اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

امتیاز کشاورزی دانش‌بنیان؛ از امنیت غذایی تا فروش بیشتر

موضوع کشاورزی با دربرگیری مباحث حیاتی امنیت غذایی و مصرف بهینه انرژی باید در صدر نیازسنجی‌های اولیه کشور و دانش‌بنیان قرار گیرد که البته توجه به رویکردهای دانش‌بنیان در حوزه نشان داده است علاوه بر اینکه امنیت غذایی محصولات بیشتر می‌شود، محصولات تولید شده، از نظر کیفیت و قیمت، مزیت رقابتی پیدا خواهند کرد.

امتیاز کشاورزی دانش‌بنیان؛ از امنیت غذایی تا فروش بیشتر

خبرگزاری فارس اصفهان، ریحانه شهبازی،  مصرف بهینه انرژی‌ و همچنین امنیت غذایی از جمله مسائل بسیار حیاتی مرتبط با کشاورزی به شمار می‌رود که با اولویت قرار دادن موضوع کشاورزی می‌توان با یک تیر دو نشان دیگر را هدف گرفت؛ در واقع مسأله مصرف انرژی، آب و برق و امنیت غذایی در سطح بین الملل نیز دنبال می‌شود و توجه به این ۲ موضوع وجه تمایز محصولات و رقابت در بازار صادرات و واردات است.

از طرف دیگر با توجه به شرایط آب و هوایی کشور و اقلیم گرم و خشک اغلب استان‌ها، استفاده از روش‌های نوین و دانش محوری در کشاورزی مورد استقبال شرکت‌های دانش‌بنیان واقع شده تا مشکل‌گشای بحران‌ها باشند.

از این رو با اهمیت دادن به کشاورزی می‌توان ۲ مقوله دیگر را تحت پوشش قرار داد و بر گفته رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «به‌کارگیری دانش در مسأله‌ کشاورزی یک ضرورت است و با افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان در کشاورزی، اصلاح بذر، آبیاری نوین، شیوه‌های جدید تولید، بهره‌وری بهتر از آب و خاک، می‌توانیم حداکثر استفاده را بکنیم» جامه عمل بپوشانیم.

 

این ضرورت البته از جایی قوت می‌گیرد که رهبر معظم انقلاب به امنیت غذایی ذیل کشاورزی اشاره دارد و می‌فرمایند:« وقتی که در کشاورزی توانستیم پیشرفت‌ و تحول جدی ایجاد کنیم، این موجب می‌شود که اولاً امنیت غذایی کشور حاصل شود؛ ثانیاً درآمد کشاورزان افزایش پیدا کند؛ خیلی خوب است که درآمد کشاورزان ما افزایش پیدا کند و به کشاورزی دلگرم شوند و ادامه بدهند و در کنار آن همچنین معضل کمبود آب را حل کرد.»

امتیاز صرفه‌‌جویی انرژی در محصولات کشاورزی دانش‌بنیان

محسن کریمیان یکی از چندین کارآفرین برتر حوزه کشاورزی در استان اصفهان است که با سابقه دیرینه فعالیت در کشت و تولید، اقدام به نیازسنجی کشور در این حوزه کرده و بر تولید علوفه هیدروپونیک در فضایی ناچیز با خروجی قابل توجهی علوفه و همچنین مزارع عمودی تمرکز داشته است.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان وجه تمایز محصولات این شرکت دانش‌بنیان را صرفه‌جویی در مصرف آب و برق دانست و اظهار داشت: علاوه بر توجه به مصرف انرژی در داخل کشور و در این شرکت دانش‌بنیان، تولید بر اساس ساختار جغرافیایی مختص به استان‌ها انجام می‌شود که این امر یک امتیاز است.

کریمیان ادامه داد: البته هدف ما تنها به فروش ختم نمی‌شود و خدمات پس از فروش همراه با آموزش چگونگی مصرف و تولید را به مشتریان خواهیم داد؛ در واقع این استراتژی نتیجه بهتری دارد و باعث برتری ما نسبت به واردات چینی شد و تاکنون صادرات خوبی هم داشته‌ایم.

این کارآفرین حوزه کشاورزی با اشاره به مشکلات محیط ‌زیستی اصفهان در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان به کشاورزی در این استان ادامه داد، بیان کرد: دغدغه اصلی کشاورزان آب است و باید با استفاده از وام بلاعوض تغییر شغل آنها برای تغییر کشت اتفاق بیفتد، زیرا زمینی که در آن کشت نشود، خاک آن از بین می‌رود و این زمین‌ها سرمایه‌های گرانبهایی هستند.

 

وی افزود: بنابراین باید برای کشاورزان، اشتغالزایی و درآمد پایدار فراهم کنند و پرداخت پول به آنها اشتباه محض است؛ از طرف دیگر نوع کشت نیز باید تغییر کند که کشت‌های گلخانه‌ای بهترین روش است؛ حتی در بحران جنگ‌هایی مانند اوکراین کشت گندم می‌تواند زمینه صادرات بیشتری داشته باشد که شرق اصفهان پتانسیل خوبی برای این نوع کشت دارد؛ همچنین منبع درآمد گیاهان دارویی از نفت هم بیشتر است و شرق اصفهان در این زمینه می‌تواند فعال‌تر شود.

گریز کارآفرینان به دلیل موانع موجود در اصفهان

کریمیان با همه دانستن صنایع تبدیلی در کشاورزی و رونق دادن آن در روستاها عنوان کرد: به دلیل اینکه برخی از افراد اطلاعات کاملی در این حوزه ندارند و ما هم توانایی اطلاع‌رسانی گسترده نداریم، بدون تخصص وارد مباحث تولیدی می‌شوند؛ هدف ما این است که در صنایع تبدیلی کشاورزی و آنچه مطالبه جهاد کشاورزی است، این صنایع تبدیلی را به روستاها ببریم و مشکل فروش را حل کنیم.

 

این کارآفرین حوزه کشاورزی تصریح کرد: اما بسیاری از افراد در صنایع تبدیلی و یا مشاغل خانگی فقط تأکید و تمرکز به فروش محصولات دارند، در حالی که باید توانمندسازی را در کنار آن قرار دهیم و با فروش ابزار، نحوه استفاده و حتی فروش محصولات را آموزش دهیم.

وی با انتقاد از وضعیت سرمایه‌گریز بودن اصفهان هم خاطرنشان کرد: بهترین نیروهای انسانی استان نیز سرمایه به حساب می‌آیند؛ زیرا شرکت‌های که در کشورهای دیگر و یا حتی تهران هستند، حاضرند قیمت‌های بالاتری را برای نیروی انسانی پرداخت کنند.

کریمیان اضافه کرد: از سویی دیگر مجوزها در استان‌های دیگر در مدت زمان یکی دو روزه انجام می‌شود، اما در اصفهان اینگونه نیست و شاید چند ماه به طول ‌انجامد؛ مهاجرت، مباحث اجتماعی و محیط زیستی بر اصفهان در فرار سرمایه انسانی تأثیرگذار است و مشکلات آبی و اخبار منفی نیز سبب خالی از سکنه شده اصفهان و گریز کارآفرینان می‌شود.

کاهش وابستگی با اولویت کشاورزی در دانش‌بنیان

اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر اینکه اولویت دانش‌بنیان‌ها باید حوزه کشاورزی قرار گیرد، اظهار کرد: درگیری با خشکسالی با توجه به شرایط کشور و حتی دنیا این را نشان می‌دهد که اولویت دانش‌بنیان باید به مباحث کشاورزی اختصاص یابد؛ در تولیدات گندم، نخود، لوبیا و ... که احتیاج اولیه مردم است باید با حداقل امکانات حداکثر تولید را داشته باشید که وابستگی به کشورهای دیگر کمتر شود.

وی با اشاره به اینکه ثروت‌سازی از داد و ستد تشکیل شده است، متذکر شد: البته مسأله تولید تنها به تهیه مواد اولیه و تولید یک محصول خلاصه نمی‌شود، بلکه برای رونق اقتصاد باید نحوه صحیح بازاریابی، بسته‌بندی و فرهنگ‌سازی در راستای مصرف آن در کشور و سایر نقاط جهان لحاظ شود.

 

سلیمی تأکید کرد: تمرکز بر مقوله تولید برای تولیدکننده کارساز نیست، زیرا بسیاری از محصولات بی‌کیفیت با برندسازی و بسته‌بندی توانسته‌اند به مرحله فروش و صادرات مطلوبی دست پیدا کنند؛ برای نمونه زعفران در کشور ما تولید و به صورت عمده‌ای به اسپانیا فروخته می‌شود و آنها با بسته‌بندی و برندسازی با قیمت بالاتری می‌فروشند.

به گزارش فارس، موضوع کشاورزی با دربرگیری مباحث حیاتی که با زندگی مردم ارتباط مستقیمی دارد و وابستگی به واردات را کاهش می‌دهد، یکی از نیازهای اولیه کشور و دانش‌بنیان قرار گرفته است؛ میزان اهمیت این موضوع با اتفاقات اخیر در اصفهان و مشکلات کشاورزان به خوبی مشخص شده است، بنابراین جای تعلل و تاخیر در پرداختن به این موضوع باقی نمی‌ماند.

انتهای پیام/۶۳۱۲۸/آ/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول