اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نشست بین‌المللی با محوریت افغانستان در «تاشکند» برگزار می‌شود

سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان گفت: نشست بین المللی با محوریت افغانستان اواخر ماه ژوئیه سال جاری میلادی در شهر «تاشکند» برگزار می‌شود.

نشست بین‌المللی با محوریت افغانستان در «تاشکند» برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «ولادیمیر ناراف» سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان در نشست شورای سران نهادهای دیپلماتیک کشورهای همسود در شهر «دوشنبه»، برگزاری نشست بین المللی در سطح بالا با محوریت افغانستان در آخر ماه ژوئیه سال جاری میلادی در شهر «تاشکند» را اعلام کرد.

وی اظهار داشت: متأسفانه شاهد کاهش توجه جامعه جهانی به اوضاع افغانستان هستیم. هرچند که اوضاع در آنجا به دلیل بحران شدید اقتصادی و وضعیت سخت انسانی همچنان پیچیده است.

به عقیده ناراف، جامعه جهانی باید در قبال امروز و آینده این کشور مسئول بوده و تدابیر مشخصی را برای تداوم کمک‌ها در حل و فصل مشکلات اجتماعی در افغانستان انجام دهد.

سرپرست وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرد: ازبکستان در آستانه ماه مبارک رمضان قطار دیگری از کمک‌های بشردوستانه متشکل از 58 واگن حاوی مواد غذایی، دارو و پوشاک به مقدار بیش از 4000 تن به افغانستان ارسال کرد.

وی خاطرنشان کرد: نشست بین المللی در سطح بالا با محوریت افغانستان در آخر ماه ژوئیه سال جاری میلادی در شهر «تاشکند» برگزار می‌شود و فرصت خوبی را برای بررسی همه جانبه این مسائل فراهم خواهد کرد. ما از شما دعوت می‌کنیم که در این مراسم مهم شرکت کنید تا تلاش‌های خود را برای حل و فصل مشکلات افغانستان هماهنگ کنیم.

ناراف در سخنان خود همچنین با اشاره بر مسائل روز بین الملل بر آشفتگی دائمی ژئوپلیتیک، روابط متغیر بین‌المللی، تشدید عوامل بی‌ثباتی، تشدید کانون‌های درگیری‌های مسلحانه محلی، افزایش فعالیت‌های تروریستی و پیامدهای ویرانگر مشکلات زیست‌محیطی تاکید کرد.

به گفته وی، پیامدهای این پدیده‌های بحرانی برای تمام فضای کشورهای مستقل مشترک المنافع تأثیر جدی دارد و چالش‌های جدیدی را برای صلح و امنیت، ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی-اجتماعی منطقه ایجاد می‌کند.

سرپرست وزارت امور خارجه همچنین به ابعاد اولویت‌دار همکاری‌های تجاری در چارچوب کشورهای مستقل مشترک المنافع اشاره کرد و گفت: باید اقداماتی در زمینه بهره برداری از ظرفیت‌های قرارداد منطقه آزاد تجاری، امضای سریع توافقنامه تجارت آزاد خدمات، رفع موانع موجود بر سر جابجایی کالا و خدمات، دیجیتالی کردن تجارت متقابل، تکامل شبکه ارتباطات حمل و نقل و ترانزیت، حمایت از سرمایه گذاری‌های متقابل و روابط همکاری بین کارخانجات و مناطق انجام شوند.

وی از همگان درخواست کرد که از برگزاری همایش‌های همکاری صنعتی و بین منطقه‌ای کشورهای مستقل مشترک المنافع در سال جاری میلادی در شهر «تاشکند» حمایت کنند.

ناراف همچنین بر اهمیت تشریک مساعی برای تنوع بخشی بیشتر سیستم کریدورهای حمل و نقل بین منطقه‌ای و بین قاره‌ای در فضای کشورهای مستقل مشترک المنافع، در درجه اول در مسیر «شمال – جنوب»، از جمله خط ریلی در مسیر «ترمذ - مزار شریف – کابل- پیشاور» تاکید کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه همچنین از برگزاری در سال جاری میلادی در ازبکستان مجمع دوره‌ای روشنفکران خلاق و علمی کشورهای مستقل مشترک المنافع به صورت حضوری و همچنین برگزاری احتمالی نشست دوره‌ای مجمع بین المجالس از جمله مجمع بین المجالس جوانان در پاییز در شهر «تاشکند» خبر داد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی از کشورهای همکار برای حمایت از تصمیم پیشنهادی مبنی بر اعطای مقام سازمان پایه کشورهای مستقل مشترک المنافع در زمینه گردشگری به دانشگاه بین المللی گردشگری «جاده ابریشم» در شهر «سمرقند» قدردانی کرد.

وی در پایان اظهار داشت: ما از جوانان کشورهای مشترک المنافع دعوت می‌کنیم در این دانشگاه مدرن، جایی که برای تحصیل و زندگی و همچنین کارآموزی در زمینه گردشگری در شهرهای معروف ازبکستان در مسیر جاده ابریشم «سمرقند»، «بخارا» و «خیوه» تمام شرایط مناسب ایجاد شده است، تحصیل کنند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول