اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

5 ژوئن موعد برگزاری همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی در قزاقستان

به دستور رئیس جمهور قزاقستان همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی در این کشور 5 ژوئن امسال برگزار می‌شود.

5 ژوئن موعد برگزاری همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی در قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان فرمانی را به امضا رساند که بر اساس آن  5 ژوئن سال جاری میلادی در این کشور همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی برپا می شود.

تاکایف با امضا این فرمان، گفت:  رفراندم آتی به هر شهروند این امکان را می دهد که مستقیما در رویداد تاریخی که آینده قزاقستان را تعیین می کند، شرکت کند.

وی یادآور شد که پس از همه‌پرسی که 27 سال پیش برگزار شد ( زمانی که قانون اساسی فعلی تصویب شد)، تمام اصلاحات بعدی قانون اساسی در پارلمان تصویب می شدند.

رئیس جمهور قزاقستان هدف از وارد کردن اصلاحات به قانون اساسی را ایجاد تحول جامع در کل مدل دولتی در این کشور عنوان کرد.

وی در ادامه گفت: این اصلاحات برای گذر نهایی از شکل حکومتی ریاست جمهوری به یک جمهری ریاست جمهوری با پارلمان قوی و دولت پاسخگو، در نظر گرفته شده اند.

به گفته تاکایف، اصلاح قانون اساسی به طور قابل توجهی موقعیت پارلمان را تحکیم، سیستم کنترل و تعادل را تقویت و توانایی شوراهای محلی را ارتقاء می دهد.

وی افزود: معرفی یک مدل ترکیبی متناسب برای انتخاب نمایندگان مجلس و شوراهای مناطق امکان پوشش کامل تر مجموع دیدگاه ها و نظارت رای‌دهندگان را فراهم می کند.

پیش از این «یرلان کارین» دبیر دولتی قزاقستان در صفحه تلگرام خود در مورد عدم درج وضعیت «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور این کشور در قانون اساسی خبر داده بود.

وی نوشته است: با توجه به پیشنهاد برخی اعضا کار گروه، تجدید نظر تکمیلی مبنی بر حذف هنجار مربوط به وضعیت نخستین رئیس جمهور به شورای قانون اساسی ارسال شد. به گفته اعضا کارگروهی، نقش تاریخی وی (نظربایف) کاملا مشخص است و نیاز به درج جداگانه در قانون اساسی را ندارد. شورای قانون اساسی تمای موارد اصلاحات را منطبق با قانون اساسی اعلام کرده است.

لازم به یاداوری است که در پایان ماه آوریل «یرلان عبدالرسول اف» عضو کارگروه اصلاح قانون اساسی  اعلام کرده بود که نام  نظربایف در قانون اساسی به این کشور به عنوان موسس قزاقستان مستقل درج می شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول