اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

سایه‌روشن سرمایه‌گذاری غرب در اقتصاد قزاقستان

بانک ملی قزاقستان 10 کشور برتر سرمایه‌گذار در اقتصاد این کشور را معرفی کرد که عموماً کشورهای غربی هستند؛ در حالی که سرمایه‌گذاری آنان بیشتر در بخش استخراج معادن بوده تا در بخش‌های تولیدی و مولد.

سایه‌روشن سرمایه‌گذاری غرب در اقتصاد قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، بانک ملی قزاقستان ضمن معرفی 10 کشور برتر سرمایه گذار در این کشور اعلام کرد در سال 2021 نه تنها روند نزولی ورود سرمایه خارجی متوقف، بلکه قزاقستان موفق به دست یافتن به شاخص‌های سال‌های 2017-2019 نیز شد.

با این حال در سال 2021 بیش از 23.7 میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد قزاقستان شده است که در قیاس با یک سال پیش بسیار بیشتر شده است.

هلند، آمریکا، سوئیس، روسیه و چین به عنوان 5 کشور برتر با بیشترین حجم سرمایه گذاری در اقتصاد قزاقستان موفق به حفظ جایگاه قبلی شدند و 68.3 درصد از کل حجم سرمایه گذاری‌های انجام شده را به خود اختصاص دادند.

در بخش دوم 10 کشور برتر تغییرات قابل توجهی رخ داده و بلژیک با افزایش 35.1 درصدی سطح سرمایه گذاری، موفق به کسب جایگاه ششم شده است که یک سال پیش به انگلیس تعلق داشت.

کره نیز با رشد 73.2 درصدی، از جایگاه نهم به هشتم منتقل شده و فرانسه را در رتبه دهم قرار داده است.

ترکیه با رشد 87 درصدی سرمایه گذاری در قزاقستان موفق به کسب جایگاه نهم شده و قبرس را از دهگانه برتر خارج کرده است.

در فهرست 10 کشور برتر سرمایه گذار در قزاقستان در سال 2021  به ترتیب کشورهای هلند با 7 میلیارد دلار، آمریکا با 2.8 میلیارد دلار، سوئیس با 2.6 میلیارد دلار، روسیه با 1.9 میلیارد دلار، چین با 1.8 میلیارد دلار، بلژیک با 1.06 میلیارد دلار، انگلیس با 1.02 میلیارد دلار، کره جنوبی با 805.5 میلیون دلار، ترکیه با 679.5 میلیون دلار و فرانسه با 603.1 میلیون دلار قرار دارند.

به باور تحلیلگران بی طرف، آنچه از ظاهر این فهرست بر می‌آید، سرمایه گذاران اصلی در اقتصاد قزاقستان کشورهای غربی هستند. به خصوص سیاستمداران آمریکایی ضمن هر فرصتی به این موضوع اشاره می‌کنند و مدعی می‌شوند که هدف آنها تقویت و گسترش همکاری‌های اقتصادی و سیاسی بین دو کشور است. سیاستمداران انگلیس نیز روش مشابهی را دنبال می‌کنند.

به عقیده برخی کارشناسان، چنانچه به طور عمیق این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که عملاً سود خاصی از سرمایه‌گذاری‌های آمریکایی-انگلیسی-هلندی عاید قزاقستان نمی‌شود. زیرا این سرمایه گذاران در حقیقت در این کشور یک کارخانه نساخته‌اند یا یک واحد تولیدی راه اندازی نکرده‌اند تا قزاقستان بتواند محصولات با ارزش افزوده صادر کند. تمام سرمایه گذاری‌های آنها در بخش استخراج بوده و از این طریق سهم بزرگی از منابع کشور را در اختیار خود قرار می‌دهند. بنابراین ذینفعان اصلی سرمایه گذاری خود آنها هستند.

به عنوان مثال در میدان «تنگیز» در دریای «خزر»، در شرکت مشترک «تنگیز شورایل» فقط 20 درصد سهام به شرکت ملی «قزاق مونای گاز» تعلق گرفته، 50 درصد به شرکت آمریکایی «شورون»، 25 درصد به شرکت آمریکایی «اکسان‌موبیل» و 5 درصد به شرکت مشترک آمریکایی «لوگو آرکو» واگذار شده است.

در میدان «کاشاگان» در دریای «خزر»، در کنسرسیوم شرکت عملیاتی شمال خزر  (NCOC) سهم شرکت ملی «قزاق مونای گاز» 16.88 درصد، شرکت ایتالیایی «انی» 16.81 درصد، شرکت آمریکایی «اکسان‌موبیل» 16.81 درصد، شرکت انگلیسی «شل» 16.81 درصد، شرکت فرانسوی «توتال» 16.81 درصد، شرکت ملی نفت چین 8.33 درصد و شرکت ژاپنی «اینپکس» 7.56 درصد است.

در میدان «قراچاگان» سهم شرکت ملی «قزاق مونای گاز» 10 درصد، شرکت ایتالیایی «انی» 29.25 درصد، شرکت انگلیسی «شل» 29.25 درصد و شرکت آمریکایی «شورون» 18 درصد است.

در مجموع 74.5 درصد از بازار تولید نفت قزاقستان در دست شرکت‌های خارجی قرار دارد. یعنی در واقع آنها روی تجارت خود سرمایه گذاری می‌کنند که «سرمایه گذاری برای اقتصاد قزاقستان» معرفی می‌شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول