اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

فاز جدید همکاری قرقیزستان و آمریکا

رئیس جمهور قرقیزستان درباره سیاست خارجی و تصمیم گیری برای توافقنامه همکاری جدید با ایالات متحده گفت: قرقیزستان باید با همه کشورها روابط محترمانه داشته باشد.

فاز جدید همکاری قرقیزستان و آمریکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان درباره سیاست خارجی این کشور و تصمیم گیری برای توافقنامه همکاری جدیدی با ایالات متحده که قبلا در سال 2015 لغو شده بود، گفت: قرقیزستان باید با همه کشورها روابط محترمانه داشته باشد.

وی با اشاره به این که قرقیزستان اول از همه باید روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای جهان را توسعه دهد، افزود: ما نباید در سیاست‌های بزرگ جهانی دخالت کنیم، هدف اول ما توسعه اقتصاد داخلی است و به همین دلیل است که ما نیاز به امضای توافق‌نامه‌های اقتصادی با همه کشورها داریم و نه فقط با ایالات متحده.

وی تصریح کرد که آنچه گفته شد ربطی به وضعیت اوکراین ندارد و از رسانه‌ها می‌خواهم این موضوع را سیاسی نکنند.

رئیس جمهور در مورد هشدار کشورهای غربی‌ نسبت به اتخاذ مواضع بی طرفی در قبال اوکراین و اعمال تحریم برای کشورهای بی‌طرف گفت: اوکراینی‌ها، بلاروس‌ها، روس‌ها و همچنین قرقیزها، قزاق‌ها، ازبک‌ها دارای یک زبان و سنت هستند و مردمانی برادر هستند. در یک نقطه زمانی، آنها یک زبان مشترک پیدا می‌کنند. علاوه بر این، ما به مدت 70 سال به عنوان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی به عنوان یک خانواده با هم زندگی کردیم و می‌توان گفت نان را بین خود تقسیم می‌کردند.

وی ادامه داد: البته جان باختن هر دو طرف برای همه ما یک فاجعه است و بدون جنگ بهتر خواهد بود. هر دو طرف فرصت‌های برابر برای جلوگیری از جنگ داشتند. برخی اشخاص به جای تلاش برای توقف جنگ، روی آتش هیزم می‌گذارند و دشمنی را تشدید می‌کنند. اگر آنها بر اجرای توافقات مینسک پافشاری می‌کردند، جنگی رخ نمی‌داد چرا که این توافق را نه تنها روسیه و اوکراین، بلکه آلمان و فرانسه آن را امضا کردند. اما ما کشور کوچکی هستیم و هیچ نفوذی نداریم. آیا اگر ما از یک طرف حمایت می‌کردیم، آیا آن طرف بلافاصله پیروز می‌شد؟

لازم به ذکر است که در 14 آوریل دیداری بین «روسلان قزاق بایف» وزیر امور خارجه سابق و «عذرا ضیا» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در بیشکک برگزار شد.

وزارت امور خارجه گزارش داد که طرفین سفرهای دوجانبه آتی در سطح بالا و همچنین برنامه‌هایی را برای انعقاد توافقنامه همکاری اساسی بین قرقیزستان و ایالات متحده بررسی کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول