اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

جزئیات جدید انتقال پادگان لشکر۷۷ / شهردار مشهد: ۹۰۰ هکتار از خیابان‌ها و زمین‌های اطراف تحت تاثیر اجرای طرح قرار می‌گیرند

شهردار مشهد گفت: طرح انتقال پادگان ارتش در مشهد به خارج از شهر پس از ۱۷سال به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید و به این ترتیب بزرگترین پادگان کشور جابه‌جا خواهد شد که در طی آن ۹۰۰ هکتار از خیابان‌ها و زمین‌های اطراف تحت تاثیر اجرای طرح قرار می‌گیرند.

جزئیات جدید انتقال پادگان لشکر۷۷ / شهردار مشهد: ۹۰۰ هکتار از خیابان‌ها و زمین‌های اطراف تحت تاثیر اجرای طرح قرار می‌گیرند

به گزارش خبرگزاری فارس، سید عبدالله ارجائی به تاریخچه تشکیل پادگان اشاره و تصریح کرد: تشکیل پادگان به سال‌های دور می‌رسد و در اوایل هیچ منزل مسکونی در پیرامون پادگان وجود نداشت اما امروز در هسته مرکزی شهر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پادگان دارای دو قسمت جنوبی است که در سمت بزرگراه قرار دارد و قسمت دیگر مربوط به لشکر ۷۷ است که انتقال آن مطالبه چند ساله است و از آغازین صحبت‌های انتقال تا امروز بیش از ۱۷ سال می‌گذرد.

دسترسی‌ها تسهیل می‌شوند 

ارجائی افزود: بزرگترین مشکلی که در این محدوده‌ ایجاد شده مستطیلی است که انسداد ایجاد کرده و دسترسی‌های شرقی و غربی آن قسمتی از شهر را کاملا مسدود کرده است یعنی کسی که می‌خواهد از قسمت شرق به غرب حرکت کند باید دور پادگان طواف کند که این امر آلودگی هوا و مصرف بنزین را افزایش می‌دهد.

شهردار مشهد به قسمت غربی پادگان که چند بیمارستان مهم در آن وجود دارد اشاره کرد و گفت: برخی مواقع آمبولانس‌ها و خودروهای آتش‌نشانی در این محدوده دچار مشکل می‌شوند.

بعد از انتقال پادگان فضای آن در دسترس مردم قرار می‌گیرد

شهردار مشهد تصریح کرد: هر مدیری نسبت به سازمان خود وابستگی دارد اما این امر تاجایی که با منافع مردم تعارض نداشته باشد خوب است، متاسفانه این مسئله تا الان مانع جابه‌جایی پادگان شده است و مشکلی که وجود داشتند این است که در طول ۱۷ سال گذشته بر روی حق‌السهم به توافق نرسیده بودیم که حال بین سه طرف این توافق رخ داد.

وی با تاکید بر اینکه در ابتدا باید مدیریت شهری با مستاجر آن زمین که ارتش بود توافق می‌کرد، عنوان کرد: ارتش نیز باید موجر خود که آستان قدس است توافق می‌کرد و آستان قدس نیز باید با شهرداری توافق می‌کرد و در نهایت این توافق به تایید استانداری و دولت می‌رسید و کمیسیون ماده پنج نیز باید تایید می‌کرد تا این توافق به شورای عالی شهرسازی و معماری برسد. 
شهردار مشهد افزود: توافق شهرداری مشهد با ارتش و امیر حیدری و تفاهم بین ارتش و آستان قدس رضوی و تفاهم بین مدیریت شهری و آستان قدس نیز انجام شده است.

ارجائی با بیان اینکه همچنین تفاهم نامه ما به تصویب کمیسیون پنج استانداری رسیده است، تصریح کرد:  آقای استاندار نیز تایید کرده‌اند که پس از تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری دیوارهای پادگان برداشته می‌شود.

اماکن تاریخی پادگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد 

وی افزود: بعد از ابلاغ مصوبه وظیفه ما این است که مشاور انتخاب کنیم، خیابان‌ها و معابری که در نقشه طراحی شده اجرا کنیم و فضای سبزی که قرار است احداث شود را احداث و تجهیز کنیم.

شهردار مشهد همچنین اماکن فرهنگی و تاریخی که متعلق به مردم است در اختیار شهرداری قرار می گیرد و ما باید اینها را در اختیار مردم قرار دهیم و آستان قدس و ارتش در قسمت‌های انتفاعی اختیاراتی دارند که باید قسمت خودشان را مدیریت کنند

از تلاش تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط تشکر می‌کنم

ارجائی افزود: مدیریت شهری آماده است و ما مشکلی نداریم اگر فردا اجازه دهند موانع را باز میکنیم هرچند صحبت آقایان نیز منطقی است که می‌گویند اول باید مصوبه ابلاغ شود، ما تلاش می‌کنیم حداکثر فضا در اختیار مردم قرار بگیرد همکاری بسیار خوبی با شهرداری انجام شد از استانداری، دستگاه قضایی و اداره راه و شهرسازی تشکر می‌کنم بدون تلاش دستگاه‌های ذی‌ربط این اتفاق نمی‌افتاد از تولیت آستان قدس رضوی نیز تشکر می‌کنم، خوشبختانه این موضوع ساعاتی پیش در شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شد.

 

۵۰  هکتار فضای سبز در اختیار مردم قرار می‌گیرد 

وی با بیان اینکه در قسمت شمالی ۵۰ هکتار فضای سبز در اختیار مردم قرار می‌گیرد که یکی از اتفاقات بزرگی است که رقم خواهد خورد، گفت: ۱۵ هکتار فضای فرهنگی ازجمله فضای فرهنگی_ ورزشی، کتابخانه، زمین و چمن و قسمت‌های تاریخی که مربوط به سال‌های گذشته است یا رویدادهای خاصی در آن اتفاق افتاده که در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

شهردار مشهد به دو بافت ضعیف در دو طرف پادگان اشاره و تصریح کرد: سرانه خدماتی این بافت‌ها بسیار ضعیف است و قرار است این فضاها، فضاهای فرهنگی در لبه‌های پادگان باشد تا افرادی که سال‌ها در آن منطقه زندگی کرده‌اند به خواسته‌های خود دست پیدا کنند.

ارجائی بیان کرد: دسترسی‌های شرقی و غربی در آن منطقه باز خواهد شد که امیدواریم به مرور ۵ معبر شرقی غربی باز کنیم.

طراحی فضای پادگان کار بسیار سختی بود

ارجایی با تاکید بر اینکه طراحی فضای پادگان کار بسیار سختی بود و از همه مشاوران تشکر می‌کنم، گفت: بارها معابر جابه‌جا شده و اماکن و فضاهای غیر فضای سبز جابه‌جا شده‌اند و در آخر در این توافق سه جانبه واقعا کمترین تداخل را داریم و فضای سبزی که اضافه خواهد شد قابل مقایسه با فضای سبز حال حاضر آن جا نیست.

ارتش به نفع مردم کوتاه آمد

وی با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم درختان قدیمی تثبیت و تقویت شود، تصریح کرد: ممکن است تعداد محدودی از این درختان جابه‌جا شود و امیدوارم با نقشه بسیار خوبی که طراحی شده با بزرگواری ارتش که به نفع مردم کوتاه آمد و با بزرگواری آستان قدس شرایط خوبی پیدا کنیم.

شهردار مشهد بیان کرد: کار اجرایی با همکاری ارتش از دو روز قبل آغاز شده و فکر می‌کنم در مدت معقول و با هماهنگی ارتش و آستان قدس راه مردم باز شود، هرگاه زمین تحویل داده شود دو ساعت بعد مسیر را بازگشایی خواهیم کرد؛
خیابان‌های این پادگان شهری نیست و عرض کمی دارد که باید آسفالت و بهسازی شود.

۵معبر شرقی_ غربی در اختیار مردم قرار می‌گیرند

ارجائی خاطرنشان کرد: به مرور پنج معبر شرقی-غربی با ظرفیت بالا در اختیار مردم به مرور قرار خواهد گرفت و مردم ساکن در آن قسمت‌ها شرایط خوبی در اختیارشان قرار خواهد گرفت و ارزش ملک آنها بالا رفته است ما معتقد هستیم مدیریت شهری برنده است که ثروت مردم را زیاد کند در آن منطقه قیمت املاک بالا خواهد رفت.

۹۰۰ هکتار از اراضی مشهد تحت تاثیر بازگشایی پادگان

وی افزود: نزدیک به ۹۰۰ هکتار در شهر مشهد تحت تاثیر این بازگشایی‌ها قرار خواهد گرفت، مسیر ۹۰۰ هکتاری تحت تاثیر قرار خواهد گرفت راهی موازی با بزرگراه ایجاد می‌شود که دسترسی به فرودگاه نیز تسهیل می‌شود‌.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول