اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

زخم کاری خشکسالی بر تولیدات زراعی/ کشاورزی دانش بنیان، راهی برای بهبود عملکرد

خشکسالی و اثرت زیان‌بار این پدیده بر تولید برخی محصولات استراتژیک همچون گندم موضوع نگران کننده‌ای است که بارها متولیان امر را به فکر چاره انداخته، راهکارهایی موقت که به نظر می‌رسد باید به شکل جدی‌تری به آن نگاه شود.

زخم کاری خشکسالی بر تولیدات زراعی/ کشاورزی دانش بنیان، راهی برای بهبود عملکرد

خبرگزاری فارس لرستان- پریسا قربانی نژاد، طی چند سال اخیر شاهد کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و همچنین نزول باران در سراسر کشور به ویژه لرستان هستیم، به نحوی که بر اساس آخرین آمار، لرستان در ردیف سه استان بالای جدول در خصوص کمترین میزان بارش‌ها قرار گرفته است.

خشکسالی و اثرت زیان‌بار این پدیده بر تولید برخی محصولات استراتژیک همچون گندم موضوع نگران کننده‌ای است که بارها متولیان امر را به فکر چاره انداخته، راهکارهایی موقت که به نظر می‌رسد باید به شکل جدی‌تری به آن نگاه شود.

کاهش ذخیره آبی در سدها، عدم تکمیل برخی سدهای حیاتی و روی آوردن کشاورزان به کشت محصولات آب دوست از جمله مهمترین دلالیل هستند که طی سال‌های اخیر منجر به بروز تنش آبی در لرستان شده و کاهش تولید را در حوزه کشاورزی به همراه آورده است.

 

کاهش ۵۰ درصدی تولید گندم و جو

مدیر زراعت جهادکشاورزی لرستان با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی تولید گندم و جو در استان، به فارس گفت: این میزان کاهش در برخی شهرهای استان همانند کوهدشت ۱۰۰ درصدی است.

جواد طهماسبی، میزان تولید محصولات زراعی در استان را پائین عنوان و تصریح کرد: با کاهش بارندگی متاسفانه میزان عملکرد محصولات کشاورزی کاهش یافته و در برخی اقلام به صفر رسیده است.

وی اظهار داشت: خرید تضمینی گندم توسط دولت اقدام موثری است که می‌تواند کشاورزان را ترغیب به کشت محصولات دیم همچون گندم و جو کند.

تاثیر ۵ تا ۴۰ درصدی خشکسالی هواشناسی بر منابع آبی

رضا چمن پیرا، عضو هیات علمی  مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع‌طبیعی با اشاره به انجام تحقیقات در خصوص تاثیر خشکسالی هواشناسی بر منابع آب زیرزمینی دشت‌های حوزه کرخه لرستان، به فارس گفت: خشکسالی هواشناسی بین ۱۰ تا ۴۰ درصد بر منابع آب زیرزمینی دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان تاثیر خشکسالی هواشناسی در  کوهدشت لرستان به میزان ۴۰ درصد وجود دارد، افزود: این در حالی است که در برخی مناطق این میزان تاثیر ۵ درصد است و به میزان قابل توجهی قابل چشم‌پوشی است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان بیان داشت: خشکسالی با تاخیر چندین ساله بر روی منابع آب زیرزمینی تاثیر می‌گذارد.

 

برداشت بی‌رویه؛ عامل مهم خشکسالی آب زیرزمینی 

چمن‌پیرا، خشکسالی آب‌های زیرزمینی استان را متاثر از چند فاکتور عنوان و خاطرنشان کرد: برداشت بی‌رویه آب توسط پمپاژ  برای مصارف آب کشاورزی است، به نوعی که مهمترین عامل در ایجاد خشکسالی آب زیرزمینی، بحران مدیریت آب و برداشت بی‌رویه منابع آب زیرزمینی است.

وی بیان داشت: اگر مدیریت صحیح، اصولی و بهینه را از منابع آب زیرزمینی داشته باشیم، دیگر نگران تاثیرات خشکسالی هواشناسی نخواهیم شد و تولیدات محصولات کشاورزی را بدون دغدغه داشته باشیم.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان بر تغییر الگوی کشت محصولات در راستای محافظت از منابع آبی تاکید و تصریح کرد: با کشت گونه‌های کم مصرف و جابه‌جا کردن الگوی کشت می‌توان از تخریب منابع سطحی و زیرزمینی آب جلوگیری کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول