اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

بهبود خوراک دام، طیور و آبزیان/ تضمین سلامت دام با نانوفناوری

نسل سوم مکمل‌های معدنی با تلاشی دانش بنیان تولید شد تا سلامت دام ها ارتقا یابد و مواد مورد نیاز بدن آنها به شکلی بهینه تر تامین شود.

بهبود خوراک دام، طیور و آبزیان/ تضمین سلامت دام با نانوفناوری

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،در این مکمل از پودر نانوصفحات هیدروکسید کلرید روی استفاده شده که به صورت کنسانتره و مکمل دارویی حیوانی و افزودنی در صنعت خوراک دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی قابل استفاده است. این محصول به خوراک دام و طیور، آبزیان و حیوانات خانگی اضافه می شود تا ارزش غذایی این خوراک‌ها بهبود یابد.

نسل اول مکمل ها به صورت ساختارهایی نظیر سولفات بود که مستقیم از معدن استخراج می شد و ترکیبات مورد نیاز بدن دام را تأمین می کرد. این مکمل ها با بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، موجب ارتقای سلامت دام می شد؛ اما این مکمل های نسل اول به دلیل عدم خالص سازی و وجود عناصر سنگین و پایین بودن جذب و دسترسی زیستی؛ مشکلاتی برای دام ها ایجاد می کنند. از این رو نسل دوم مکمل ها توسعه یافت که ترکیبات کیلاته کننده داشتند. در واقع با استفاده از مواد آلی و اسیدهای آمینه ترکیباتی نظیر روی به صورت کمپلکس درآمده و پایداری بیشتری پیدا می کرد.

این مکمل ها وقتی وارد بدن حیوانات می شدند رهایش را در محــل مورد نظر انجام می دادند ازاین رو جذب و دسترسی زیستی بالاتری داشتند؛ اما نسبت به حرارت و رطوبت حساس بودند و از آنجایی که در تولید غذای طیور و دام گاهی حرارت دادن اجتناب ناپذیر است، ازاین رو ساختار این مکمل های نسل دوم دستخوش تغییر شده و گاهی هم تبدیل به مواد سمی برای دام و طیور می شد.

یک مشکل دیگر مکمل های نسل دوم تداخل جذبی بود که باعث عدم جذب عناصری نظیر آهن می شد. به  همین دلیل نسل سوم مکمل ها طراحی و تولید شدند که هم مزیت های نسل اول و دوم را داشتند و هم نسبت به رطوبت و دما حساس نیستند.

این محصول توسط دیگر کشورها تولید و در ایران هم طرفداران زیادی داشت تا اینکه شرکتی دانش بنیان با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این حوزه ورود کرد و نمونه هایی تولید کرد که از نظر فیزیکی، خلوص، پایداری و عملکرد بسار قابل توجه بود و برای نخستین بار در دانشگاه تهران روی جوجه های گوشتی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج جالب توجهی به دست آمد.

این محصول کاربردی در صنعت دام، طیور و آبزیان کاربردی است و می تواند به ارتقای سلامت دام‌ها و در نهایت انسان کمک شایانی کند و مشکلات موجود بر سر راه تامین خوراک به کیفیت را رفع کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول