اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

بزرگ‌ترین شجره سادات نقوی جهان رونمایی شد!

مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور به مناسبت عید سعید فطر، شجره سادات نقوی شھر امروھه هند را با حضوردکتر علی چگینی سفیر جمهوری اسلامی در هند، حجت الاسلام مهدی مهدوی‌پور نماینده ولی فقیه و دکتر مهدی خواجه‌پیری رئیس مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور، رونمایی کرد.

بزرگ‌ترین شجره سادات نقوی جهان رونمایی شد!

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور به مناسبت عید سعید فطر،  شجره سادات نقوی شھر امروھه هند را تکمیل کرد و در حضور جمع کثیری از علما و اندیشمندان رونمایی کرد.

شهر  «امروهه» یکی از قدیمی‌ترین مناطق سادات نشین هند است که در ایالت اوتارپرادش بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۷۰ کیلومتری پایتخت هند است و حدود ۷۰ درصد از جمعیت این منطقه مسلمان هستند.
شجره سادات نقوی در  ۶۰۰ متر طول و ۱ عرض  دارد که توسط گروهی از محققین تنظیم و ترتیب داده شده است که  جمعی خطاطان و هنرمندان هندی بر روی پوست خوشنویسی کردند  و با استفاده از تذهیب ، نگارہ‌های گل ، زیبایی و ارزش آن را دو چندان کردند.

در این شجره، اسامی بیش از ۵۰ هزار نفر از سادات کرام این شهر نگاشته شده است که مورث اعلی سادات نقوی حضرت حسین شرف الدین ملقب به شاه ولایت می باشند،  که  بیش از ۶۰۰ سال پیش از منطقه واسط عراق ھجرت کرد و از مسیر ایران  وارد منطقه ای به نام عزیزپور(اسم قدیمی امروهه) در هندوستان شد و همانجا مستقر گردید.

در این مراسم سفیر جمهوری اسلامی در هند دکتر علی چگینی، نماینده ولی فقیه در هند حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی‌پور و رئیس مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور، دکتر مهدی خواجه پیری به عنوان مهمانان ویژه مراسم حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید سیادت نقوی امام جمعه امروھه ،  مولانا سید سروش نقوی، حجت الاسلام مولانا ممتاز علی امام جمعه امامیه هال از دهلی ، حجت الاسلام مولانا تصدیق حسین امام جمعه اوکهلا ، آقای حسن شجاع تولیت درگاه شاه‌ ولایت و جمع کثیری از سادات نقوی منطقه در این مراسم حضور داشتند.
در ابتدای مراسم، مهمان ویژه مراسم همراه با استقبال گرم مردم از آرامگاه شاه ولایت جدّ اعلای سادات امروهه بازدید کردند و سپس در مراسم رونمایی از شجره سادات شرکت کردند.
نمایندہ ولی فقیه حجت الاسلام آقای مهدوی پور از امر شجرہ نویسی قدردانی نمودند، و فرموند : شهر امروهه شهر ادب و فرهنگ است و شعرا و ادبای بزرگی از این سرزمین برخاستند و امر شجرہ نویسی باعث  میشود که نسل ھای بعدی ما  با بزرگان خود آشنا بشوند و امروزه میلیون ها نفر در شبه قاره از سادات کرام هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران دکتر علی چگینی خطاب به سادات امروهه گفتند که سیّد بودن رتبه و مرتبه ای بزرگی است که باید از آن مراقبت شود،  انسان با عمل خود اظهار سیادت میکند  نه با زبان خود.
ایشان در ادامه افزودند : تعلیم و تربیت فرزندان نقش مهمی در نسل آینده خواهد داشت و سادات باید توجه بیشتری به این امر داشته باشند.
رئیس مرکز بین المللی میکروفیلم نور در هند  در سخنرانی خود ضمن ارائه توضیحاتی در مورد شجره مراحل و نحوہ ی تکمیل شجرہ ی رونمائی  شده اظهار داشتند.
شجره سادات نقوی امروهه تنها شجره ای است که در آن  علاوه بر نگارش اسامی، شخصیت ها،بزرگانی از سادات نقوی که در طول تاریخ حضور خود خدمات زیادی را انجام داده اند و  اسامی بانوان برای اولین در جهان در آن معرفی شدہ است.

در ادامه افزودند : مرکز بین المللی میکروفیلم نور تا کنون علاوه نگارش بیش ۴۰ شجره سادات مناطق مختلف در تلاش تا کتابخانه تخصصی سادات را راه اندازی کند .
خواجه پیری در پایان عنوان کرد نگارش و تدوین بزرگ بزرگ ترین شجره سادات جهان طی مدت ۵ سال تکمیل شده است .
همچنین در آخر برنامه از سید اختر، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضی حیدر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید غافر رضوی چهلوسی و حجت‌الاسلام والمسلمین ذیشان حیدر نیز تقدیر بعمل آمد.
 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول