اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مسکو: استفاده از سلاح اتمی در دکترین نظامی ما تبیین شده است

معاون وزیر خارجه روسیه گفت تصمیم‌گیری درباره احتمال استفاده از سلاح اتمی به وضوح در دکترین نظامی روسیه تبیین شده است.

مسکو: استفاده از سلاح اتمی در دکترین نظامی ما تبیین شده است

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، معاون وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه در پاسخ به این سوال که آیا روسیه حمله اتمی پیشگیرانه تاکتیکی به اوکراین را رد می‌کند، گفت که تصمیم‌گیری در مورد استفاده احتمالی از سلاح‌های اتمی به وضوح در دکترین نظامی روسیه تبیین شده است.

طبق گزارش خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه، «الکساندر گروشکو» گفت: ما یک دکترین نظامی داریم - همه چیز در آن نوشته شده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، اصول رسمی استقرار نظامی روسیه، استفاده از سلاح‌های اتمی را در صورتی که از آن‌ها یا سایر انواع تسلیحات کشتار جمعی علیه این کشور استفاده شود یا در صورتی که کشور روسیه با تهدید وجودی سلاح‌های متعارف مواجه شود، مجاز می‌سازد. تصمیم برای استفاده از زرادخانه اتمی گسترده روسیه، بزرگترین زرادخانه اتمی در جهان، برعهده رئیس‌جمهور روسیه است که در حال حاضر ولادیمیر پوتین است.

عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، ترس از رویارویی گسترده‌تر بین مسکو و واشنگتن - که با فاصله بزرگترین قدرت‌های اتمی جهان هستند - را افزایش داده است. این در حالی است که روسیه گفته قصد ندارد در اوکراین از سلاح اتمی استفاده کند و «ویلیام برنز» مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا روز شنبه گفت: ما به عنوان یک جامعه اطلاعاتی شواهد عملی در این مرحله از برنامه‌ریزی روسیه برای استقرار یا حتی استفاده از سلاح‌های اتمی تاکتیکی نمی‌بینیم.

در فرمانی که پوتین در دوم ژوئن ۲۰۲۰ امضا کرد، آمده که روسیه تسلیحات اتمی خود را «انحصاراً ابزاری برای بازدارندگی» می‌بیند. این فرمان عبارت دکترین نظامی را تکرار می‌کند، اما جزئیاتی را در مورد چهار وضعیتی که تحت آن دستور حمله اتمی صادر می‌شود، در خود جای داده است. این شرایط شامل اطلاعات موثق حمله موشکی بالستیک به روسیه و حمله دشمن به تاسیسات مهم دولتی یا نظامی فدراسیون روسیه است که ناتوانی ناشی از آن منجر به اختلال در پاسخ نیروهای اتمی می‌شود.

پوتین که بارها از رفتار غرب با روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ ابراز نارضایتی کرده، می‌گوید که ایالات متحده از اوکراین برای تهدید روسیه استفاده کرده است. او در دستور ۲۴ فوریه خود برای آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین اینگونه استدلال کرد که اوکراین روس‌زبانان را مورد آزار و اذیت قرار داده و ایالات متحده مایل است ائتلاف نظامی ناتو را به گونه‌ای گسترش دهد که روسیه را به خطر بیندازد. اوکراین ادعاهای روسیه مبنی بر آزار و اذیت روس‌زبانان را رد می‌کند و می‌گوید که برای بقای خود می‌جنگد. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول