اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

۱۵ میلیون خارجی از یارانه دولت استفاده می‌کردند/ اجرای طرح اقتصادی جدید، باعث تقسیم عادلانه یارانه‌ها خواهد شد

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح آزادسازی یارانه‌ها به نفع مردم و کشور است زیرا پیش از این یارانه به برخی از کالاهای اساسی، واردات و برخی نهادها تعلق می‌گرفت و تا زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسید با توجه به رانت بسیاری زیادی که در آن نهفته بود، سود زیادی برای رانت خواران و دلالان داشت.

۱۵ میلیون خارجی از یارانه دولت استفاده می‌کردند/ اجرای طرح اقتصادی جدید، باعث تقسیم عادلانه یارانه‌ها خواهد شد

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح آزادسازی یارانه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهارکرد: این طرح به نفع مردم و کشور است زیرا پیش از این یارانه به برخی از کالاهای اساسی، واردات و برخی نهادها تعلق می‌گرفت و تا زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسید با توجه به رانت بسیاری زیادی که در آن نهفته بود، سود زیادی برای رانت خواران و دلالان داشت.

وی گفت: همچنین در مسیر تولید تا توزیع، عملا ۵۰ درصد منافعی که از محل ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مردم پیش بینی شده بود به دلال و رانت خوار می‌رسید و به دست مردم نمی‌رسید.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی افزود: مسیر اختصاص یارانه به شیوه گذشته در واقع یک مسیر فساد آمیز پنهانی بود که عملا با اجرای طرح جدید این مسیر حذف می‌شود.

جدی اضافه کرد: نکته قابل توجه بعدی این است که پیش از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها مصرف به گونه‌ای بود که هر کسی بیشتر توان مصرف داشت، یارانه بیشتری نصیبش می‌شد به طور مثال کسی که توانایی خرید کالای زیادی را داشت، به همان میزان به یارانه دسترسی داشت و به تبع اقشار ضعیف جامعه، کمتر از یارانه برخوردار می‌شدند.

وی گفت: با اجرای طرح آزادسازی یارانه‌ها، این مبلغ به دست مصرف کننده واقعی خواهد رسید و باعث تقسیم عادلانه یارانه بخصوص در بین اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه می شود.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: نکته قابل توجه دیگر اینکه کالاهایی که در آنها یارانه نهفته بود، با قاچاق از کشور خارج می‌شد و پولی که حق مردم ایران بود، به خارجی‌ها تعلق می‌گرفت.

وی افزود: براساس برآورد انجام شده، بیش از ۱۵ میلیون نفر از مردمانی که در خارج از کشور بودند از این یارانه برخوردار می‌شدند و به نوعی منافع مردم از کشور خارج می‌شد.

جدی با اشاره به اینکه علاوه بر این در بخش تولید نیز چون قیمت‌ها آزاد نبود در موارد زیادی سواستفاده می شد، گفت: به طور نمونه نهاده‌های دامی که وارد می‌شد و به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسید و بازار رقابتی نبود.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اجرای طرح آزادسازی یارانه‌ها قطعا به نفع تولید نیز هست و با اجرای آن به نوعی تولید سر و سامان خواهدگرفت و فساد‌های پنهان از بین رود و به نفع مردم است و یارانه مستقیم دست مردم خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مردم نسبت به اجرای این طرح هیچ نگرانی نداشته باشند، اظهارکرد: دولت ملزم شده سود حاصل از آزادسازی ارز ۴۲۰۰ را بر سر سفره‌های مردم برساند.

جدی گفت: وقتی یک کار و تغییر بزرگ در کشور صورت می‌گیرد، عده‌ای طمع می‌کنند تا فرصتی برای سودجویی پیدا کنند و همین موارد باعث احتکار کالا در بازار می‌شود، در غیر اینصورت دلیلی بر گرانی سایر اقلام موجود در بازار وجود ندارد و این قضیه کمک و همراهی مردم را می‌طلبند.

این مقام مسئول ادامه داد: نهادهای نظارتی، متولیان امر دقت نظر داشته باشند و مردم کمک کنند تا اجازه به سواستفاده کنندگان داده نشود و مردم در تنگنا قرار نگیرند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با تولیداتی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید شده و با قیمت جدید وارد بازار می‌شود، توضیح داد: این موضوع در مجلس مطرح شد و تذکری در این زمینه به دولت داده شد که کالاهایی که در بازار موجود بوده و با ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید یا وارد شده نباید با قیمت بالاتر به فروش برسد.

جدی بیان داشت: احتکارهایی که هم‌اکنون انجام می‌شود مربوط به کالاهای اساسی است که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده، اما تولید تحت نظارت است و فرصتی برای سواستفادهایجاد نمی‌شود.

وی گفت: اطمینان را مردم نسبت به دولت و مجلسی که منتخب مردم بوده داشته باشند، که دولت و مجلس همیشه در کنار آنهاست و دغدغه آنها را دارند و تمام تلاششان بر این است که هر تصمیمی گرفته می شود به نفع مردم رقم بخورد.

جدی افزود: امید است با اجرای طرح آزادسازی یارانه‌ها، سیستم بیمار که قبلا وجود داشت و اقتصاد کشور را به سمت نابودی می‌کشاند، جراحی و اصلاح شده و مردم به آرامش برسند و تمام افت و خیزهای سال‌های اخیر و سیستم غلطی که در موضوع تامین و توزیع یارانه وجود داشت، برطرف شود.

انتهای پیام/س/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول