اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

علمای اهل سنت کردستان: شخصیت حضرت علی (ع) محور وحدت شیعه و سنی است

علمای اهل سنت معتقدند: حضرت علی (ع) شخصیتی محوری برای ایجاد وحدت و همدلی بیشتر بین شیعه و سنی است و بدون شک پرداختن به سیره آن حضرت در عصر حاضر ضروری است.

علمای اهل سنت کردستان: شخصیت حضرت علی (ع) محور وحدت شیعه و سنی است

به گزارش خبرگزاری فارس کردستان، همه مذاهب اسلامی بر ویژگی‌های عالی اخلاقی و علمی و علاقه وافر رسول خدا به امام علی(ع) باور قلبی و اعتقادی دارند، اهل سنت حضرت علی (ع) را به عنوان یکی از بزرگترین قهرمانان جنگ‌ها در اسلام می‌دانند. به عنوان مثال می‌توان به مبارزه با قهرمان قریش در نبرد خندق اشاره کرد که هیچکس جز آن حضرت جرأت آن را ندارد. 

اهل سنت  کتاب‌ها و اشعار زیادی را در فضائل حضرت علی(ع) نوشته‌ و سروده‌اند، امام احمد بن حنبل در مورد این امام همام می فرمایند آنچه از فضائل و اوصاف و مناقب برای اصحاب و یاران گرامی پیامبر اسلام وارد شده، همه آن صفات و فضائل در شخصیت آن حضرت جمع شده است.

امام علی(ع) در کلام امام شافعی

ابوعبدالله محمد بن ادریس بن العباس معروف به امام شافعی پیشوای مذهب شافعی  یش از  آنچه تصور می‌شود به حضرت علی(ع) عشق می‌ورزیده و در باره علی (ع) می‌گویند: در علی چهار خصلت بود که اگر یکی از آنها در شخصی پیدا شود مستحق تکریم و احترام است، و آن زهد، علم، شجاعت و شرافت است.

امام شافعی همچنین فرموده‌اند، به من گفته‌اند رافضی شدی یعنی از حق روی گرداندی؛ گفتم، اگر معنی رفض، دوستی وصیّ پیامبر (علی بن ابیطالب) است، به درستی که من رافضی تر از همه مردم هستم.

حضرت علی در آیینه کلام علمای اهل سنت کردستان

امامان جمعه و جماعات استان کردستان که همواره نقش مهمی در آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی جامعه داشته و دارند، معتدند، امام علی(ع) کسی است که نه تنها با اندیشه و سخنش، بلکه با وجود و زندگی‌اش، به همه دردها و نیازها و همه احتیاج‌های چندگونه بشری در همه دوره‌ها پاسخ می‌دهد…

امام علی(ع) در دفاع از اسلام و عدالت خواهی نمونه بی نظیر بودند

ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج با بیان اینکه حضرت علی(ع) جز نخستین کسانی بود که به پیامبر مکرم اسلام ایمان آورد و دین اسلام را قبول کرد، گفت: این امام همام در دوران کودکی به دین مبارک اسلام ایمان آورد و خضوع و خشوع‌شان به پیامبر (ص) را از همان ابتداثابت کرد.

به گفته ماموستا رستمی، پرچم اسلام همواره در دستان امام علی(ع) به عنوان یار پیامبر در اهتزاز بود.

وی به امام علی(ع) در کلام پیامبر خدا گریزی زد و افزود: پیامبر (ص) فرموده‌اند که علی از من است و من از علی هستم.

امام جمعه سنندج تصریح کرد: حضرت علی (ع) در دفاع از دین مبارک اسلام و سخاوت و عدالت نمونه کم‌نظیر و بی.نظیر بودند که باید منش و سیره آن حضرت را همواره الگوی زندگی خود قرار دهیم.

وی ارادت اهل سنت به امام علی(ع) را خاص و قلبی توصیف کرد و گفت: همه مسلمانان چه شیعه و چه سنی باید شیوه زندگی امیرالمومنین علی (ع) را سرلوحه زندگی خود قرار دهند.

ضرورت ترویج سیره امام علی(ع) در جامعه

ماموستا اقبال بهمنی مسوول دبیرخانه ائمه جمعه استان کردستان می‌گوید: نقش امام علی (ع) در صدر اسلام، قبل و بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) بسیار تاثیرگذار بودند.

وی شجاعت، دلاوری، فداکاری، ایمان راسخ، انفاق، سخاوت، بخشندگی و عدالت از ویژگی‌های بسیار والای امام علی (ع) دانست و تصریح کرد: ترویج سیره آن حضرت به ویژه در عصر حاضر امری ضروری است، فضایل و سیره زندگی امام علی (ع) باید سرمشق زندگی همه مسلمانان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امام علی (ع) در سن ۱۲ سالگی به دین اسلام ایمان آورد و تا پایان عمر جانانه در خدمت اسلام و دین مبین پیامبر اسلام بودند، افزود: زندگی حضرت علی(ع) به سه مقطع تقسیم می شود ایشان از نخستین ایمان آورندگان به دین اسلام و نبوت پیامبر مکرم این دین الهی بودند.

به گفته وی، این امام همام 13 سال در مکه معظمه در تمام صحنه‌ها در خدمت پیامبر خدا بودند و حتی یک لحظه هم از پیامبر جدا نشد و آخرین مرحله و سخت‌ترین این همراهی به زمان هجرت پیامبر و خوابیدن در بستر پیامبر خدا است.

وی با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین ارکان حکومت پیامبر مکرم اسلام علی(ع) است البته تعریف از ایشان به معنی نفی مابقی اصحاب نیست، تصریح کرد: بخش دوم زندگی حضرت علی(ع) بعد از وفات پیامبر است، چرا که ایشان در تمام دوره‌ها به عنوان یک مشاور قوی در کنار سایر خلفا بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بخش سوم زندگی حضرت علی(ع) به زمان خلافت خودشان بر می‌گردد، زمانی که آشوب‌های زیادی علیه دین اسلام از سوی دشمنان یهود و نصارا شکل می‌گیرد.

ماموستا بهمنی اظهار کرد: سخت‌ترین دوران، دوران خلافت حضرت علی(ع) بوده است، چرا که در این دوران گروهی به نام خوارج به وجود آمد آنها افراطیونی بودند که هیچ کس را به عنوان مسلمان نمی‌شناختند.

وی افزود: اهل سنت و جماعت به ویژه پیروان امام شافعی ارادت خاص به اهل بیت پیامبر و به امام علی(ع) دارند تا جایکه امام شافعی می‌فرمایند، برای فضل و بزرگی اهل بیت(ع) همین کافی است که اگر در نماز بر آنها صلوات نفرستیم، نمازمان باطل است.

امام علی(ع) تربیت یافته مکتب رسول خداست

ماموستا امین راستی عضو شورای افتای اهل سنت استان کردستان هم می‌گوید؛ امیرالمومنین حضرت علی(ع) نخستین مسلمان بعد از خدیجه کبری(ع) است که تربیت‌یافته دست پیامبر اسلام(ص) است و دوران کودکی را در نزد پیامبر سپری کرد و پس از بعثت پیامبر اکرم نیز نخستین ایمان آورنده به ایشان است.

وی به حدیثی از رسول‌الله (ص) که خود را شهر علم و امام علی(ع) را دروازه آن می‌خواند اشاره کرد و گفت: این حدیث از طرف رسول مکرم اسلام نشان می‌دهد که آن حضرت از جهت علمی از تمامی صحابه بالاتر است.

وی گفت: حضرت علی(ع) در تمام دوران رسالت پیامبر(ص) در رکاب ایشان برای دفاع از اسلام و اعتلای کلمه توحید مبارزه کرد و افتخارات فراوانی برای اسلام آفرید و احادیث و روایات رسیده از پیامبر اعظم در رابطه با شخصیت علی(ع) بیانگر عظمت و مقام والای آن حضرت نزد پیامبر اکرم بود.

این عالم اهل سنت با بیان اینکه کلام از بیان فضایل حضرت علی(ع) قاصر است تصریح کرد: مسئله حضرت علی(ع) یک مسئله اجتهادی نیست که ما از طریق اجتهاد یا مذهب آن را ثابت کنیم، بلکه علی(ع) از دیدگاه قرآن، جایگاه او نزد خدا و پیامبرش ثابت شده است.

به گفته وی، در هر قلبی که محبت علی (ع) باشد ایمان وجود دارد و هر جا حضرت علی (ع) باشد عدالت و حق در بالاترین سطح خود قرار گرفته است.

ماموستا راستی با بیان اینکه هیچ حدیثی در مورد فضایل حضرت علی(ع) در کتب روایی شیعه وجود ندارد که در کتب اهل سنت به آن اشاره نشده باشد، گفت: امیرالمومنین علی (ع) شخصیتی محوری برای ایجاد وحدت و همدلی بیشتر بین شیعه و سنی است و بدون شک پرداختن به سیره آن حضرت در عصر حاضر لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

امام علی(ع) به مذهب خاصی تعلق ندارد

ماموستا عبدالرحمان خدایی امام جمعه بانه هم عنوان کرد: حضرت علی(ع) در عالم اسلامی شخصیتی بزرگوار و بی‌همتا داشتند.

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد حضرت علی در راستای اعتلای دین مبین اسلام، افزود: شهامت و شجاعت امیرالمومنین(ع) قابل توجه و بی‌نظیر بود و این خصیصه‌ها موجب شده بود تا دشمنان اسلام به شدت از حضرت ترس و واهمه داشته باشند.

وی با بیان اینکه امام علی (ع) نقشی ویژه در اعتلای دین رسول خدا (ص) ایفا کردند، گفت: حضرت علی(ع)  شخصیتی است که به یک مذهب خاصی تعلق ندارد و منزلت و شان حضرت به اندازه‌ای مهم  است که حتی اندیشمندانی از سایر ادیان نیز امروز به مطالعه در خصوص آن حضرت می‌پردازند.

وی با عنوان اینکه امام علی ابن ابی‌طالب مظهر کامل صبر، سخاوت، استقامت و جوانمردی بودند، گفت: امام علی در دوران حیاتش همواره اسوه عدالت و حق‌طلبی بوده و این است که راه و نام او همچنان ادامه دارد.

شخصیت بی‌همتای ‌امام علی(ع)، الگویی بی‌نظیر برای تربیت نسل امروز 

ماموستا مصطفی شیرزادی امام جمعه مریوان هم با بیان اینکه  امام علی (ع) مظهر قضاوت درست و عدالت است، اظهار کرد:  شخصیت بی‌همتای ‌امام علی(ع)، الگویی بی‌نظیر برای تربیت نسل امروز جامعه است چراکه ایشان عظمتی ماندگار، معجزه خلقت، اسطوره‌ عدالت و پدری معنوی و سراسر وحدت و نور بودند.

وی تواضع، فروتنی، بزرگ‌مردی، عبادت، اخلاص، ایثار، شجاعت و استقامت در راه خدا را از ویژگی‌های بارز امیرالمؤمنین(ع) عنوان کرد و گفت:  افزود: مهربانی و گذشت را باید از امام علی(ع) یاد بگیریم.

ماموستا شیرزادی با بیان اینکه تبعیت از سیره زندگی امام علی(ع) موجب سعادت انسان می شود، اذعان کرد: رأفت و گذشت یکی از مهم‌ترین درس‌هایی است که باید همه ما به عنوان امت رسول الله از امام علی(ع) فرابگیریم.

امام جمعه مریوان بر ضرورت درس گرفتن از راه و روش، رفتار و گفتار حضرت علی(ع) تصریح کرد: راه کمال و هدایت بشریت در گروی پیروی از فرامین الهی است و پرودگار جهان اهل بیت علیهم السلام را وسیله‌ای برای ارتباط بین بنده و مخلوق قرار داده است.

وی افزود: حضرت علی (ع) بالاترین شان و منزلت را در بین بزرگان اهل سنت دارند و به همین دلیل است که هم در حوزه کتاب و هم شعر، هنرمندان و علمای اهل سنت در خصوص آن حضرت سروده های بسیاری دارند.

وی با بیان اینکه زندگی و شهادت حضرت علی(ع) سراسر درس شهامت، فداکاری، ایثار و ایستادگی در مقابل دشمنان است، اضافه کرد: مسئولان  باید سیره و سبک زندگی حضرت علی(ع) را اسوه خود قرار دهند و مراقب بیت‌المال، دلسوز، صادق، مردمی، با اخلاق و تا جائی‌که می‌توانند خدمتگزار مردم باشند.علی علیه السلام در تاریخ بشر بهترین نمونه شجاعت و جوانمردی و مهربانی و از خود گذشتگی است.

 انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول