اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

باکو اظهارات جدایی طلبانه ارمنستان را به شدت رد کرد

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان تازه ترین مواضع دولت ارمنستان را خصمانه خواند.

باکو اظهارات جدایی طلبانه ارمنستان را به شدت رد کرد

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز دوشنبه با خصمانه خواندن اظهارات تازه ارمنستان اعلام کرد که چنین مواضعی در مسیر در عادی سازی روابط  دو کشور مخرب است.

به نوشته خبرگزاری «ترند نیوز» وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان بیانیه بی اساس و خصمانه دیگر وزارت خارجه ارمنستان را رد کرده  و موضع مخرب ارمنستان را در زمانی که تصمیماتی برای عادی سازی دو کشور اتخاذ شده بود را به شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد: «بر چه اساسی ارمنستان حقوق اساسی مردم را نزدیک به ۳۰ سال نقض فاحش کرده و در جریان تهاجم نظامی مرتکب جنایات جنگی متعددی شده است، از جمله قتل وحشیانه ۶۱۳ غیرنظامی در یک شب در "خوجالی". مسئولیت سرنوشت نزدیک به ۴۰۰۰ آذربایجانی مفقود شده در اوایل دهه ۹۰ و گورهای دسته جمعی که برخی از آنها اخیرا پیدا شده، حکایت از کشتار و پاکسازی قومی دارد.»

در بخش دیگر این بیانیه آمده است، بیانیه اخیر وزارت خارجه ارمنستان مبنی بر تشویق به جدایی طلبی در خاک آذربایجان، مداخله در امور داخلی یک کشور دیگر بر خلاف قوانین بین‌المللی و تضعیف تلاش‌های صلح  در منطقه بوده و  نشان می‌دهد که ارمنستان به دنبال عادی سازی و همزیستی مسالمت آمیز نمی‌باشد.

این وزارتخانه افزود: «آذربایجان به گام‌های توسعه و پیشرفت در مرزهای بین‌المللی خود مطابق با تعهدات و قوانین بین‌المللی  ادامه خواهد داد.»

این در حالی است که «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز یکشنبه گفت که ارمنستان سند پنج بندی برای عادی سازی روابط دوجانبه ارائه شده از سوی باکو در زمینه مناقشه قره باغ کوهستانی را پذیرفته است.

دفتر ریاست جمهوری جمهوری آذربایجان روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که علی‌اف این سخنان را در جریان یک تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه بیان کرد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان هفته گذشته اعلام کردند که پس از ده‌ها سال درگیری که هزاران کشته برجای گذاشته و به جنگی همه‌جانبه در سال ۲۰۲۰ منجر شده، خود را برای گفت‌وگوهای صلح آماده می‌کنند. دو کشور از دهه ۱۹۹۰ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی درگیر مناقشه ارضی بودند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول