اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

گفت‌وگو فارس‌ با معلم‌ نمونه‌ گلستانی/ استفاده افراطی از تلفن‌همراه و اینترنت توسط دانش‌آموزان مهمترین آسیب در زمان کرونا

معلم نمونه گلستانی گفت: متاسفانه استفاده افراطی دانش آموزان از اینترنت و تلفن همراه در زمان شیوع بیماری کرونا و مجازی شدن آموزش مهمترین آسیب به این اقشار بوده است.

گفت‌وگو فارس‌ با معلم‌ نمونه‌ گلستانی/ استفاده افراطی از تلفن‌همراه و اینترنت توسط دانش‌آموزان مهمترین آسیب در زمان کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان معلم باغبان فطرت انسان بوده که با فطرت الهی سرشته شده است، اگر معلم عاشق عروج و کمال دانش‌آموزان نباشد جنبه معلمی نداشته و یا باید به بازسازی نگرش و رفتار خود پرداخته و یا این شغل را کنار بگذارد.

شیوع بیماری کرونا در بیش از دو سال گذشته سبب شد تا آموزش دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی و در بستر آنلاین انجام‌ شود.

در این زمان خلاقیت و نوآوری معلمان در نحوه آموزش و جذب و ایجاد انگیزه در بین دانش‌آموزان در بادگیری نقش بسزایی داشته و می‌تواند علاقه دانش‌آموزان به آموزش و یادگیری را در این موقعیت خاص ارتقاء بخشد.

خبرنگار خبرگزاری فارس با توجه به فرارسیدن هفته معلم و نقش آنها در آموزش گفت‌وگویی با «محدثه شکاری» معلم نمونه استانی انجام داده که با هم می‌خوانیم.

فارس: در ابتدا خودتان و سابقه کاری خود را بیان کنید:
شکاری:
«محدثه شکاری» هستم آموزگار پایه دوم ابتدایی دبستان «شهید محمد طواق‌قره‌باش» در شهرستان گنبدکاووس دانش‌آموخته و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه فرهنگیان بوده و از سال ۱۳۹۱ وارد عرصه فرهنگی شده و به شغل معلمی مشغول هستم.

فارس: به نظر خودتان به چه علت به عنوان معلم نمونه در سطح استان انتخاب شدید؟
شکاری:
از همان روزهای بدو استخدام در این شغل والای معلمی با شور و هیجان توانستم آموخته‌های خودم را به نحو احسن به دانش‌آموزان انتقال دهم و در این مسیر تلاش می‌کردم تا از روش‌های ابتکاری مختلف در حوزه یادگیری استفاده کرده و بازخورد دانش‌آموزان را ارزیابی کنم تا به این نتیجه رسیدم که استفاده از ابزارهای جذاب و متنوع آموزشی در کنار تدریس نقش بسزایی در افزایش یادگیری  و ایجاد علاقه و انگیزه  در دانش‌آموزان دارد.

ساخت وسایل کمک آموزشی دست‌ورزی، تولید محتواهای آموزشی با نرم‌افزارهای مختلف، تدریس مبتنی بر یادگیری با روش بازی، شرکت در همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی، حضور در کارگاه توانمندسازی معلمان، استفاده از تجارب همکاران برتر، فراهم کردن زمینه پیشرفت دانش‌آموزان ‌لازم التوجه، برگزاری آزمون‌های متنوع، ارائه تکالیف خلاق و غیره از عوامل مهم نمونه شدن بنده و راهیابی به مرحله استانی بود.

فارس: مشکلات آموزشی در زمان شیوع بیماری کرونا را بیان کنید؟
شکاری:
از جمله مهمترین مشکلات اموزشی در زمان شیوع بیماری کرونا، عدم زیرساخت‌های لازم برای آموزش آنلاین و در بستر اینترنت، کمبود محتواهای آموزشی، آشنا نبودن خانواده‌ها با این مسائل، عدم امکانات اولیه مثلا گوشی‌های پیشرفته و اینترنت پرسرعت،  پایین بودن سواد رسانه‌ای برخی از خانواده‌ها در استفاده مناسب از بستر فضای مجازی و آموزش آنلاین، عدم توجه به تکالیف مجازی و ارسال آن توسط خانواده‌ها و دانش‌آموزان است.

فارس: به نظر شما شیوع بیماری کرونا در این چند سال چه خسارت‌هایی به بخش ‌آموزش وارد کرده است؟
شکاری:
استفاده افراطی دانش‌آموزان از اینترنت و اپلیکشن، وابستگی شدید به گوشی ، افت تحصیلی دانش‌آموزان، اختلالات یادگیری، پرخاش شدن دانش اموزان، کاهش کنترل والدین بر رفتار دانش‌آموزان، بر هم خوردن نظم خانواده معلمان به ویژه معلمان بانو، اختصاص دادن زمان بیشتر برای تولید محتوا توسط معلمان، بررسی تکالیف دانش‌آموزان و ارائه بازخورد برای تک‌تک آنها از جمله آسیب‌ها و خسارت‌های وارده در این ایام است.

* توانمندسازی معلمان در حوزه پرورشی به روزرسانی نشده است

فارس: به نظر شما چه کمبودهایی در حوزه آموزش و زیرساخت‌ها لازم در زمان بحران احساس می‌شود؟
شکاری:
به نظر می‌رسد که در حوزه آموزش باید زیرساخت‌هایی مانند اینترنت پرسرعت و مقرون به صرفه، فراهم بودن گوشی‌های هوشمند به طور عادلانه برای تمام دانش‌آموزان، آموزش لازم به خانواده‌ها از طریق رسانه‌های ملی و جمعی برای استفاده درست و مناسب از فضای مجازی در راستای آموزش دانش‌آموزان و تولید محتواهای الکترونیکی توسط متخصصان امر برای همکاران در زمان بحران و شرایطی مانند شیوع بیماری کرونا لازم و ضروری است.

فارس: به نظر شما چرا در این سال‌ها به حوزه پرورش توجه خاصی نشده است؟
شکاری:
متاسفانه توانمندسازی معلمان در حوزه پرورشی کافی نبوده و این حوزه بروزرسانی نشده و مسئولان امر نتوانستند به طور جدی به این حوزه ورود کنند.

از طرف دیگر مربیان انگیزه خاص برای کار نداشته و کمتر برنامه‌سازی می‌کنند.

استفاده و برگزاری مسابقات و جشنواره و افزایش تعداد شرکت‌کنندگان، تعیین کردن هدایا و جوایز برای ایجاد انگیزه برای شرکت و حضور  بیشتر دانش‌آموزان و معلمان در این مسابقات و جشنواره‌ها و تقدیر و تشکر از شرکت‌کنندگان می‌تواند به عنوان پیشنهاد مورد بررسی قرار گیرد.


محدثه شکاری معلم نمونه استانی استان گلستان

 

فارس: مطالبات  عمده معلمان را بیان کنید؟
شکاری:
به نظر بنده همه معلمان خواستار اجرای عدالت حقوقی و معیشتی بین معلمان و دیگر شاغلان به عنوان یک مطالبه جدی و به حق هستند.

پرداخت مطالبات به حق آنان، تسریع در روند قانون رتبه‌بندی معلمان، پرداخت به موقع مطالبات و پرداخت مزایا و کمک رفاهی و معیشتی به فرهنگیان از جمله مطالبات این قشر زحمتکش است.

فارس: چه صحبتی با همکاران و یا دانش‌آموزان دارید؟
شکاری:
از همکاران عزیز می‌خواهم برای ارتقاء دانش و اطلاعات خود در کارگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف مرتبط شرکت کرده و از روش‌های نوین تدریس و نقش  بازی در یادگیری استفاده کنند.

فارس: درپایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمایید؟
شکاری
: از همراهی و صبوری همسر گرامیم که  زمینه لازم  را برای تولید محتواهای آموزشی فراهم کرد تا بنده بتوانم به وظایف خود در قبال دانش‌آموزان به نحو احسن عمل کنم تشکر می‌کنم.

از کادر اجرایی و همکاران خودم در دبستان «شهید قره‌باش» نیز کمال تشکر و قدردانی را دارم.


انتهای پیام/۲۳۰۷/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول