اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه

هزار و 670 زندانی با کمک‌های مردمی در ماه رمضان آزاد شدند

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: مجموع کمک‌های مردمی به ستادهای دیه در سراسر کشور طی ماه رمضان 248 میلیارد تومان بوده و در همین راستا هزار و 670 زندانی آزاد شده که در مقایسه با سال گذشته 20 درصد رشد را نشان می‌دهد.

هزار و 670 زندانی با کمک‌های مردمی در ماه رمضان آزاد شدند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه؛ در بخش دوم نشست امروز شورای عالی قوه قضاییه، غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با ارائه گزارشی از اهداف و برنامه‌های بازدید گزارشگر ویژه اقدامات قهری یکجانبه از ایران، گفت: ماموریت گزارشگر ویژه اقدامات قهری یکجانبه 8 سال قبل از سوی جنبش عدم تعهد به تصویب شورای حقوق بشر رسید و کشورهای غربی و آمریکا نیز هر سال به قطعنامه تمدید ماموریت این گزارشگر، رای مخالفت می‌دهند؛ چرا که خود را در مقام پاسخگویی در قبال جامعه بین‌المللی و کشورهای تحت تحریم نمی‌بینند.

وی با اشاره به اینکه دعوت از گزارشگر ویژه و بازدید وی از جمهوری اسلامی ایران در نهادهای عالی نظام به تصویب رسیده است و نه در قوه قضاییه، گفت: ستاد حقوق بشر از آنجا که یک نهاد فراقوه‌ای است و اعضای اصلی آن از هر سه قوه هستند و مختص به قوه قضاییه نیست، به عنوان مرجع هماهنگی‌های مربوط به این بازدید تعیین شد.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین عنوان کرد: ماموریت گزارشگر ویژه، برابر قطعنامه مصوب شورای حقوق بشر صرفا بررسی آثار تحریم‌ها بر حقوق بشر می‌باشد و ماموریتی برای بررسی سایر موضوعات ندارد.

غریب‌آبادی تاکید کرد: کشورهای تحت تحریم باید از تمام ظرفیت‌های موجود برای پاسخگو نمودن و مسئولیت‌پذیری واضعان و مجریان تحریم‌های یکجانبه استفاده کنند. در رابطه با ایران نیز طبیعتا با توجه به خصومت‌های مداوم دشمنان علیه ملت ایران، هرگونه برنامه‌ریزی با رعایت ملاحظات لازم، انجام شده و می‌شود.

حجت‌الاسلام پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز در این جلسه با اشاره به ضرب‌الاجل رئیس قوه قضاییه در خصوص حل و فصل اختلافات میان شهرداری مشهد، ارتش و آستان قدس رضوی پیرامون موضوع جابجایی پادگان مشهد از داخل شهر و انتقال آن، اظهار کرد: بعد از توافق‌نامه اولیه‌ای که 23 اسفند سال گذشته میان ارتش و شهرداری در مشهد ایجاد شده بود و در اواخر فروردین امسال نیز الحاقیه توافق‌نامه اولیه میان آستان قدس رضوی، ارتش و شهرداری مشهد منعقد شد و نقشه‌های موجود در این توافق‌نامه در کمیسیون ماده 5 نیز مورد تایید قرار گرفت.

وی با اشاره به قدردانی شهردار مشهد از دستگاه قضایی و رئیس عدلیه به سبب پیگیری‌های مستمر جهت حل و فصل اختلافات میان شهرداری مشهد، ارتش و آستان قدس رضوی پیرامون موضوع جابجایی پادگان مشهد از داخل شهر و انتقال آن که سرانجام بعد از 14 سال با دستور رییس عدلیه به نتیجه رسید، گفت: طبق اعلام شهردار مشهد، عملیات اجرایی تخریب دیوارهای پادگان مشهد تا دو هفته دیگر آغاز خواهد شد.

بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به ابلاغ طرح «جهاد خدمت» از سوی این سازمان به واحدهای ثبتی سراسر کشور و اجرای آن در ماه مبارک رمضان گفت: در این طرح مقرر شد که هر رئیس واحد ثبتی به همراه معاونان خود، در 5 مسجد محل خدمت حضور پیدا کند و در همین راستا طی ماه مبارک رمضان، روسا و معاونان واحدهای ثبتی سراسر کشور در بیش از 2 هزار مسجد حضور پیدا کرده و ضمن استماع سوالات، مشکلات و مسائل مردم، راهنمایی‌های لازم را انجام دادند.

وی همچنین صدور اسناد در روستاهای بالای 20 خانوار را یکی از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال 1401 عنوان کرد و گفت: 22 هزار و 219 روستای بالای 20 خانوار شناسایی شده‌اند و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مصمم است که برای 5 میلیون و366 هزار و 950 واحد مسکونی این روستاها که  جمعیتی قریب به 20 میلیون نفر دارند سند صادر کند.

کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به برگزاری نشست ویدئوکنفرانسی تبادل تجربیات فناورانه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و دادگستری فنلاند طی روزهای گذشته گفت: در این نشست که سفیران دو کشور و مقامات ارشد قضایی فنلاند و مدیران مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه حضور داشتند چگونگی ارائه خدمات فناوری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه بیان داشت: در جریان این نشست، مسئولان قضایی کشور فنلاند به تمجید از دستاوردهای الکترونیکی و فناورانه دستگاه قضایی کشورمان پرداختند و نقش این دستاوردها در تسهیل و تسریع دسترسی مردم به مراکز قضایی را مورد تاکید قرار دادند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری چندین نشست مشترک میان مدیران ارشد مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و مدیران ارشد معاونت علمی ریاست جمهوری طی 50 روز گذشته که در راستای تحقق شعار سال 1401 «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» صورت گرفت، عنوان کرد: در این جلسات موضوعاتی نظیر «افزایش تولید پابند الکترونیک با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان» و همچنین «تسهیل ارائه خدمات الکترونیک قضایی با استفاده از ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی و پردیس نوآوری‌های حقوقی و قضایی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نتایج این جلسات به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

محمدی رئیس سازمان زندان‌ها نیز در این جلسه به ارائه گزارش آماری در خصوص کمک‌های مومنانه مردم به زندانیان در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: به برکت ماه مبارک رمضان، مجموع کمک‌های مردمی  به ستادهای دیه در سراسر کشور طی این ماه 248 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 143 میلیارد تومان به حساب‌ها واریز شده و 105 میلیارد تومان هم تعهد صورت گرفته و در همین راستا هزار و 670 زندانی آزاد شده که در مقایسه با سال گذشته 20 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی افزود: میزان کمک‌های مردمی به انجمن‌های حمایت از زندانیان طی ماه مبارک رمضان امسال، مجموعا 40 میلیارد تومان بوده که 24 میلیارد تومان از این مبلغ به حساب‌ها واریز شده و 16 میلیارد تومان هم تعهدات مردم بوده که ان‌شاالله محقق خواهد شد.

جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز در این جلسه، زمین‌های کشاورزی فاقد سند یا دارای سندهای مشاعی یا دارای اراضی اختلافی را یکی از کانون‌های هدف زمین‌خواران عنوان کرد و با اشاره به مساحت 18 میلیون و 700 هزار هکتاری اراضی کشاورزی در کشور گفت: طبق آمار سازمان امور اراضی، تا پایان فروردین امسال از مجموع 53 هزار و 518 پلاک دارای تداخل، تنها برای 3 هزار و 201 پلاک رفع تداخل صورت گرفته است و مادامی‌که کمیسیون رفع تداخلات در استان‌ها کار خود را به درستی انجام ندهند و تداخلات اراضی کشاورزی همچنان باقی بماند، امور مربوط به نقشه‌برداری و صدور سند متوقف خواهد ماند.

صاحبکار معاون راهبردی قوه قضاییه نیز در این جلسه با اشاره به دیدارهای پرشمار و مفید مسئولان عالی قضایی با مردم در مساجد  طی مدت اخیر و به ویژه در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: با هماهنگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در صدد برپایی و راه‌اندازی مداوم میز خدمت قوه قضاییه در کنار نمازهای جمعه سراسر کشور هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول