اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

«صدای واقعیت» و «پژواک حقیقت»، برای نخستین بار در رادیو طنین‌ انداز شد

علی بخشی زاده معاون صدای سازمان صداوسیما: در یک برهه زمانی سازمان صداوسیما نقطه آسیب را در سیما شناسایی کرد و خلا شبکه مستند را احساس و بلافاصله اقدام به تاسیس این شبکه کرد، اما در رادیو این مسئله مورد غفلت واقع شده است.

«صدای واقعیت» و «پژواک حقیقت»، برای نخستین بار در رادیو طنین‌ انداز شد

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با حضور علی بخشی‌زاده معاون صدای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، عباس رجب سلمانی دبیر جشنواره، غلامحسین طالبی مسئول کمیته اطلاع‌رسانی، تبلیغات و فضای مجازی و مدیران کمیته‌های جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک در محل ساختمان شهدای رادیو رسانه ملی برگزار شد. این رویداد با شعار «صدای واقعیت، پژواک حقیقت» از دوم خردادماه تا چهارم خرداد در استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو کار خود را آغاز می‌کند و مراسم اختتامیه آن نیز در سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار خواهد شد.

در ابتدای این نشست، علی بخشی زاده معاون صدای سازمان صداوسیما ضمن اشاره به ماهیت رادیو به عنوان یک رسانه گرم و منحصربه فرد، اظهار داشت: رادیو تنها رسانه‌ای بوده که توانسته همیشه تمام مخاطبانش را با خود همراه کند و همواره در هر برهه‌ای مخاطبان به آن دسترسی داشته‌اند. طبق تحقیقات اندیشمندان حوزه ارتباطات رادیو رسانه گرم، چابک، پرسرعت، منحصربه فرد با تولید و پخشی ارزان است که به راحتی قوه تخیل را برمی‌انگیزد.

معاون صدای سازمان صداوسیما با اشاره به خلأ آثار مستند در رادیو و کارکرد مفید برنامه سازی مستند در رادیو و تلویزیون گفت: در یک برهه زمانی سازمان صداوسیما نقطه آسیب را در سیما شناسایی کرد و خلا شبکه مستند را احساس و بلافاصله اقدام به تاسیس این شبکه کرد، اما در رادیو این مسئله مورد غفلت واقع شده است. این ادعای من یک مسئله ذوقی و احساسی نیست و برمبنای مطالعه است. ما در آرشیو رادیو آثار جریان‌ساز فراوانی داریم که در عرصه تصمیم‌سازی کشور نقش داشته و مخاطب را با خود همراه کرده، اما به آن‌ها توجه نشده است. در رادیو عمر نمایش بسیار طولانی است و بهترین بازیگران و سناریست‌های هنرهای نمایشی از رادیو برخاستند. 

عباس رجب سلمانی دبیر نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، با بیان اینکه این جشنواره در سه بخش اصلی کار خود را آغاز کرده، گفت: این جشنواره در چهار بخش موضوعی با موضوعات محیط زیست با محوریت آب، بخش گردشگری، بخش زبان فارسی و بخش جایزه ویژه جشنواره - جایزه حاج قاسم سلیمانی -  با موضوع مدافعین حرم، مدافعین سلامت و دفاع مقدس کار خود را آغاز می‌کند. تلاش ما این است که همزمان با اتمام نخستین جشنواره مستند رادیویی پژواک، فراخوان جشنواره دوم را با تمرکز بر آثار مردمی در جشنواره منتشر کنیم.

دبیر جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک افزود: از دوم تا چهارم خردادماه ۱۴۰۱، این جشنواره ضمن رونمایی از یک کتاب مستند ویژه رادیویی، برگزاری پنل‌های آموزشی و کارگاه‌های برنامه سازی و تقدیر از برگزیدگان جشنواره، در شهر تهران برگزار خواهد شد. با توجه به تمام دشواری‌های مسیر تولید مستند رادیویی، هدف ما این است که از رهگذر این جشنواره ضمن کشف استعدادهای این حوزه، ساختار مستند رادیویی را در کشور احیا کنیم. در مجموع در بخش اصلی جشنواره ۳۸۷ اثر، در بخش مردمی ۲۱۱ اثر و در بخش مردمی نیز ۲۸ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

همچنین در حاشیه این نشست غلامحسین طالبی مسئول کمیته اطلاع‌رسانی، تبلیغات و فضای مجازی نخستین جشنواره مستند رادیویی پژواک در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون فارس گفت: این جشنواره با هدف احیای ساختار مهجور مستند رادیویی در رادیو از اول آبان ماه برگزار شد. در فراخوان این جشنواره سه بخش اصلی، مردمی و مستندنگاری در نظر گرفته شده است؛ در بخش اصلی، مستندسازان در ۵ گونه مستند رادیویی اعم از مستند محض، مستند بازسازی، مستند داستانی، مستند گزارشی و مستند چهره‌نگاری در این جشنواره حاضر می‌شوند. در بخش مردمی نیز آثار در سه گونه مستند گزارشی، مستند روایی و مستند بازسازی در جشنواره حضور دارند. در بخش مستندنگاری رادیویی، نویسندگان یا پژوهشگران رادیو، پژوهش یا متن یک مستند رادیویی را برای یک ساخت و تولید یک اثر مستند رادیویی به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول