوهشگاه ها و دانشگاه‌ها دیده می‌شود.

فامیل‌کریمی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم تغییر ساختار با تحول در حوزه های مختلف در حال انجام است. امروز وزارت علوم سیاستگذاری می‌کند. لازمه سیاستگذاری این است که از سیاست ورزی فاصله گرفته شود و کار میدانی انجام شود، اقدامی که این روزها در وزارت علوم در حال اجراست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول