اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

استقرار 10 گروه استهلال ماه شوال در خراسان‌جنوبی

مسئول ستاد استهلال ماه در خراسان‌جنوبی گفت: ۱۰ گروه استهلال ماه شوال در سطح استان مستقر می‌شوند.

استقرار 10 گروه  استهلال ماه شوال در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، به دلیل وابستگی بسیاری از عبادات و اعمال واجب و مستحب مانند حج، روزه، شب قدر و برخی مسائل حقوقی مانند افزایش دیه در ماه‌های حرام، رؤیت هلال در همه ماه‌های قمری مهم است.

اما داستان رؤیت هلال ماه شوال به دلیل پایان ماه مبارک رمضان و حرمت روزه‌داری در نخستین روز ماه شوال و عید فطر اهمیت رویت این قمر مهتاب‌گون را برای مسلمانان دوچندان کرده است.

منجمان از گذشته‌های دور بر اساس ویژگی‌های ماه برای استخراج تقویم هجری قمری، رؤیت‌پذیری ماه در شامگاه بیست و نهم ماه قمری را پیش‌بینی می‌کردند.

چنانچه هلال روز بیست و نهم ماه قمری رؤیت شود، روز بعد از آن‌ را به‌عنوان اول ماه جدید اعلام می‌کنند و در غیر این‌صورت ماه سی روزه  و به هر حال روز بعد اولین روز از ماه نو قلمداد می‌شود  زیرا ماه قمری به هیچ عنوان ۳۱ روز نیست.

«حمیدرضا ناصری» مسئول ستاد استهلال ماه در خراسان‌جنوبی اظهار داشت: ۱۰ گروه‌ استهلال ماه از  روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه در سطح استان مستقر می‌شوند.

وی افزود: این گروه‌ها با تجهیزات و ابزارهای نجومی نسبت به رؤیت هلال ماه مبارک شوال اقدام می‌کنند.

مسئول ستاد استهلال ماه در خراسان‌جنوبی تصریح‌ کرد: در بیرجند ۲ گروه و در هر یک از شهرستان‌های قاین، فردوس، نهبندان، سه‌قلعه، خضری، سربیشه، بشرویه، زیرکوه  یک گروه، ماه شوال را رصد می‌کنند.

ناصری یادآور شد: لحظه غروب خورشید در بیرجند ۱۹:۱۵ دقیقه و همچنین غروب ماه  ۱۹:۵۳ دقیقه روز یکشنبه است و ارتفاع ماه در زمان غروب خورشید نیز  ۶ درجه و ۳۴ دقیقه است.

وی از احتمال وجود گرد و غبار  در بیرجند خبر داد و گفت: احتمال رؤیت هلال ماه شوال در بیرجند ضعیف است.

به گزارش فارس؛ گروه‌های استهلال ماه متشکل از روحانی، محاسبه‌گر، رصدگر و گزارشگر تشکیل شده که در صورت رؤیت هلال ماه، به دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام می‌شود.
 
انتهای پیام/۶۹۰۱۴/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول