اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

«پرس تی وی» و کنشگری فعال رسانه‌ای در چهارچوب جنگ اوکراین

«پرس تی وی» به مثابه رسانه‌ای که خطی مستقل از جریان‌های رسانه غربی را در مورد تحولات بین المللی دنبال می‌کند، می‌تواند با نگاهی موشکافانه و دقیق تر به ریشه ها و چهارچوب‌های جنگ اوکراین، روایت‌ها و تحلیل‌های جدیدتر و در عین حال واقعی تری را در مورد جنگ مذکور ارائه کرده و در این میان، اعتبار رسانه‌ای خود را نیز به عنوان یک رسانه موثر بین المللی، به نحو قابل ملاحظه ای ارتقا بخشد.»

«پرس تی وی» و کنشگری فعال رسانه‌ای در چهارچوب جنگ اوکراین

خبرگزاری فارس - گروه رادیو و تلویزیون: همزمان با اوج گیری جنگ اوکراین، بسیاری از ناظران و تحلیلگران بین‌المللی در مورد تبعات و پیامدهای این جنگ بر سیاست و اقتصاد جهانی، تحلیل‌ها و تفسیرهای مختلفی را ارائه می‌کنند. در این راستا، برخی به طور خاص از احیای وضعیت حاکم بر جهان در دوران جنگ سرد، بواسطه جنگ اوکراین خبر می دهند و به طور کلی معتقدند که جهان در ماه‌ها و سال‌های آتی، با تشدید صف بندی های بین المللی با محوریت تعلقاتِ ایدئولوژیک مواجه خواهد شد و در سو دیگر، عده‌ای از تحلیلگران نیز بر تبعات وخیم تداوم جنگ اوکراین بر قیمت انرژی (نفت، گاز و بنزین) و به طور کلی تحمیل تورم فزاینده به اقتصادی های مهم جهانی(بویژه کشورهای غربی) و افزایش قابل توجه قیمت مواد غذایی در جهان(با توجه به اینکه هم روسیه و هم اوکراین، در زمره بزرگترین تولید کنندگان گندم، روغن افتابگردان و غیره هستند) اشاره می‌کنند.

با این حال، آنچه که در بحبوحه جنگ اوکراین بیش از همه خودنمایی می‌کند، شکل گیری نوعی خطِ رسانه‌ای، مخصوصا از سوی کشورهای غربی در مورد تحولات جنگ مذکور است که در قالب آن، این کشورها سعی می‌کنند روایت‌های خاص خود را به مثابه واقعیت‌هایی مسلم، به مخاطبان و افکار عمومی در اقصی نقاط جهان تلقین کنند. در این راستا، کشورهای غربی عملا تصویری سفید و به طور خاص حامی دموکراسی را از خود در قالب جنگ اوکراین برساخته‌اند و به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار در شرایط کنونی، این آن‌ها هستند که ناجی بشریت شده‌اند.

این در حالی است که اساسا رویه‌های کشورهای غربی بویژه آمریکا در چهارچوب جنگ اوکراین، نقاط سیاهی نیز دارد که امپراطوریِ رسانه‌ای غرب سعی دارد با استفاده از تمامی ابزارها و امکاناتِ در دسترس خود، آن‌ها را تا جای ممکن از چشم افکار عمومی جهان دور نگه دارد. در این فضا، رسانه‌ای نظیر پرس تی وی، به مثابه رسانه‌ای که سعی دارد خود را به نمادی جهت جریان اطلاع رسانیِ مستقل در جهان تبدیل کند، می‌تواند با تمرکز بر این نقاط، تصویر و چشم اندازی خاص و البته جدید را از تحولات جنگ اوکراین ارائه کند.

تصویری که به دلیل بایکوتِ جریان‌های رسانه‌ای غربی، کمتر در معرض دید قرار می‌گیرد و عملا دو رویی کشورهای غربی را به نمایش می‌گذارد. در این راستا به طور خاص توجه به دو نکته در چهارچوب معادلات جاری در قالب جنگ اوکراین، از اهمیت زیادی برخوردار است. اولا، جنگ اوکراین بر خلاف آنچه جریان‌های رسانه‌ای غربی و مخصوصا آمریکایی تبلیغ می‌کنند، به هیچ عنوان یک مساله و تحول منفی برای کشوری نظیر آمریکا به حساب نمی‌آید. این جنگ حتی موهبتی تمام عیار برای آن و مخصوصا برای غول‌های تولید سلاح این کشور نظیر "ریتیون تکنالوجیز"، "لاکهید مارتین" و "نورثروپ گرومن" است. در این راستا به طور خاص "گریگوری هِیز" مدیر اجرایی شرکت ریتیون تکنالوجیز در موضع گیری پیش از آغاز جنگ اوکراین تاکید داشت که "چشم‌انداز اوج گیری تنش ها و درگیری ها در شرق اروپا، حامل فرصت‌های اقتصادی نوینی برای شرکت ریتیون تکنالوجیز است.

 

فرصت‌هایی که می‌توانند در حکم معدن طلا برای این شرکت باشند". تردیدی نیست که جنگ اوکراین جدای از اینکه موجب خواهد شد تا اوکراین بر شدت خرید تسلیحات خود از کشوری نظیر آمریکا بیفزاید، در عین حال، با افزایش بودجه‌های نظامی کشورهای اتحادیه اروپا و سازمان ناتو نیز همراه خواهد شد که این مساله به معنای قراردادهای بیشتر تسلیحاتی با غول های صنعتی-نظامی آمریکایی و کسب درآمدهای هنگفت‌تَر برای آن ها خواهد بود. مسئله‌ای که بار دیگر کسب و کار آن‌ها را به نحو قابل توجهی رونق خواهد بخشید.

جدای از این‌ها، باید توجه داشته باشیم که اساسا منطقِ آغاز جنگ اوکراین بر پایه تحریکاتِ کشورهای غربی و به طور خاص کنشگری آن‌ها درقالب سازمان ناتو در مجاورت مرزهای روسیه کلید خورده است. در واقع، غربی‌ها با تشدید تحریکات خود در اوکراین و رساندن این سیگنال به روسیه که این سازمان در حال پیشروی به سمت مرزهای شرقی است (بر خلاف توافق ابتدایی که ناتو با روسیه داشته)، عملا روس‌ها را تحریک و وارد معادله جنگ اوکراین کردند. از این رو، پرداختن به محرک‌های اصلی و مهم آغاز جنگ اوکراین، از جمله مسائل مهمی است که به طور خاص از سوی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی چندان به آن پرداخته نمی‌شود و به صورت عامدانه مسکوت گذاشته شده است.

این در حالی است که کنشگری فعال رسانه‌هایی نظیر پرس تی وی در حوزه‌های مذکور و همچنین صدها حوزه دیگر که پرداختن به آن‌ها مغفول مانده و موجب ارائه تصویری یک طرفه(غربی) از معادله جنگ اوکراین شده، نه تنها می‌تواند تصویری روشن تر از این جنگ به دست دهد بلکه عملا با رسالت اصلی شبکه خبری نظیر پرس تی وی که تضمین جریان اطلاع رسانی درست، فارغ از جریان‌سازی‌های رسانه های غربی را در دستورکار خود دارد نیز همخوانی دارد. موضوعی که در نوع خود می‌تواند وزن و اعتبار شبکه پرس تی وی را نیز در عرصه بین المللی تا حد زیادی ارتقا بخشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول