اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

شناسایی و حذف دانش‌­های بی‌فایده در مدارس

استاد دانشگاه فرهنگیان اراک معتقد است: آشنایی دانش‌آموزان با تاریخ و هویت ایرانی ـ اسلامی و افزایش حس تعلق خاطر به میهن و آموزش انواع مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی از مواردی است که باید در محتواهای برنامه‌های درسی مدارس گنجانده شود

شناسایی و حذف دانش‌­های بی‌فایده در مدارس

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ در عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات و توسعه شتابان فناوری آموزشی در جامعه کنونی، پدیده تغییر، امری غیرقابل‌انکار است، ماهیت در حال تغییر جهان امروز باعث شده است یکی از مسائل مهم در آموزش کشور در قرن حاضر همگام­سازی با این تغییرات باشد.

در راستای این همگام­‌سازی وجهی از تغییرات معطوف به ایجاد تغییر در ساختار سازمانی و مدیریتی مراکز آموزشی کشور و افزایش تعاملات بین­المللی و جهانی می­‌باشد در وجه دیگر اصلاح و بازنگری حوزه محتوایی و برنامه‌­های درسی مطرح است.

مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان در 21 اردیبهشت 1401 از حذف برخی دانش‌های بی‌فایده در مدارس سخن گفتند و اعلام فرمودند که بعضی مطالب در برنامه درسی کنونی، صرفاً محفوظاتی است که بدون هیچ سودی برای حال یا آینده دانش‌آموزان به ذهن آنها سرازیر می‌شود که باید این موارد شناسایی و از آموزش‌ها حذف شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اختصاص ساعاتی به آموزش‌های مهارتی به‌جای مطالب غیر نافع فرمودند: مسائلی همچون سبک زندگی اسلامی، تعاون و همکاری اجتماعی، مطالعه و تحقیق، فعالیت‌های جهادی، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و نظم و قانون‌گرایی از جمله مهارت‌هایی است که باید در مدرسه آموزش داده، و از دوران کودکی و نوجوانی در افراد نهادینه شود.

همچنین ایشان میزان تحقق سند تحول آموزش‌وپرورش را خرسندکننده ندانستند و فرمودند: باگذشت بیش از ۱۰ سال از تنظیم سند و رفت‌وآمد وزیران متعدد که البته این تعدد مدیریت‌ها نیز نوعی آسیب و آفت است، به این سند به‌عنوان یک مجموعه کامل و به‌هم‌پیوسته عمل نشده است.

 آشنایی دانش‌آموزان با هویت ایرانی ـ اسلامی باید در محتواهای دروس گنجانده شود

استاد دانشگاه فرهنگیان اراک در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: در چند دهه گذشته همگام با تغییرات سیاسی در ایران نظام آموزشی نیز دچار تغییروتحول شده است، با تأکید بر تحولات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی­، برنامه­‌های توسعه کشور و همچنین با تدوین و تصویب اسناد تحولی شامل «سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» و «مبانی نظری تحول در نظام تعلیم‌وتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران» و «برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران» انتظار آن است که برنامه‌­های درسی مطابق با آنها بازنگری و اصلاح شوند.

حسین معافی می‌افزاید:  ازاین‌رو در شرایط کنونی جامعه و نظام آموزشی کشور و باتوجه‌به تغییراتی که در سال­‌های گذشته در آموزش کشور در دوران بیماری کرونا و گسترش فناوری­‌های آموزشی و کاربرد اجباری آموزش­‌های مجازی را شاهد بودیم، بازنگری و تغییر در برنامه‌­های درسی لازم و ضروری است.

وی می‌افزاید: اگر چه برخی کارشناسان ایراداتی به آموزش‌های مجازی داشتند ولی باید اعتراف کنیم که اجرای نادرست و کمبود امکانات و نبود محتوی‌های جدید و به روز، باعث شد تا تدریس‌ها به شکل غیرحضوری، خیلی کارآمد نباشند، به طور قطعی در آینده استفاده از کلاس‌های شیشه‌ای و تدریس‌های جذاب و مؤثر جای تدریس‌های سنتی را خواهد گرفت و ما نیز باید خود را آماده کنیم و شرایط را برای این گونه آموزش‌ها مهیا سازیم.

از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز دنیا استفاده کنیم

استاد دانشگاه فرهنگیان اراک می‌گوید: زمانی که کودکان در استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی مهارت بالایی دارند و این فضاها جذابیت‌ها و تأثیرات زیادی برای آنان دارند؛ بنابراین آموزش‌ها در مدارس نیز باید به این سمت‌وسو حرکت کنند و از تکنولوژی‌های و فناوری‌های روز دنیا استفاده کنند تا جوانانی متناسب با نسل امروزی و نسل آینده را تربیت کنند.

معافی ادامه می‌دهد: آشنایی دانش‌آموزان با تاریخ و هویت ایرانی ـ اسلامی و افزایش حس تعلق خاطر به میهن و آموزش انواع مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی از مواردی است که باید در محتواهای برنامه‌های درسی مدارس گنجانده شود، البته دانش و محتواهای ارائه شده نیز باید کاربردی و در زندگی دانش‌آموزان تأثیر داشته باشند و علمی نافع را به دانش‌آموزان ارائه دهند.

محیط‌های شاد و مفرحی را برای آنها در مدارس فراهم کنیم

وی با بیان اینکه انجام فعالیت اجتماعی و فرهنگی، آموزش مهارت‌های زندگی و افزایش حس مسئولیت‌پذیری، انجام بازی و فعالیت‌های ورزشی و کشف استعدادهای دانش‌آموزان از مواردی است که در دوران ابتدایی می‌توان بیشتر به آنها پرداخت و این مهم محقق نمی‌شود مگر اینکه محیط‌های شاد و مفرحی را برای آنها در مدارس فراهم کنیم.

مدیر دبیرستان فرهنگ اراک می‌گوید: در دوران متوسطه نیز حجم مطالب علمی در برخی دروس زیاد و گسترده است که می‌توان برخی از این سرفصل‌ها و محتواهای انتزاعی را که یادگیری سختی نیز دارند و کاربردی نیستند و نقشی در زندگی دانش‌آموزان ندارند را حذف و  یا به دروس دانشگاهی منتقل کرد.

معافی بیان می کند: یکی از ایرادات اصلی به نحوه تدریس و محتواهای ارائه شده در کتب درسی در مدارس کشور نقش کنکور و آزمون‌های ورودی مدارس خاص (نمونه، تیزهوشان، فرهنگ) است که آموزش‌ها در مدارس را تحت‌تأثیر قرار داده و دانش‌آموزان را مجبور به حفظ مطالب و یادگیری مهارت‌های تست‌زنی می‌کنند که علاوه بر اضطراب و استرس، شور و نشاط و آموزش عمیق مطالب درسی را از بین برده و مدارس را از وظیفه ذاتی خود که تربیت نسل مقاوم آینده است دور ساخته است که امید است با کم‌رنگ‌شدن کنکور و حذف آن و یا با حذف آزمون‌های  تستی مدارس خاص این مشکل نیز حل شود.

به گزارش فارس لازم است سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و تألیف کتب درسی با همکاری معلمان باتجربه و کارشناسان و متخصصان در این حوزه باید طبق فرمایشات رهبری دانش و محتواهای بی‌فایده و غیرکاربردی را شناسایی و از کتب درسی حذف کند.

تغییرات کتب درسی باید طوری باشد که دانش‌آموزان را به حیات طیبه برساند، باروحیه مقاومت و ایستادگی آشنا کند و به درک هویت ملی آنان کمک نماید تا زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی باشند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول