اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

حذف ارز ترجیحی، لازمه اصلاح اقتصاد ایران است

معاون بسیج اساتید استان اصفهان گفت: اقتصاد ایران نیازمند اصلاح است و یکی از این اصلاح‌ها حذف همین ارز ترجیحی است و بنا بر آمار و رصدها، کمتر از یک سوم این ارز به دست نیازمندان برای تأمین کالاهای اساسی می‌رسد.

حذف ارز ترجیحی، لازمه اصلاح اقتصاد ایران است

بیژن شمس، معاون بسیج اساتید استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در ارتباط با حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ و مزیت‌های آن برای اقتصاد ایران، با اشاره به تأکید ۱۲ ساله مقام معظم رهبری بر تولید اظهار داشت: یک تفکر وجود دارد که می‌گوید ارز ترجیحی باید حذف شود، چون کالاهایی که به آن‌ها ارز اختصاص داده شده با قیمت مورد نظری که ارز برای آن‌ها تخصیص داده شده به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد.

وی ادامه داد: مثلاً به روغن ارز اختصاص داده می‌شود، ولی ما می‌بینیم همین کالا به کشورهای اطراف قاچاق می‌شود، به این دلیل که تفاوت قیمت کالای تولید شده با ارز ترجیحی و با قیمت فروش آن در کشورهای اطراف زیاد است و برای کسی که قاچاق می‌کند، سود زیادی به همراه دارد.

شمس با بیان اینکه این چرخه معیوب است، تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی یکی از اقدامات مهمی است که می‌توان به منظور جلوگیری از قاچاق کالا انجام داد؛ بنابراین با حذف این امتیاز، می‌توان به شکل دیگری به مردم خدمت‌رسانی کرد و درآمد ناشی از آن را در حوزه زیرساخت‌ها مصرف کرد.

معاون بسیج اساتید استان اصفهان خاطرنشان کرد: نه تنها ارز ۴۲۰۰ سودی را عاید مردم نمی‌کند، بلکه بار مالی زیادی را به دولت تحمیل و سود زیادی را روانه جیب دلالان و رانتخواران می‌کند؛ بنابراین بهتر است که این ارز ترجیحی حذف شود تا قیمت‌ها واقعی‌تر شده و جلوی سودجویی و قاچاق گرفته شود؛ به همین دلیل حذف این ارز به عدالت نزدیکتر است.

وی با بیان اینکه یک دیدگاه این است اگر ارز ترجیحی به دست تولیدکننده برسد، افزایش تولید می‌تواند افزایش اشتغال را هم در پی داشته باشد، افزود: دیدگاه دیگری هم وجود دارد که می‌گوید ارز ترجیحی حذف شود و درآمد حاصل از آن مستقیماً به مصرف‌کنندگان به خصوص نیازمندان داده شود.

شمس شرایط کنونی اقتصاد کشور را بیمارگونه و نیازمند به اصلاح دانست و بیان کرد: یکی از این اصلاح‌ها حذف همین ارز ترجیحی است و بنا بر آمار و رصدها، کمتر از یک سوم این ارز به دست نیازمندان برای تأمین کالاهای اساسی می‌رسد.

انتهای پیام/۶۳۱۲۸/ح/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول