اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

تأکید وزرای خارجه ایران و چین بر مقابله با تحریم‌های یکجانبه و نامشروع

وزیران امور خارجه ایران و چین ضمن رایزنی درباره آخرین تحولات مرتبط با گفت‌وگوهای وین، بر مقابله با تحریم‌های یکجانبه و نامشروع تأکید کردند.

تأکید وزرای خارجه ایران و چین بر مقابله با تحریم‌های یکجانبه و نامشروع

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین پنجشنبه یازدهم فروردین ماه و در حاشیه سومین نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان در شهر تونشی واقع در شرق چین درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به بحث و تبادل نظر پرداختند. 

وزیر خارجه چین در این دیدار از امیرعبداللهیان برای جابه جایی برنامه و حضور در نشست تونشی قدردانی کرد و گفت: مایلم با شما درباره روابط دوجانبه و موضوعات مورد علاقه طرفین گفت‌وگو کنم.

وزیر خارجه کشورمان نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار با همتای چینی در شهر تونشی اظهار داشت: به شما برگزاری موفقیت آمیز نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان را تبریک می‌گویم. همچنین برگزاری موفق بازی‌های المپیک و پارالمپیک زمستانی در چین را تبریک می‌گویم.

 

 

امیرعبداللهیان با بیان این‌که روابط ایران و چین ابعاد متنوع و گسترده‌ای دارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در ماه‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی در ابعاد مختلف روابط دو کشور حاصل شده است و امروز مناسبات دوجانبه و موضوعات مختلف را با هم بررسی می‌کنیم و به برخی موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی خواهیم پرداخت.

به گزارش فارس، وزرای امور خارجه دو کشور بر ضرورت تسریع در نهایی سازی پروژه‌های معرفی شده و ادامه رایزنی در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی تأکید کردند. 

امیرعبداللهیان در این دیدار با ابلاغ سلام آیت الله رئیسی به رئیس جمهور چین، با توجه به حمایت قوی مقامات عالیه دو کشور از همکاری‌های فیمابین، بر ضرورت فعال سازی ظرفیت‌های بزرگ دو کشور خصوصا در حوزه‌های اقتصادی تأکید کرد.

* تسهیل بازگشت دانشجویان ایرانی به چین

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت مبادلات مردمی بین دو کشور، تسهیل بازگشت دانشجویان ایرانی را اقدامی موثر در این زمینه  خواند که اگرچه محدودیت‌های کرونا تاکنون مانع از بازگشت آنها به چین بوده، اما شایسته است با همکاری بخش‌های مربوطه در چین به شرایط قبل باز گردد.  

امیرعبداللهیان همچنین همکاری دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی و مقابله مشترک با سیاسی سازی حقوق بشر و دخالت در امور داخلی کشورها را از ابعاد مهم روابط خواند. 

وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری استفاده غیرقانونی کشورهای غربی از تحریم علیه ملت‌های مستقل، مقابله با این امر را برای کمک به ثبات و پیشگیری از بحران سازی حائز اهمیت دانست. 

وانگ یی وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌های گرم رئیس جمهور چین به رئیس جمهور کشورمان، از مشارکت طرف ایرانی در سومین اجلاس همسایگان افغانستان قدردانی و بر همکاری‌ها و رایزنی نزدیک طرفین برای عملیاتی کردن سند ۲۵ ساله و همکاری در سازمان‌های بین‌المللی تأکید کرد.

دو وزیر همچنین در خصوص آخرین تحولات مرتبط با گفت‌وگوهای وین به تبادل نظر پرداختند و مقابله با تحریم‌های یکجانبه و نامشروع را مورد تاکید قرار دادند.

به گزارش خبرنگار فارس، حسین امیرعبداللهیان در مدت دو روز حضورش در شهر تونشی چین ضمن شرکت در سومین نشست کشورهای همسایه افغانستان و همچنین نشست کشورهای همسایه افغانستان به اضافه طالبان، قطر و اندونزی با برخی مقامات حاضر در این نشست از جمله وزرای خارجه پاکستان، ترکمنستان، روسیه، قطر، اندونزی، وزیر خارجه طالبان و معاون نخست‌وزیر ازبکستان دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی پرداخت. 

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از سفرش به شهر تونشی در گفت‌وگویی درباره اجرایی شدن سند برنامه جامع همکاری ایران و چین گفت: در سفری که به چین داشتم همکاری‌ها را در قالب برنامه جامع همکاری دو کشور شروع کردیم و امروز مرحله به مرحله و در بخش‌های متنوع این موضوع دنبال می‌شود و احتمالا در پایان این هفته برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در چین خواهم بود و یکی از برنامه های ما با وانگ یی مرور مجددی است بر آخرین وضعیت اجرای سند مزبور و این سند ابعاد بزرگی دارد که اجرای آن شروع شده و روز به روز توسعه می‌یابد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این و در رأس یک هیأت سیاسی و بنا به دعوت همتای چینی ۲۴ دی ماه وارد فرودگاه ووشی شد و با «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین دیدار کرد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همان روز گفت که امروز برنامه همکاری جامع ایران و چین (همکاری ۲۵ ساله) وارد مرحله اجرا می‌شود و افزود: در سفر به چین حامل پیام کتبی آقای رئیسی برای همتای چینی بودم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول