اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

نگرانی از افزایش فشار خون در سنین ۱۸ سال به بالا در همدان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: متاسفانه در ایام کرونا فشارخون در جامعه افزایش یافته و از ۱۷ درصد به ۳۵ درصد در سنین ۱۸ سال به بالا رسیده است.

نگرانی از افزایش فشار خون در سنین ۱۸ سال به بالا در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، فاطمه ترکمان‌اسدی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت اظهار کرد: سلامت به معنای فقدان بیماری نیست، بلکه مطابق تعریف سازمان بهداشت جهانی، شامل رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است و باید تمام ابعاد سلامت را دید.

وی با بیان اینکه تنها بعد حاکمتی در سلامت نقش ندارد و همه آحاد جامعه در تامین آن نقش‌آفرین هستند گفت: سلامت ما سیاره ماست و این را در کرونا به عینه دیدیم که اثر هر یک از ما در دورترین نقاط هم موثر بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه بهداشت همواره مردم مورد توجه بوده و بهداشت غذایی نیز بسیار حائز اهمیت است که مطالبه‌ عمومی در مورد آن صورت گیرد عنوان کرد: در این راستا ایام نوروز ۹۰ تن مواد غیرسالم معدوم‌سازی شد و سبزیکاری با سبزیجات نیز کنترل شده و از ۱۰۰ هکتار کشت امروز به پنج هکتار رسیده است.

وی کاهش مصرف نمک، چربی و قند را در کنترل بیماری‌های غیرواگیر مهم دانست و افزود: باید فرهنگ‌سازی بیشتری صورت گیرد تا مردم با هر سطح از اقتصادی به مصرف تغذیه سالم برگردند و از مصرف غذاهای فودی و غیرسالم خودداری کنند.

ترکمان با تاکید به اینکه ایام پساکرونا در حوزه بیماری‌های غیرواگیر با چالش‌های زیادی داریم گفت: با وجود اینکه توصیه اکید به کاهش مصرف نمک و کنترل فشار خون داریم اما با سنجشی که نسبت به فشار خون صورت گرفته از ۱۷ درصد به ۳۵ درصد در افراد ۱۸ سال به بالای جامعه رسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه دیابت از ۶ درصد طی ایام کرونا به ۱۰ درصد رسیده است خاطرنشان کرد: سطح تحصیلات جامعه بالا می‌رود اما از لحاظ بیماری‌های واگیر و غیرواگیر افت می‌کنیم و این نشان می‌دهد به سلامت خود کم توجه شده‌ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه متاسفانه سرطان‌ها رو به افزایش است و به ازای هر صد هزار نفر در کشور ۱۴۱ نفر به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند که در استان نیز همین آمار صادق است گفت: اینکه امروز افراد ۲۵ سال با سرطان روده مواجه می‌شوند خیلی تلخ است و در بخش سلامت‌محور باید خیلی کار شود.

وی از افتتاح چهار پروژه حوزه بهداشتی سخن گفت و در ادامه افزود: دخانیات درد بزرگی است و همانطور که در مورد بیماری‌های واگیر نگران هستیم در مورد مصرف دخانیات هم نگرانی داریم.

ترکمان اسدی با بیان اینکه مصرف دخانیات در سنین ۱۲ تا ۱۳ سال نگران کننده است خاطرنشان کرد: متاسفانه قلیان بیشتر از سیگار مصرف می‌شود در حالی که هر وعده مصرف آن معادل کشیدن ۱۰۰ نخ سیگار است.

وی با اشاره به اینکه درد بزرگی است که از روی نادانی و سهل‌انگاری گرایش به مصرف قلیان افزایش یافته است  گفت: کسانی که قلیان و سیگار مصرف می‌کنند در آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بیماری کرونا مانند آنفلوانزا همواره با ما خواهد بود و هنوز تزریق یک دز واکسن نیاز است که به ایمنی برسیم خاطرنشان کرد: سنین ۵ تا ۱۵ سال هرچه زودتر اقدام به تزریق واکسن کرونا کنند تا ایمنی در جامعه بیشتر شود.

وی با تاکید به اینکه پیشگیری مهمتر از درمان بوده و در این راستا سیستم ارجاع حائز اهمیت است بیان کرد: باید به سلامت خود اهمیت داد و مردم با مراکز سلامت آشتی کنند چراکه مراجعات به این مراکز در شهرها آمار خوبی برخلاف روستاها ندارد.

گفتنی است در این مراسم از دو پوستر سامانه ۳۱۱۳ پاسخگوی سلامت روان که از ساعت ۸ تا ۱۴ آماده پاسخگوی افراد به سوالات حوزه روان به صورت رایگان است و پوستر تغذیه که از طریق بارکد خوان گوشی‌های اندورید می‌توان مسائل و مطالب آموزشی را در خصوص تغذیه دریافت کرد، رونمایی شد.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول