اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

چشم انتظاری «ایران» برای تولد یوزهایش

معاون محیط زیست طبیعی محیط زیست طبق پیش بینی های کارشناسان اعلام کرده است طی روزهای پیش رو باید منتظر زایمان «ایران» یوز ماده باشیم و در صورت زایمان موفق این یوزپلنگ، این نخستین بار خواهد بود که یوزپلنگ آسیایی در شرایط نیمه اسارت موفق به دنیا آوردن توله می شود.

چشم انتظاری «ایران» برای تولد یوزهایش

به گزارش خبرنگار فارس، ششم بهمن ماه  بود که  امیر عبدوس مدیرکل وقت محیط زیست استان سمنان به خبرنگار فارس خبر داد که ساعت 7 روز شنبه دوم بهمن با مشاهده علائم  فحلی در یوز ماده (ایران) در پای ارتباط دالان عشق یوز نر (فیروز) باز شد و بر اساس دانسته‌های حاصل از تجربیات تکثیر یوزپلنگ‌ها‌ی آفریقایی 72 ساعت زمان معرفی این آشنایی ادامه یافت.

طی این مدت دوربین‌های تحقیقاتی این مرکز 17 بار در ساعات مختلف شبانه‌روز که اغلب در اول شب و ساعات اولیه صبح هستند تلاش این دو یوزپلنگ را برای انجام عمل لقاح ثبت کردند.

طبق برآورد کارشناسان نیمه اول اردیبهشت ماه باید «ایران» فارغ می شد.

حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست  امروز در این باره اظهار داشت: قبلا بارداری قطعی یوزپلنگ در اسارت را اعلام نکرده بودیم اما علائم ظاهری نشان از بارداری قطعی یوز ایرانی دارد و امیدواریم زایمان موفقی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه  پیش‌ بینی ما این است که روز شنبه ۱۰ اردیبهشت زایمان اتفاق بیفتد لیکن چنانچه تاخیر جزئی در زایمان داشته باشیم طبیعی است. تاکید کرد: در حال حاضر کنترل وضعیت یوز با دوربین مداربسته توسط تیم دامپزشکی در جریان است.

 معاون محیط زیست با اشاره به اینکه در صورت زایمان موفق، این نخستین بار در جهان است که یوز آسیایی به صورت طبیعی در اسارت باردار شده و موفق به دنیا آوردن توله می شود. اظهار داشت:‌در صورت سالم ماندن توله‌ها، احتمالا بتوانیم جمعیت یوز پلنگ را در شرایط نیمه اسارت داشته باشیم که کمک بسیار بزرگی به حفظ ژن این گونه در خطر انقراض می‌کند.

کمتر از 20 قلاده یوز در هفت استان سمنان ، کرمان ، یزد، خراسان های رضوی، شمالی و جنوبی که زیستگاه اصلی یوز تا به امروز مشاهده شده است.

یوز ها در هر بارداری دو تا شش توله به دنیا می آوردند و هر چند این فرایند به نوبه خود برای حفظ این گونه مهم از نظر  ژنتیکی بسیار اهمیت دارد اما در کنار این اقدام، همچنان اولویت کاری سازمان حفاظت محیط زیست  برنامه ریزی برای پایش و حفاظت از زیستگاه های طبیعی یوز در کشور است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول