اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

گرامیداشت یاد روز سعدی با رویکرد محفل گلستان قرآن در شب اول قدر

آیین گشایش یاد روز سعدی تحت عنوان محفل گلستان قرآن با سخنرانی سید محمدمهدی جعفری و حجت‌الاسلام سعید رحیمیان با موضوع تاثیر قرآن بر آثار سعدی در آرامگاه شیخ اجل سعدی شیرازی برگزار شد.

گرامیداشت یاد روز سعدی با رویکرد محفل گلستان قرآن در شب اول قدر

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان فارس در حاشیه این آیین گفت: همزمان با آیین گرامی داشت یاد روز سعدی، اولین شب قدر ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن در جوار آرامگاه سعدی برگزار شد.

قانعی ادامه داد: پندها و حکمت هایی که در بوستان و گلستان سعدی شیرازی آمده، برگرفته از آیات قرآن کریم بوده است لذا جای جای آثار شیخ عجل حکمت ها قابل مشاهده است.

وی با اشاره به تاثیر مهم اشعار در فرهنگ جامعه، تاکید کرد: امیدواریم از این دست برنامه ها که مردم با آثار فرهنگوران مهم و شخصیت های تأثیرگذار کشور آشنا شوند با حضور پرشور مردم برگزار شود.

بوستان و گلستان، دو گوهر تابناک بر تارک ادبیات جهانی

سید محمدمهدی جعفری استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ایران در سده های ششم و هفتم هجری اوضاع آشفته ای داشت، گفت: هر قومی که می‌توانست با لشکرکشی و کشتار، قلمرو بیشتری را به قلمرو خود می افزود. 

وی ادامه داد: سعدی خطاب به ابوبکر زنگی در شعری گفته است، اقلیم پارس را غم از آسیب دهر نیست، تا بر سرش بود چو تویی سایه خدا، امروز کس نشان ندهد در بسیط خاک، مانند آستان درت مأمن رضا، بر تست پاس خاطر بیچارگان و شکر، بر ما و بر خدای جهان آفرین جزا.

سعدی، مزامین قرآن و نهج البلاغه را با مهارت در اشعار خود گنجانیده است

این استاد دانشگاه، بوستان و گلستان را دو گوهر تابناک بر تارک ادبیات جهانی دانست و اذعان کرد: بوستان و گلستان، بزرگترین رهاورد سفر سعدی است و گفته می‌شود، سعدی شیرازی ۱۴ بار مشرف به حج شده است.

وی افزود: سعدی مزامین قرآن و نهج البلاغه را با مهارت در اشعار خود گنجانیده است که اگر کسی با قرآن آشنایی نداشته باشد کمتر درمی‌یابد که این اشعار از کجا سرچشمه گرفته است.

جعفری با سرودن برخی اشعار سعدی، افزود: سعدی در اشعار خود روح مطلب را بیان کرده است به طوری که هر بیت یادآور آیه‌ای از قرآن یا شرح حدیثی از معصوم است.

سعدی، یکی از شاگردان مکتب قرآن است

حجت الاسلام سعید رحیمیان پژوهشگر حوزه قرآن نیز با اشاره به اینکه سعدی یکی از شاگردان مکتب قرآن است افزود: نغمه قرآن در آثار سعدی ساری و جاری است.

حجت‌الاسلام رحیمیان سه محیط را مورد بررسی قرار داد و افزود: اولین محیط، محیط تربیتی جناب سعدی و دومین محیط،  الفاظ و ادبیات آیات و اصطلاحاتی که از قرآن کریم وام گرفته و در آثار خودش به صورت لفظی مطرح کرده و سوم روح کلی و معانی و مفاهیم قرآنی است که بر سراسر آثار مشهور سعدی ساری و جاری است.

سعدی دست پرورده علوم قرآن و حدیثی از علوم اساسی است

وی با اشاره به محیط تربیتی سعدی ابرازداشت: سعدی دست پرورده علوم قرآن و حدیثی از علوم اساسی است که در نظامیه بغداد تحصیل کرده است که در شعر خود نیز به این موضوع اشاره کرده است.

پژوهشگر حوزه قرآن با اشاره به اینکه، محیط خانواده و محیط تدریس سعدی مبهم از تربیتی بوده که ریشه از قرآن دارد، اذعان داشت: جریان روح معارف و معانی قرآنی در لابلای اشعار سعدی است که نشان دهنده این است که در زمینه ناخداگاه او انس با قرآن موج می‌زند.

حجت الاسلام رحیمیان به یک نمونه از اشعار سعدی که تجربه باطنی و معنوی خود خبر میدهد، افزود: دوش مرغی به صبح می‌نالید، عقل و صبرم ببرد و طاقت و هوش، یکی از دوستان مخلص را، مگر آواز من رسید به گوش، گفت باور نداشتم که تو را، بانگ مرغی چنین کند مدهوش، گفتم این شرط آدمیت نیست، مرغ تسبیح‌گوی و من خاموش لذا در می‌یابیم این بیت شعر  از آیات قرآنی نزیر سوره نور تراوش شده است.

انتهای خبر/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول