اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

انجام مطالعات تکمیلی برای صدور مجوز پتروشیمی در بهشهر

مدیرکل ارزیابی حفاظت زیست محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره صدور مجوز پتروشیمی در بهشهر گفت: در این زمینه درخواست کردیم مطالعات تکمیلی ارائه شود و در کمیته ارزیابی سازمان اگر مجوزی باشد براساس نتایج حاصل از انجام مطالعات به اقناعی برسیم که بتوانیم به نگرانی‌های مردم نیز پاسخ دهیم.

انجام مطالعات تکمیلی برای صدور مجوز پتروشیمی در بهشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، صحبت از پتروشیمی درحالی نقل محافل است که عکس‌العمل‌های مختلف به همراه داشته، از یک سو برخی موافق ایجاد این صنعت و افزایش اشتغال در منطقه به دلیل بیکاری افسارگسیخته در این شهرستان و منطقه هستند و برخی هم به دلیل همسایگی پتروشیمی با شبه جزیره میانکاله به عنوان ذخیره‌گاه زیست محیطی و بهشت میلیون‌ها پرنده و موجودات آبزی و کنار آبزی و با پویش « نه به پتروشیمی» تلاش دارند تا مسؤولان را از این تصمیم و راه‌اندازی پتروشیمی منصرف کنند.

داستان ایجاد کارخانه پتروشیمی در منطقه حسین‌آباد بهشهر و در زمین فعلی که به مراتع منابع طبیعی معروف است، سال‌هاست که در دستور کار قرار گرفته است ولی همجواری با شبه جزیره میانکاله و عوارض زیست‌محیطی موجب شده باوجود کلنگ‌زنی و همچنین مجوزهای مختلف به مرحله عمل نرسد.

باوجود همه این مسائل ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۰ و کمتر از یک‌ماه گذشته، عملیات اجرایی برای احداث کارخانه پتروشیمی در بهشهر استان مازندران با حضور احمد وحیدی وزیر کشور کلید خورد و این در حالی بود که علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود؛ اجرای این طرح مجوز زیست محیطی ندارد و سازمان محیط زیست با آن مخالفت است.

حمید جلاوندی مدیرکل ارزیابی حفاظت زیست محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان مهمان تلفنی گفت‌وگوی ویژه خبری مازندران در این زمینه اظهار کرد: رسالت سازمان محیط زیست حکم می‌کند که به اهمیت سلامت زیست محیطی در تالاب میانکاله با حساسیت بالایی توجه کند.

وی با اشاره به اینکه این واحد پتروشیمی با این ویژگی‌ها و در مکانی که برای آن پیش‌بینی شده باید بررسی شود چه تهدیداتی ممکن است داشته باشد، گفت: بررسی‌ها در این زمینه شروع شده تا این تاریخ هنوز مجوز صادر نشده است، به دلیل اینکه مقداری از نگرانی‌ها وجود دارد و این نگرانی‌ها در چند حوزه است و قرار شد براساس آخرین تصمیمات طی یک نامه رسمی به مدیرعامل پتروشیمی اعلام شود تا نسبت به ارائه اطلاعات تکمیلی و بررسی چند موضوع از جمله اثرات تجمعی اقدام شود.

مدیرکل ارزیابی حفاظت زیست محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست به اهمیت مساله سلامت مردم و اکوسیستم اشاره کرد و افزود: باید با توجه به اینکه در این مکان یک آب شیرین‌کن در فلات مرکزی پیش‌بینی شده باید روی اثرات تجمعی این دو آب شیرین‌کن بررسی مجدد صورت گیرد و همچنین اثراتی که ناشی از خروجی آلاینده‌های گازی و پساب صنعتی حاصل از فرآیند براساس دانش فنی توجه شود.

این مسؤول با بیان اینکه دانش فنی این پروژه یعنی ساخت  توسط مهندسان ایرانی و شرکت پژوهشی ذیل شرکت ملی پتروشیمی ایران ارائه شده و گام خوبی است، تصریح کرد: چون این صنعت اولین‌بار قرار است ایجاد شود و هنوز در کشور اجرا نشده اعداد، رقم‌ها و انتشار آلودگی‌ها و داده‌ها نیاز به بررسی تکمیلی دارد که از سرمایه‌گذار خواستیم تا  برمبنای برنامه مدیریت؛ پایش در زمان اجرا و حین کار باشد تا ما نگرانی‌ نداشته باشیم.

جلاوندی ادامه داد: همچنین توجه به موضوع زمین و بارگذاری از مسائل دیگر بوده که باید با سند آمایش استانی و مدیریت یکپارچه سواحل منطبق باشد و در این زمینه درخواست کردیم  مطالعات تکمیلی ارائه شود که در کمیته ارزیابی سازمان اگر مجوزی باشد براساس نتایج حاصل از انجام مطالعات به اقناعی برسیم که بتوانیم به نگرانی‌های مردم نیز پاسخ دهیم.

وی در پایان گفت: موضوعاتی از جمله آلودگی هوا، پسماند و پساب‌های صنعتی از جمله مسائلی است که در بررسی تکمیلی به آن می‌پردازیم.
 

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول