اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

جنجال‌ ساختارشکنانه فائزه هاشمی برای پایان یک مرگ سیاسی

امثال فائزه هاشمی این روزها با بهره‌گیری از ابزار رسانه و جنجال‌سازی های ساختار شکنانه قصد دارند به حیات سیاسی خود جانی دوباره ببخشند.

جنجال‌ ساختارشکنانه فائزه هاشمی برای پایان یک مرگ سیاسی

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: فائزه هاشمی این روزها باز با حرف‌هایش جنجال‌آفرین شده است. او شامگاه شنبه(۲۷ فروردین» در یک گفت‌وگوی مجازی گفت: «خروج سپاه پاسداران از لیست تحریم‌ها به سود منافع ملی و جامعه ایران نیست».

 

صحبت‌هایی که دو روز بعد با واکنش دبیرکل حزب گارگزاران مواجه شد. حسین مرعشی تاکید کرد که مواضع فائزه هاشمی،‌ مورد تایید حزب نیست».

در حقیقت کسی به هواخواهی این اظهارات فائزه هاشمی برنیامد چون هیچ سنخیتی با منافع ملی ندارد. از سویی نیز اظهارات حاشیه‌ای او سابقه تاریخی دارد.

سه‌شنبه شب نیز فیلمی از فائزه هاشمی منتشر شد که در آن صراحتا به پیامبر اکرم توهین و جسارت می‌کند. 

 

 

*فائزه هاشمی در فتنه 88

فائزه از پرکارترین اعضای خاندان هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری 88 بود و در حمایت از کاندیداتوری موسوی سنگ تمام گذاشت و اتفاقاً شباهت‌هایی هم با کاندیدای مورد حمایتش داشت، از این لحاظ که نیمی از دوران گوشه‌نشینی آخرین نخست‌وزیر، او نیز سکوت و انزوا را برگزیده بود و همانند او شکست برایش باور‌ناپذیر بود و واکنش‌ها و ادعاهای بعد از انتخاباتِ این دو چهره‌ی سیاسی بعد از یک و دو دهه خانه‌نشینی نزدیکی بسیاری با هم داشت تا آنجا که تحلیلگران این‌گونه رفتارها را ناشی از فراموشی قواعد بازی سیاسی ارزیابی کردند.

فائزه هاشمی از همان ابتدا با وجود مخالفت پیشینش با کاندیداتوری موسوی، به حمایت از او برخاست و در زمینه‌ ساماندهی سیاسی فعال شد.

روشنک سیاسی رئیس شاخه‌ زنان حزب کارگزاران در روزهای آغازین تبلیغات درباره‌ فعالیت‌های سیاسی فائزه هاشمی گفت: «فائزه هاشمی دختر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با ورود به فضای انتخاباتی از میرحسین حمایت می‌کند و درخصوص این حمایت و احقاق حقوق زنان در شهرستان‌ها سخنرانی می‌کند. فائزه هاشمی می‌آید تا برای حمایت از میرحسین سخنرانی کند و گاهی شخص مهم‌تر از پست ستادی است. فائزه هاشمی به‌دلیل اینکه دختر هاشمی‌رفسنجانی است وارد فضای انتخابات نشده،‌ البته نظر هاشمی‌رفسنجانی هم روی میرحسین مثبت است. به‌هر حال وی یک شخصیت فرهیخته است که خودش وارد عرصه شده‌ و اگر بداند که کاندیدایی حضور دارد که رأی بیشتری دارد، خودش را کنار می‌کشد، ولی اول خدا می‌تواند کروبی را منصرف کند».

 او در بزرگ‌ترین اجرای دختران فیروزه‌­ای در مراسم سالگرد دوم خرداد در ورزشگاه آزادی در حضور خاتمی و زهرا رهنورد دوران اصلاحات را تداوم دوران سازندگی دانسته و در توصیف دوران کنونی گفت: «در شرایطی به‌سر می‌بریم که نکبت، خفت و خواری نصیب ملت ایران شده است».

پایان انتخابات برای فائزه هاشمی، پایان فعالیت‌های انتخاباتی‌اش نبود و از همان ابتدا در شکل‌گیری و تداوم تجمع‌ها نقش‌آفرینی ویژه‌ای کرد.

او 26 خرداد، یعنی چهار روز پس از انتخابات، در تجمعی روبه‌روی جام‌جم مدعی شد که «تمامی ناظران را هنگام شمارش و تجمع آرا بیرون کردند و صندوق‌ها از قبل پر از رأی به احمدی‌نژاد بود»! او در عین حال که پایه‌ انتخابات را مخدوش می‌دانست، تعریض‌هایی هم به رهبر معظم انقلاب داشت. پخش تصاویر حضور فائزه هاشمی در جمع اغتشاشگران خشم عمومی را در پی داشت.

روز 30 خرداد 1388، بار دیگر فائزه با شرکت در تجمع دیگری در خیابان آزادی، به تحریک معترضان به تداوم اغتشاشات پرداخت و به همین اتهام دستگیر شد.

 

دستگیری فائزه به‌همراه چهارتن از اعضای خانواده‌ی هاشمی در روز شنبه 30 خرداد در تجمع غیرقانونی چندان طول نکشید. 

چندی بعد اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گزارشی که از دیدارهای هیئت منتخب مجلس با برخی از چهره‌های سیاسی ارائه داد، اعلام کرد: «آقای هاشمی گفتند که قصد داشتند بیانیه‌ای در این خصوص (حوادث پس از انتخابات) صادر کنم اما کسی نیستم که زیر فشارها اقدام به صدور بیانیه کنم. منظور ایشان از اعمال فشار، دستگیری دخترشان در اغتشاشات بود. گویا دختر آقای هاشمی به ایشان گفته‌بود که من برای خوردن ساندویچ به آن خیابان رفته بودم اما من را دستگیر کردند».

اقدامات فائزه هاشمی موجب شد تا جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور با برگزاری تجمعی در مقابل دادستانی تهران، خواستار برخورد قضایی با فرزندان هاشمی شده‌بودند. همچنین فعالان سیاسی اصولگرا نسبت به عدم برخورد با فرزندان هاشمی تذکرهای پیاپی داده بودند. اما فائزه هاشمی خود در تجمعات غیر‌قانونی اعلام کرد که از احمدی‌نژاد شکایت می‌کند. او مدتی پس از آزادی نیز مدعی شده بود برگزاری جشن پیروزی از سوی احمدی‌نژاد عامل اصلی اغتشاشات بوده‌است.

فائزه هاشمی، هرچند که بعد از بازداشت یک‌روزه، مدتی حاشیه‌نشینی کرد و غیر از حرف‌های پراکنده‌ای که در سطح رسانه‌ها از وی منتشر می‌شد، خبری از او نبود اما حضور دوباره‌اش در حاشیه‌ی مراسم 16 آذر و روز دانشجو در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد و سخنرانی در جمع تعدادی از حامیان موسوی و همچنین حضوری دیگربار در میان اغتشاشگران روز عاشورای حسینی در تهران، از تداوم تحرکات او در ایام انتخابات حکایت دارد.

هاشمی و دیدار با بهائیان

اردیبهشت سال 95 تصویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد فائزه هاشمی رفسنجانی دختر آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی به دیدار فریبا کمال آبادی، عضو ارشد بهائیت ایران  رفته است.  

فریبا کمال آبادی از اعضای ارشد فرقه بهائیت در ایران است و بهائیان وی را عضو شورای 7 نفره این فرقه در ایران معرفی می‌کنند. وی سال 87 به 20 سال زندان محکوم شده و به تازگی بعد از 8 سال زندان به مرخصی آمده بود. 

 

فائزه هاشمی پس از این دیدار در گفتگویی با یورونیوز گفت که «وقتی به دیدار فریبا کمال‌آبادی، یکی از مدیران جامعه بهاییان معروف به «یاران ایران» رفته به «وظیفه‌اخلاقی و انسانی» خود عمل کرده است. او گفت خلافی نکرده و از این دیدار پشیمان نیست».

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت خود نوشت که هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با این روزنامه درباره دیدار فائزه هاشمی با یکی از رهبران جامعه بهائیان و خانواده اش گفت: «فائزه اشتباه بدی کرده و باید جبران کند.»

به نوشته این روزنامه، اکبر هاشمی رفسنجانی از بهائیت به عنوان یک «فرقه ضاله» و «منحرف» یاد کرده بود که او و خانواده اش همواره از آن تبری جسته‌اند.

فائزه هاشمی اما در پاسخ پدر گفت: «دختر هاشمی می‌گوید: من کار خطایی نکرده‌ام و عادت هم به مخفی‌کاری ندارم خانواده ما اصلاً این‌طوری هستند و خیلی‌ها معتقد هستند چوب‌هایی که ما می‌خوریم و هزینه‌هایی که می‌دهیم به خاطر صداقت و سادگی‌مان است که نمی‌توانیم دروغ‌گو باشیم و تظاهر کنیم. الآن هم پشیمان نیستم.»

اکثر مصاحبه‌های دختر کوچک مرحوم هاشمی با حواشی‌ای همراه است و هر از چندگاهی با اعمال وئ سخنان ساختار شکنانه به گونه‌ای در فضای سیاسی کشور عرض اندام می‌کند. آخرین بازمانده خاندان هاشمی در قدرت محسن هاشمی رفسنجانی فرزند ارشد مرحوم هاشمی بود که با آغاز دور جدید شورای شهر، از ریاست این شورا کنار رفت و اکنون این خانواده پس از چندین دهه هیچ سهمی در قدرت سیاسی کشور ندارند و امثال فائزه هاشمی این روزها با بهره‌گیری از ابزار رسانه و جنجال‌سازی های ساختار شکنانه قصد دارند به حیات سیاسی خود جانی دوباره ببخشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول