اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

خزانه‌داری آمریکا به چین درباره روسیه هشدار داد

وزیر خزانه‌داری آمریکا ضمن هشدار به چین از این کشور خواست، به روسیه برای پایان جنگ اوکراین فشار بیاورد.

خزانه‌داری آمریکا به چین درباره روسیه هشدار داد

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، به رغم مخالفت‌های مقام‌های پکن با فشارهای واشنگتن به دیگر کشورها برای همراه شدن با تحریم‌‎های یکجانبه علیه مسکو، وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره بحران اوکراین بار دیگر چین را مورد خطاب قرار داد.

بنا بر گزارش شبکه الجزیره، «جانت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه (دیروز) در سخنرانی برای اندیشکده «شورای آتلانتیک» در شهر واشنگتن دی سی، مواضع دولت جو بایدن در قبال اوکراین را تکرار کرد.

این مقام ارشد آمریکایی، از چین خواست که به روسیه برای پایان دادن به «تجاوز نظامی» این کشور به اوکراین فشار بیاورد. به ادعای او، در صورتی که پکن به واشنگتن برای پایان دادن به این «جنگ شنیع» کمک نکند، چین جایگاه خود در جامعه بین‌المللی را از دست می‌دهد.

وزیر خزانه‌داری کابینه جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در این نشست به حاضران گفت که او «مشتاقانه» امیدوار است که چین با توجه به «رابطه ویژه» خود با روسیه، کاری در قبال پایان دادن به جنگ اوکراین انجام دهد.

جانت یلن در این نشست به چین هشدار داد: «نگرش جهان نسبت به چین و تمایل آن برای پذیرش ادغام اقتصادی بیشتر ممکن است تحت تاثیر واکنش چین به درخواست ما برای اقدام قاطعانه در مورد روسیه قرار گیرد».

وی با اشاره به موضع پکن در قبال تایوان و تاکید آن بر حاکمیت چین بر این منطقه افزود: «چین نمی‌تواند انتظار داشته باشد که جامعه جهانی در آینده به اصول حاکمیت و تمامیت ارضی احترام بگذارد، اگر اکنون این اصول را رعایت نکند».

مقام‌های ارشد آمریکایی با آغاز بحران اوکراین از پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰ با شروع «عملیات نظامی ویژه» مسکو، بارها به چین درباره همراهی و حمایت از روسیه هشدار داده‌ و از عدم همراهی پکن با فشارهای شدید اقتصادی واشنگتن و متحدانش علیه مسکو انتقاد کرده‌اند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا بعد از حضور در اندیشکده شورای آتلانتیک به محل کار خود برگشت و در آنجا هم به طور تلویحی به چین درباره عدم همراهی کردن با مواضع واشنگتن علیه مسکو هشدار داد.

به گزارش الجزیره، جانت یلن به کشورهایی که به گفته او در بحبوحه فشارهای تحت رهبری ایالات متحده برای منزوی کردن روسیه از طریق تحریم‌های اقتصادی شدید و سایر اقدامات، «هنوز نظاره‌گر هستند ( و وارد گود برای اعمال تحریم علیه روسیه نشدند)» هشدار داد.

وی افزود: «آینده نظم بین‌المللی ما، هم برای امنیت صلح‌آمیز و هم برای رفاه اقتصادی، در خطر است و بیایید واضح بگوییم، ائتلاف یکپارچه (واشنگتن و متحدانش علیه مسکو)... درباره اقداماتی که تحریم‌هایی را که ما وضع کرده‌ایم تضعیف می‌کند، بی‌تفاوت نخواهد بود».

این مقام ارشد واشنگتن در شرایطی مطرح شده که «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه (دیروز) اعلام کرد پکن تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه مسکو را غیرقابل قبول می‌داند، زیرا در نهایت همه کشورهای دیگر باید هزینه آن را بپردازند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین گفت: ایالات متحده یک قدرت بزرگ است و مسئولیت ویژه‌ای در قبال رعایت قوانین نظام اقتصادی جهان و حفظ ثبات آن برعهده دارد. نباید اجازه شرایطی را داد که همه کشورهای دیگر مجبور به پرداخت هزینه تحریم‌های یکجانبه واشنگتن شوند.

 این دیپلمات ارشد وزارت خارجه چین افزود: «دولت آمریکا باید اشتباهات قدیمی خود را اصلاح و به مذاکرات صلح روسیه و اوکراین کمک کند. ژائو گفت: جنگ و تحریم‌ها تنها انتخاب نیستند».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول