اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

«یارانه پنهان» اقتصاد کشور را بیمار کرده است/ تحقق «عدالت اجتماعی» در گرو واقعی شدن اقتصاد است

معاون اسبق وزیر صنعت گفت: مسیر یارانه در جامعه ما به سمت مرفهین جامعه است و اگر اقتصاد ما واقعی شود، قشر ضعیف جامعه می توانند از چتر نهادهای خیریه خارج شوند.

«یارانه پنهان» اقتصاد کشور را بیمار کرده است/ تحقق «عدالت اجتماعی» در گرو واقعی شدن اقتصاد است

محمدباقر آقاعلیخانی در گفت و گو با خبرنگار فارس از قزوین اظهار کرد: اقتصاد کشور ما طی دهه‌های گذشته اقتصادی بود که درگیر رانت بوده و برای اینکه به جامعه بگوییم اقتصاد ما به فکر قشر ضعیف جامعه است تا به امروز در این بخش به صورت غیر علمی و دستوری عمل کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: این در حالی است که از حدود ۳۰ سال قبل اقتصاد دستوری، از اقتصاد دنیا حذف شده و معیار این حوزه به مدل «عرضه و تقاضا» رسیده است.

رئیس پیشین سازمان ملی فرش ایران تصریح کرد: در اقتصاد بر اساس عرضه و تقاضا، کیفیت و کمیت افزایش می یابد و در این صورت است که مردم به دنبال خرید محصولات با کیفیت پایین و تیراژ بالا نمی روند.

آقاعلیخانی گفت: بیماری اساسی اقتصاد کشور ما، توزیع بی هدف و بدون پشتوانه کارشناسی یارانه ها است زیرا به ما اجازه نداده در حوزه اقتصادی، رقابت واقعی داشته باشیم.

وی بیان کرد: یکی از تاثیرات منفی عدم توزیع علمی و کارشناسی یارانه ها، اصلاح نشدن رویه و فرهنگ مصرف در کشور ما است، زمانی که هدفمند کردن یارانه ها اتفاق افتاد، برخی نگران اتفاقات بعدی بودند اما مشاهده کردیم که پس از اجرای این موضوع همه مردم در بسیاری از موارد مصرفی تجدید نظر کردند و حتی لامپ منازل خود را تغییر دادند زیرا قبل از آن بسیاری از هزینه ها را پرداخت نمی کردند.

مدیرکل اسبق سازمان صنایع استان قزوین در ادامه به حواشی اخیر پیرامون مساله قیمت آرد و حذف یارانه آن اشاره کرد و افزود: اگر صفر تا 100 حوزه تولید نان کاملا تولید داخل بود، می توانستیم تعادلی بین تولید گندم و عرضه آن در جامعه ایجاد کنیم اما متأسفانه در سال های اخیر به دلیل اینکه قیمت خرید گندم از کشاورزان پایین بود، انگیزه برای تولید گندم نیز در کشور کاهش یافت. البته در برهه‌ای به دلیل انگیزه‌هایی که دولت ها دادند به تولید بیش از ۸ میلیون تن گندم در کشور رسیدیم و اگر الگوی مصرف خوبی داشتیم شاید همان مقدار گندم برای کشور کافی بود.

وی ادامه داد: سال گذشته ۴.۵ میلیون تن گندم در کشور تولید کردیم که این رقم نشان دهنده کاهش 50 درصدی تولید نسبت به سال های قبل است.

آقاعلیخانی در ادامه به موضوع قاچاق آرد اشاره کرد و گفت: با افزایش فاصله قیمتی ۴۰درصدی، شاهد افزایش بیش از ۲۰۰درصدی در قاچاق آرد هستیم که بیانگر عدم توجه دقیق به موضوع توزیع عادلانه یارانه و هزینه های ناشی از آن است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت هر چهار کیلو گندم ۱۲ دلار است و بخش قابل توجهی از آرد حاصل از گندم وارداتی برای تولید و صادرات شیرینی، کیک و بیسکوییت مصرف شده و صادر می‌شود بنابراین عایدی این یارانه ای که به آرد تعلق می گیرد وارد جیب عده خاصی از مردم جامعه می شود.

معاون اسبق وزیر صنعت اظهار کرد: سرانه مصرف استاندارد نان در دنیا در طول یک سال حدود ۶۰ کیلوگرم است اما در ایران حدود ۱۶۵ کیلوگرم است و اگر ما فضای یارانه ای را حذف کنیم، قطعا الگوی مصرف نان در کشور اصلاح می شود.

آقاعلیخانی بیان کرد: اگر مصرف سرانه را به ۸۰کیلوگرم در سال کاهش دهیم، سالانه ۵ میلیون تن آرد صرفه جویی می شود و با ارائه مستقیم یارانه آن به مردم، حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی شده و می‌توان از این طریق مواردی چون گوشت قرمز و سفید را به سبد خانوار اضافه کرد.

رئیس اسبق سازمان ملی فرش ایران با بیان اینکه در شرایط فعلی یارانه پنهان را علاوه بر مردم ایران، اتباع خارجه که در ایران زندگی می کنند نیز مصرف می کنند، افزود: امروز دولتمردان باید موضوع را برای مردم شفاف سازی کرده و برای آنان تشریح کنند که این یارانه پنهان توسط چه افرادی استفاده می شود.

وی اضافه کرد: وقتی هزینه مردم را افزایش می دهیم باید به فکر درآمد مردم باشیم. این پولی که حذف می شود، عدد قابل توجهی است و اگر در اقتصاد کشور سرمایه گذاری شود، می تواند تحول عظیمی ایجاد کند، این منابع باید در راستای سرمایه گذاری ثابت برای مردم استفاده شود و با این اقدامات مواردی چون چاپ پول هم در کشور حذف می شود.

آقاعلیخانی در پایان گفت: مسیر فعلی یارانه به سمت مرفهین جامعه است و اگر اقتصاد ما واقعی شود، قشر ضعیف جامعه می توانند از چتر حمایتی نهادهای خیریه خارج می شوند و عدالت اجتماعی در جامعه ایجاد می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول