اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

قانونی که هواداران تراکتور احیا کردند

یک دهه پیش تیم‌های استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی مهمان تیم تراکتور شدند.

قانونی که هواداران تراکتور احیا کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، در روزهایی که کم کم در ورزشگاه‌ها روی هواداران باز می‌شود، تیم تراکتور امیدوار است روزی فرا رسد که باز هم در حضور ورزشگاه یادگار امام (ره) لبریز از تماشاگر پذیرای تیم‌های مهمان باشد.

اما جالب این است که تا پیش از حضور تماشاگران تراکتور در ورزشگاه آزادی در اواخر دهه ۸۰، قانون ۱۰ درصدی تیم مهمان اجرا نمی‌شد.

تیم‌های استقلال و پرسپولیس که در بعضی شهرها پرطرفدارتر از تیم‌های میزبان بودند و پیش از این بارها این دو تیم  مهمان شهرهایی بودند که ورزشگاه کاملا در اختیار هواداران خود بوده و تیم میزبان در شهر خود غریبه بوده است.

در جام حذفی و جام آزادگان به کرات می‌توان نمونه‌هایی آشکار از نقض قانون 10 درصد تماشاگر مهمان در بازی‌های پرسپولیس و استقلال مشاهده کرد. اما زمانی که هواداران تراکتور ورزشگاه آزادی را به تسخیر خود درآوردند، اعتراض تیم‌های پرسپولیس و استقلال آغاز و در نهایت قانون 10 درصد حق تیم مهمان در فوتبال ایران احیا شد.

پرسپولیس و استقلال تیم‌های همیشه مهمان

در دهه ۶۰ و ۷۰ تیم‌های پرسپولیس و استقلال به دلیل داشتن ملی‌پوشان نامی در اکثر شهرهای ایران طرفدار داشتند.

در بسیاری از بازی‌های این دو تیم با تیم‌های شهرستانی، تعداد تماشاگرانشان بسیار بیشتر از تیم میزبان بود، خصوصا در جام حذفی تیم‌های رده‌های پایین‌تر حتی برای فوتبال دوستان شهر خود هم ناشناخته بوده و در مصاف با سرخابی‌های پایتخت کمتر مورد حمایت همشهری‌های خود قرار می‌گرفتند. هر چند این موضوع در چند شهر همانند تبریز، انزلی، قائم‌شهر، آبادان و ... صادق نبود.

لیگ برتر دوره نهم (1388/89)

تیم تراکتور بعد از ۷ سال دوری از لیگ برتر‌ به این رقابت‌ها صعود کرده بود. تماشاگران تراکتور پدیده این فصل لیگ برتر بودند، اما اتفاقات مهم‌تر در بازی تیم تراکتور با تیم‌های پرسپولیس و استقلال در تهران صورت گرفت.

در این بازی‌ها تماشاگران تراکتور در ورزشگاه آزادی به مراتب بیشتر از تیم‌های استقلال و پرسپولیس بوده و این برای نخستین بار بود که تعداد تماشاگران سرخابی‌ها از تیم مهمان کمتر بود.

در بازی تراکتور با استقلال که در حضور ۱۰۰ هزار نفر برگزار شد و منجر به پیروزی دو بر یک تراکتور شد، تعداد تماشاگران تیم تراکتور ۶۰ هزار نفر بود که بی‌سابقه بود.

در بازی تراکتور با سایپا در همان سال که در هوای شدید بارانی برگزار شد، تقریبا تمام ۲۰ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه طرفداران تیم تراکتور بودند.

در آن سال احساس شد که دوری ۷ ساله تراکتور علت این استقبال بود. اما سال بعد همین موضوع تکرار شده و اتوبان تبریز به تهران در تسخیر هواداران تراکتور بودند که برای حضور در ورزشگاه آزادی راهی تهران بودند.

بعد از دو سال حضور پرشور تماشاگران تراکتور در بازی‌های خارج از خانه، سبب شد که سایر تیم‌های کشور به دنبال احیا قانون حق ۱۰ درصد تماشاگران تیم مهمان باشند.

احیا این قانون این حق را به تیم میزبان می‌داد که بیشتر از ۱۰ درصد به هواداران تیم مهمان ندهد، ولو ورزشگاه ظرفیت خالی داشته باشد.

انتهای پیام/60017/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول