اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

«بدهی کم خارجی‌» ‌شاخصی خوب در اقتصاد‌ ایران/امنیت ترکیه با بدهی خارجی‌ گروگان گرفته شد

یک کارشناس دیپلماسی اقتصادی گفت: با نگاهی به اقتصاد ترکیه و مصر، متوجه می‌شویم که بدهی خارجی بالا بر روی مناسبات این کشورها تاثیر جدی گذاشته و علاوه بر اقتصاد، در روابط سیاسی و امنیتی نیز تناقضات مهمی ایجاد کرده است.

«بدهی کم خارجی‌» ‌شاخصی خوب در اقتصاد‌ ایران/امنیت ترکیه با بدهی خارجی‌ گروگان گرفته شد

مجید شاکری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ضمن پاسخ به سوالی در ارتباط با مفهوم بدهی خارجی اظهار داشت: بدهی خارجی یکی از منابع اصلی ایجاد شوک به ترازهای پرداختی کشور است و اگر کشور شما بدهی خارجی نداشته باشد، عملا یکی از منبع‌های اصلی این شوک وجود ندارد.

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی در بیان تاثیرات منفی بدهی خارجی گفت: زمانی که‌ سررسید بدهی خارجی فرا برسد، شما ناچار به ایجاد محدودیت برای انواع اقلام وارداتی هستید یا اینکه مجددا مبلغ بدهی را از یک محل دیگر با نرخ بهره‌ بالاتر جبران کنید، پس بدهی خارجی پایین یکی از مهمترین شاخص‌های قابل اتکا در ارزیابی اقتصاد کشورها است.

*بدهی خارجی ایران بسیار پایین است

وی افزود: کشور ما در بدهی خارجی دارای عدد و رقم پایینی بوده و این یک شاخص خوب در اقتصاد ایران است که به دلیل محدودیت در اخذ وام برای کشور به وجود آمده است.

شاکری در مقایسه بدهی داخلی با بدهی خارجی برای دولت‌ها گفت: زمانی که کشور دارای بدهی داخلی باشد، در بدترین شرایط به عنوان آخرین راه حل می‌تواند با تورم به این بدهی پاسخ دهد که البته این مسئله به معنای تایید استفاده از این روش نیست اما بالاخره این کار را فارغ از بدی یا خوبی می‌توان انجام داد.

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی ادامه داد: زمانی‌که بدهی شما به نرخ ارز و به یک کشور خارجی باشد، در موعد پرداخت راهی جز نکول پیش روی شما نیست و تاثیر این مسئله در کشورهای مختلف به وضوح مشخص است.

*تاثیر بدهی خارجی بر امنیت ترکیه و مصر

وی در تشریح مصداقی تاثیر بدهی خارجی روی مناسبات کشورها گفت: اگر به اقتصاد کشور ترکیه و مصر نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که بدهی خارجی بالا بر روی مناسبات این کشورها تاثیر جدی گذاشته است و علاوه بر اقتصاد، در روابط سیاسی و امنیتی این کشورها هم محدودیت و بعضا تناقض مهمی ایجاد کرده است.

شاکری در پاسخ به این سوال که تحلیل مسئله بدهی خارجی در کشورها مرتبط با آن است که بدهی با چه ارزی پرداخت شود و آیا اختیار چاپ ارز بدهی خارجی را دارد؟ گفت: برای مثال بدهی خارجی کشور آمریکا بسیار بالا است اما ارز این کشور جهان‌روا است، عملا تاثیر بدهی خارجی برای این کشور مشابه بدهی داخلی است که نقاط مثبت و منفی برای اقتصاد این کشور دارد.

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی تاکید کرد: این نکته را توجه کنیم که ارز تامینی برای کالاهای اساسی در اقتصاد ایران مشابه بدهی خارجی عمل می‌کند، زیرا بایدها در تامین کالای اساسی به منظور تامین امنیت غذایی برای دولت‌ها می‌تواند منشا شوک به اقتصاد کشور باشد.

*نفت ایران مشابه یک وام خارجی با بهره صفر و بدون بازپرداخت است

وی با اشاره به اینکه ایران به جای بدهی خارجی به سراغ چه بخشی رفته است، افزود: برای ما نفت به عنوان یک وام خارجی با بهره صفر و بدون بازپرداخت است که از آن به جای بدهی خارجی استفاده کردیم و این یک موهبت برای اقتصاد ایران است که بدهی خارجی ندارد.

شاکری با اشاره به مفهوم بدهی خارجی و نحوه ایجاد فشار بر اقتصاد و امنیت یک کشور گفت: فرض کنید، سررسید بدهی خارجی فرا برسد و شما به هر دلیلی در تامین این بدهی ناتوان باشید، در این شرایط تمدید این بدهی خارجی یک ابزار در اختیار نهاد وام دهنده‌ است.

انتهای پیام/167                       

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول