اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

ساختار فعلی دانشگاه مسئولان را برای نقش‌آفرینی در انقلاب آموزش نمی‌دهد

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: متاسفانه دانشگاه‌ها مسئولان را برای نقش آفرینی در انقلاب اسلامی آموزش نداده‌، به همین دلیل برای حل مشکلات کشور باید نگاه‌ها به دانشگاه تغییر کند.

ساختار فعلی دانشگاه مسئولان را برای نقش‌آفرینی در انقلاب آموزش نمی‌دهد

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، میزگرد « جنبش دانشجویی؛ دانشگاه و مطالبه‌گری منطقی» با حضور دبیران اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی در این خبرگزاری برگزار شد.

زینب شوندی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در این میزگرد، با اشاره اهمیت دانشگاه در نگاه رهبر معظم انقلاب گفت: به دو دلیل مساله دانشگاه در دیدگاه رهبر انقلاب از جایگاه بالایی برخوردار است؛ و این اهمیت به گونه ای است که ایشان در دیدار با دانشجویان آن را محور قرار دادند.

این فعال دانشجویی افزود: دلیل اول این است که ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور به دانشگاه بر می گردد، دانشگاه بستری برای تربیت نخبگان کشور است.

وی ریشه خیلی از مشکلات کشور  را در دانشگاه دانست و افزود: نخبگانی که از دل دانشگاه ها بیرون می آیند وظیفه شکل دادن به ساختارهای حکمرانی و ایفای نقش در آن را برعهده دارند برای همین دانشگاه ها می‌توانند در حل مسائل جاری کشور نقش بسزایی داشته باشند.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل تصریح کرد: مساله ای که در بین مسئولان مختلف کشور دیده می شود این است که تصمیمات اتخاذ شده مبتنی بر آرمان های مورد تاکید در قانون اساسی نیست، علت این امر هم ساختاری است که مسئولان در آن پرورش یافته اند؛ این ساختارها مسئولان را برای نقش آفرینی در انقلاب اسلامی آموزش نداده اند به همین خاطر برای حل مشکلات کشور باید نگاه ها به دانشگاه تغییر کند.

وی در بخش دیگری از این میزگرد با اشاره به مطالبه گری تشکل های دانشجویی و ویژگی های این مطالبه گری گفت: رهبر انقلاب توصیه ای داشتند مبنی بر اینکه انتقادات با لحنی منطقی بیان شود و اینطور نیست که انتقادهای درست حتما باید با بیان تند و تیز همراه باشند. متاسفانه به این دو نکته نگاه کج فهمانه ای شد، برای حل این مشکل باید به بیانات مقام معظم رهبری نگاه منظومه‌ای و کلی داشت؛ ایشان بارها تکرار کرده اند که دانشجویان باید نگاه سیاسی داشته باشند حتی اگر این نگاه، غلط باشد.

شوندی افزود: یکی از چالش های ما در بدو به ورود به تشکل های دانشجویی این بود که ممکن است در این مسیر اشتباهی از جانب ما رخ دهد اما آن چیزی که از مکتب امام و رهبری آموخته ایم این است که دانشجو باید حرف سیاسی بزند حتی اگر غلط باشد. ب

این فعال دانشجویی افزود: برای اینکه در مورد فرمایشات رهبر انقلاب به فهم اشتباه نرسیم بهتر است به صحبت های ایشان نگاه منظومه ای داشته باشیم نتیجه برداشت اشتباه از سخنان رهبری در مورد انتقاد پایین آوردن کیفیت و کمیت نقدهای تشکل های دانشگاهی است.

وی در بخش دیگری در مورد نحوه مطالبه گری دانشجویان و تشکل های دانشجویی تصریح کرد: پیش از هرچیز نگاه ساده انگارانه به تشکل های دانشجویی باید تغییر کند؛ تشکل های دانشگاهی بر اساس، اساسنامه و خطوط قرمزی تحت عنوان «سند جنبش دانشجویی مسلمان» حرکت می کنند که به امضای مقام معظم رهبری هم رسیده است.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: هر تشکلی برای خودش خط مشی ای دارد که شخصی سازی شده است که همین مساله موجب تفاوت در رویکرد و راهبردها شده است.

وی گفت: قدم بعدی ارتباط تشکل ها با مسائل روز است که از طریق اساتید به آگاهی لازم در این خصوص می رسند به همین دلیل کمیت و کیفیت اظهارات تشکل های دانشگاهی از سطح کوچه و خیابان بالاتر است، فعالان دانشجویی  در نهایت برای موضع گیری به قدرت استنباط در مسائل سیاسی برسند، در نهایت پس از طی شدن مراحل بالا به بیان نقطه نظرات خود می‌پردازند.

شوندی گفت: متاسفانه برخی از دوستان به بیانات رهبری نگاه صفر و صدی دارند این در حالی است که اگر به بیانات گذشته حضرت آقا نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که ایشان مسئولیت آرمان گرایی را به دوش تشکل های دانشگاهی قرار داده اند.

وی ادامه داد: وجه تمایز تشکل های دانشجویی که باعث متفاوت شدن آنها از سایر نهادها می شود؛ آرمانگرایی است. به همین دلیل اگر با بهانه های مختلف اجازه آرمانگرایی به تشکل های دانشجویی داده نشود، عملا تشکل های دانشجویی از بین رفته اند.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکید رهبر انقلاب برای حضور مسئولان، وزرا و مسئولان دستگاههای مختلف در دانشگاهها و پاسخگویی آنها به مطالبات و دغدغه‌های دانشجویان، تصریح کرد: در جلسات با مسئولین مطالب مورد نظر مطرح می شود اما پاسخ گویی حلقه مفقوده این جلسات است تا جایی که می توان گفت ماحصل این جلسات عموما یک سری عکس است.

شوندی گفت: این در صورتی  است که ما می خواهیم به تمام نکاتی که مطرح می کنیم پاسخ داده شود ولو اینکه موارد مطرح شده از جانب ما را رد کنند.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: دیدار  بی نتیجه مسئولان با دانشجویان و اتفاقاتی از این دست موجب کلافگی تشکل های دانشجویی شده و موجب شده جلسات با مسئولان حالت نمایشی پیدا کند.

  انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول