اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ائتلاف سعودی توافق از سرگیری پروازها از فرودگاه صنعاء را زیر پاگذاشت

دولت نجات ملی یمن، اعلام کرد که ائتلاف سعودی از صدور مجوز برای نخستین پرواز تجاری از طریق فرودگاه صنعاء به مقصد اردن، خودداری کرد.

ائتلاف سعودی توافق از سرگیری پروازها  از فرودگاه صنعاء را زیر پاگذاشت

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت نجات ملی یمن، پنجشنبه گذشته، به نقل از سازمان ملل، از موافقت با ازسرگیری پروازها از فرودگاه صنعاء خبر داد و اعلام کرد که نخستین پرواز از این فرودگاه یکشنبه (امروز، ۲۴ آوریل) به  مقصد فرودگاه ملکه علیاء اردن در ساعت ۸ صبح، انجام خواهد شد.

به این ترتیب قرار بود که صبح امروز به وقت صنعاء، پس از شش سال محاصره، نخستین پرواز تجاری از فرودگاه بین‌المللی صنعاء آغاز شود و انصارالله یمن نیز از روز پنجشنبه از آغاز  اقدامات لازم برای  رزرو بلیط این پرواز خبر داده بود.

اما ائتلاف سعودی در ادامه نقض‌های مکرر آتش‌بس اعلامی دوماهه، این موافقت حاصله از سوی سازمان ملل را رد کرد و جنبش انصارالله، امروز ائتلاف سعودی را به امتناع از صدور مجوز برای اولین پرواز تجاری از طریق فرودگاه صنعاء متهم کرد.

خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) به نقل از «رائد طالب جبل»، قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری در دولت نجات ملی یمن، نوشت که کشورهای ائتلاف متجاوز، از دادن مجوز به خطوط هوایی یمن برای فرود هواپیمایی که قرار بود امروز (یکشنبه 24 آوریل) در فرودگاه بین المللی صنعاء بنشیند و پس از سوار شدن مسافران به مقصد اردن، پرواز کند، خودداری کردند.

وی اعلام کرد:کشورهای متجاوز با خودداری از دادن مجوز به خطوط هوایی یمنی برای فرود هواپیمای تجاری که قرار بود امروز وارد شود، تعهدات خود را زیر پا گذاشتند و این امر، نقض آتش‌بس اعلام شده از سوی نماینده سازمان ملل در یمن محسوب می‌شود.

جبل تاکید کرد: «ائتلاف متجاوز به عمد به دنبال این است که رنج مردم یمن را دوچندان کند و در عین حال به دنبال گمراه کردن افکار عمومی بین المللی درباره پرونده بشردوستانه است».

توجیه غیر منطقی دولت مستعفی یمن

از سوی دیگر، «معمر الاریانی» وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن، در توجیه این اقدام ریاض در نقض آتش‌بس، گفت: دلیل عدم دادن مجوز برای این پرواز، این است که مسافران، دارای مجوز صادره از سوی عدن نبودند. 

کاربران شبکه‌های اجتماعی اظهارات الاریانی را به باد تمسخر گرفتند

این اظهارات الاریانی که بدون در نظر گرفتن موافقت سازمان ملل با این پرواز، اعلام شد در شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد و تمسخر قرار گرفت.

کاربران شبکه‌های اجتماعی این توجیه‌ الاریانی را غیرمنطقی و غیرمعقول توصیف کردند. زیرا منطقی نیست ساکنان صنعاء و استان‌های اطراف آن برای دریافت یک مجوز که زمان صدور آن دست‌کم دو هفته طول می‌کشید، به مدت ۱۴ ساعت به عدن سفر کنند و به صنعاء بازگردند تا از آن‌جا به اردن سفرکنند. ضمن این‌که به اعلام انصارالله اولویت سفر اعلامی با بیماران بود.

ائتلاف عربی تحت هدایت عربستان سعودی از نهم آگوست ۲۰۱۶، پرواز‌های فرودگاه صنعاء را محدود و متوقف کرده بود و تنها به برخی پروازهای سازمان ملل و کمک‌های بشردوستانه مجوز می‌داد و این پروازه می‌بایست با هماهنگی ریاض و ائتلاف سعودی انجام می‌شد.

«هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل، دوم آوریل جاری از آغاز آتش‌بسی دو ماهه در یمن و توقف حملات نظامی زمینی، دریایی و هوایی و تسهیل ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و دادن مجوز به پروازهای هفتگی از و به فرودگاه صنعاء خبر داده بود. لذا برقراری پرواز در فرودگاه صنعا یکی از شروط آتش بس موقت در یمن بود.

ائتلاف سعودی تاکنون بارها، توافق‌های صورت گرفته برای آتش‌بس را نقض کرده تا جایی که «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن چند روز پیش تصریح کرد که ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی همچنان در حال نقض آتش‌بس در این کشور است.

وی تاکید کرد که از زمان اجرایی شدن آتش‌بس، ائتلاف متجاوز اجازه نمی‌دهد هیچ هواپیمایی وارد صنعاء شود و از ورود کشتیهای حامل سوخت نیز به بندرگاه الحدیده جلوگیری می‌کند.

عبدالسلام افزود: ائتلاف سعودی-اماراتی همچنین آتش‌بس را از نظر نظامی نقض کرده است؛ زیرا پهپادهای جاسوسی این ائتلاف، نُه بار حملاتی را انجام دادند و مزدوران آن نیز سه بار در مأرب عملیات کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول