اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

نگاهی به توقف تئاتر «آن سوی آینه» و اطلاعیه اداره کل هنرهای نمایشی

اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی انتشار اخباری مبنی بر توقف اجرای نمایش «آن سوی آینه» به کارگردانی علی سرابی در تالار وحدت، یک متن توضیحی منتشر کرد.

نگاهی به توقف تئاتر «آن سوی آینه» و اطلاعیه اداره کل هنرهای نمایشی

به گزارش خبرگزاری فارس، شامگاه یکشنبه (چهارم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) حوالی ساعت ۲۲، علی سرابی کارگردان نمایش آن‌سوی آینه که از ۱۷ فروردین ماه اجرای خود را در تالار وحدت با حضور بازیگرانی چون ریما ‌رامین‌فر، الناز ‌حبیبی، مارال ‌بنی‌آدم، پژمان ‌جمشیدی و علی ‌سرابی آغاز کرده‌است از توقف و بسته شدن سامانه فروش این اثر نمایش خبر داد.

سرابی در صفحه شخصی‌اش دراینستاگرام در جمله کوتاهی نوشته بود: «بدون هیچ‌گونه اطلاعی، دقایقی پیش سایت فروش بلیط نمایش «آن سوی آینه» با دستور مرکز هنرهای نمایشی بسته شده است.»

در این باره مهدی یوسفی‌کیا مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: عدم توجه گروه نمایشی« آن‌سوی آینه» به تذکرات اعلام‌شده از سوی شورای نظارت و ارزشیابی برای لحاظ کردن موارد اعلام‌شده اصلی‌ترین دلیل بسته شدن سامانه فروش بلیت این اثر نمایشی است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تذکرات اعلام‌شده، تاکید برای بازبینی مجدد اثر و بی‌توجهی گروه؛ تا مشخص شدن زمان بازبینی مجدد و تحقق اجرای موارد گفته شده از سوی شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ سامانه فروش بلیت این اثر نمایشی بسته ‌است.

یوسفی‌کیا تصریح کرد: مقرر شده تا ریز دلایل این اتفاق از سوی شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌ کل توسط سیدوحید فخرموسوی مدیر این شورا نگاشته شود و در قالب بیانیه عمومی، رسانه‌ای شود. این اتفاق در ساعات پیش رو خواهد افتاد.

بر همین اساس روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی،  دوشنبه پنجم اردیبهشت با ارسال متنی به رسانه‌ها، توضیحاتی را در دراین زمینه ارائه داد.

در این متن آمده است: «به دنبال حواشی پیش‌آمده در خصوص نمایش «آن سوی آینه» به کارگردانی علی سرابی و به منظور شفافیت در اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رساند جامعه تئاتر باید با اتکا به هویت و کارکرد تئاتر اساس کار و ارتباطات خود را بر گفتگو و تفاهم گذاشته و جز صداقت و راستگویی را مبنا قرار ندهد. لذا بر اساس روند تقاضای گروه و تالار درخواست‌کننده نمایش مذکور چند هفته پیش از اجرا بازبینی انجام و ضمن اعلام تصویب، مواردی به عنوان اصلاحات به گروه اعلام شد. بر همین منوال پس از حدود دو هفته اجرا بنا بر گزارش بازبینی حین اجرا و با عنایت به بررسی نظرات تماشاگران در رسانه‌های متنوع هنری، به علت مغایرت اجراها نسبت به اجرای بازبینی، مقرر شد نمایش مجددا بازبینی شود که به اطلاع گروه رسانده شد.

در همین راستا اداره کل و شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش برای حفظ حقوق تماشاگران محترمی که برای روزهای آتی اجرا بلیت تهیه کرده بودند، تاریخ بازبینی مجدد را در یکی از روزهای تعطیلی اجرا (ایام تعطیلی ماه مبارک رمضان) در نظر گرفت که مقارن یکشنبه سوم اردیبهشت بود. متاسفانه با وجود هماهنگی‌ها و کمال همکاری اداره کل در تعیین ساعت بازبینی- 6 بعدازظهر- پس از مراجعه هیات بازبینی به محل، گروه در محل حضور نداشتند و بازبینی انجام نشد که گزارش هیات مذکور به شورا ارائه شد.

گرچه همین میزان همکاری نکردن و بی‌توجهی به قواعد و قوانین برای ممانعت از اجرا کافی به نظر می‌رسید، با این همه مجددا مقرر شد روز بعد یعنی دوشنبه پنجم اردیبهشت صبح ساعت 11 بازبینی انجام شود که مراتب به تهیه‌کنندگان کار ابلاغ شد ولی این مورد نیز از سوی گروه پذیرفته نشد؛ لذا طبق ضوابط موجود و به منظور حفظ و حراست از آیین‌نامه‌های اجرایی نمایش‌ها و عنایت به پرهیز از هر نوع کج‌سلیقگی و اشاعه بدرفتاری‌ها که با عرف و باورهای فرهنگی جامعه در تعارض و تضاد است، مقرر شد اجرا تا اطلاع ثانوی متوقف شود. بدیهی است همه مراحل فوق با هماهنگی تهیه‌کنندگان، مجریان طرح و کارگردان محترم اثر بوده و بی‌توجهی گروه به توافق‌ها مشکلات اخیر را پدید آورده است.

از آنجا که ما همگی خود را مجموعه یک خانواده می‌انگاریم در تعجبیم که در هنگامه و لحظاتی که تلاش همه همکاران اداره کل مبتنی بر رفع مشکل اجرا بوده متاسفانه دوستان و هنرمندان محترم گروه با گذاشتن استوری‌ها و پست‌های مبهم و مصاحبه‌های غیرواقع و مغایر با حقیقت،  فضای ایجاد توافق را مخدوش کردند. معتقدیم چنین اقدامات غیر حرفه ای و خلاف واقع نه تنها با ذات هنر تئاتر مغایرت دارد بلکه برای ایجاد فضایی سالم و رو به جلو مضر و آسیب‌زننده است.»

علی سرابی پیش از این در سال ۹۶ نمایش آن سوی آینه را در تئاتر شهرزاد اجرا کرد که با استقبال تماشاگران رو به رو شد و یکی از پر مخاطب‌ترین نمایش‌های آن سال بود. بر همین اساس برای دومین بار از ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۱ وی این اثر را در تالار وحدت به صحنه برد.

در خلاصه داستان «آن‌سوی آینه» چنین آمده است: «دنیل (با بازی علی سرابی)، دوستش پاتریک (با بازی پژمان جمشیدی) را که به تازگی با دختر جوان و زیبایی به نام اِما (با بازی الناز حبیبی- مارال بنی‌آدم) ازدواج کرده برای شام به خانه دعوت کرده است. ایزابل (همسر دنیل با بازی ریما رامین‌فر) که دوست صمیمی همسر قبلی پاتریک است به شدت در مقابل پاتریک و زن جوانش موضع می‌گیرد اما دنیل به شدت در مقابل زیبایی، جذابیت و جوانی اِما تحت تاثیر قرار گرفته است.»

آن سوی آینه نوشته فلوریان زلر، نمایشنامه‌نویس شناخته‌شده فرانسوی است و به عنوان یک کمدی فرانسوی به صحنه می‌رود و داستان آن درباره روابط دو زوج است که با بحران رو به رو شده‌اند.

در آخرین خبر علی سرابی از احتمال رفع توقیف این اثر خبر داده است. بازبینی مجدد «آن سوی آینه» امروز سه شنبه ششم اردیبهشت انجام خواهد شد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول