اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چگونگی شکست تل آویو از حماس در جنگ رسانه‌ای

یک پژوهش صهیونیستی با اشاره به فعالیت‌ هوشمندانه حماس در شبکه‌های اجتماعی طی ده سال اخیر، به بررسی چگونگی شکست تل آویو در قبال ضربات مهلک جنبش مقاومت فلسطین پرداخت.

چگونگی شکست تل آویو از حماس در جنگ رسانه‌ای

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هارئیل حوریف»  تاریخدان صهیونیست و متخصص در امور فلسطین، در مطالعه ای با عنوان: «این گونه بود که جنبش (حماس) کنترل شبکه‌های اجتماعی را در دست گرفت»، تأیید کرد که ادعای نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی مبنی بر عدم قرار داشتن حماس در پشت حملات اخیر در هفته‌های گذشته، شکاف مهم در درک تأثیر بزرگی که این جنبش در فضای رسانه‌ای مردم فلسطین دارد و روش‌هایی که از طریق آن بر شکل‌گیری افکار عمومی تأثیر می گذارد، آشکار می‌‌کند.

طی هفته‌های اخیر در عملیات‌های استشهادی متعدد علیه صهیونیست‌ها، ده‌ها صهیونیست کشته شدند. این حملات که به منزله زنگ خطر بزرگی برای تل‌آویو به شمار می‌رفت و با حمایت مقاومت همراه شد، موجب شد تا رژیم صهیونیستی بیانیه‌ای در خصوص آن صادر کند و مدعی شود که این دستاوردها متعلق به حماس یا مقاومت نیست و عاملان این حملات از نیروهای مقاومت فلسطین نبوده‌اند، بلکه به صورت کاملا شخصی دست به چنین عملیات‌هایی زده‌اند.

توسعه کنترل حماس بر شبکه‌های اجتماعی و تحقق دستاورد مهم سیاسی

وی در ادامه تصریح می‌کند: حماس کنترل خود را بر شبکه‌های اجتماعی که امروزه منبع اصلی اطلاعات نسل جوان فلسطینی است، تشدید کرده است.

به اعتقاد او، در دهه گذشته، حماس به شکلی سیستماتیک و پنهان کنترل مراکز گفت‌وگو در شبکه های اجتماعی را در دست گرفت، رسانه هایی که امروزه منبع اصلی اطلاعات جوانان فلسطینی هستند. این کنترل حماس در عین حال به این جنبش، این امکان را می‌دهد که با تعیین حدود قانونی و غیرقانونی، دستور کار رسانه‌ای را مستقیماً تحمیل کند به گونه‌ای که مستقیماً بر اولویت‌های سیاسی تأثیر بگذارد یا به عبارتی واقعیت را تحت تأثیر قرار دهد. 

این تحلیلگر صهیونیست افزود: حماس، شبکه های اجتماعی را یک چالش می‌بیند و توانسته راه حلی بهینه برای این چالش از طریق سیستم آگاهی بخشی در میان فنآوری‌های جهان که خود را  آن را بنا نهاده، بیابد. طی ده سال گذشته، جنبش (حماس) صدها حساب کاربری و صفحه ایجاد کرده که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها پنهان و بدون وابستگی سیاسی هستند. 

تمرکز حماس بر مسائل محوری فلسطین

بنا بر این پژوهش، حماس در این میدان، بر روی موضوعاتی که در قلب جامعه فلسطینی جای دارد، تمرکز کرد: مسجد الاقصی، مبارزه با اسرائیل، قطع هماهنگی امنیتی، مخالفت با عباس و فساد گسترده در تشکیلات خودگردان.

این محقق ارشد و رئیس بخش تحقیقات شیکه‌های اجتماعی در مرکز «موشه دایان» وابسته به دانشگاه تل آویو، افزود که کتمان مشارکت و حمایت حماس از این حساب‌های کاربری به آن اجازه می‌دهد از طریق «قدرت‌های نرم» جوانان فلسطینی را که معتقدند از طریق شبکه‌های اجتماعی اطلاعات واقعی را از «میدان جنگ» دریافت می‌کنند، یعنی اطلاعاتی علیه اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین، به کار گیرد.

وی با بیان این‌که حماس بر روی موضوعات مهم و اصلی جامعه فلسطینی، در شبکه‌های اجتماعی، متمرکز می‌شود، گفت: متخصصان این عرصه معتقدند که این جنبش، محصولاتی را به صورت علمی و با تلاش زیاد خود تولید می‌کند. یک کاربر معمولی، ضعیف‌تر از آن است که بتواند چنین کار حرفه‌ای که حماس انجام می‌دهد، انجام دهد. به عنوان مثال، ویدئویی که این جنبش تهیه کرد و نیروهای چریک فلسطینی را تشویق کرد تا به صورت انفرادی با موج عملیاتی که اسرائیل را از هر دو طرف خط سبز در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ فرا گرفت، و به انتفاضه چاقو معروف شد، همراهی کند.

استفاده از ابزار مهم رسانه برای آگاهی بخشی و رد روایات دروغین و ساختگی

این تحلیلگر ارشد صهیونیست افزود که تعیین کننده این است که حماس، صفحاتی را که بیشترین تأثیر را در شکل‌گیری افکار عمومی فلسطین دارند مانند (القدس نیوز) و خبرگزاری (شهاب) فعال می‌کند. این صفحات میلیون‌ها دنبال‌کننده دارند.کنترل متمرکز این‌چنین حماس بر وسایل ارتباطی، این امکان را به آن می‌دهد که همزمان با انتشار نظریه‌ها و رد شایعات، از انتشار روایات دیگر و رسیدن آن به مخاطبان گسترده خود جلوگیری کند.

هشتگ نجات محله الشیخ جراح، شاهد مثال موفقیت حماس در نبرد رسانه

وی با تایید این‌که، حماس همواره در تحریک افکار عمومی فلسطین موفق نبوده، گفت: در می سال گذشته ۲۰۲۱، شعارهای منتشر شده از سوی حماس در شبکه‌های اجتماعی به واقعیتهای میدانی تبدیل شد، واقعیت‌هایی که مانند آتش در بین مردم فلسطین پخش شد.

به عنوان مثال، شعار و هشتگ «أنقِذوا الشیخ جرّاح» (الشیخ جراح را نجات دهید). دلیل موفقیت بی‌نظیر این شعار به دلیل توانایی حماس در هدف قرار دادن دقیق و قابل انفجار و تلاش برای اینکه همین رویداد به موضوعی برای افکار عمومی فلسطین تبدیل شود تا اولین جایگاه را در دستور کار مردم فلسطین به خود اختصاص دهد. این موفقیت (حماس) تنها به فلسطین و جهان عرب محدود نشد و جهانی شد و حمایت گسترده‌ای به دست آورد.

حماس وقایع اخیر را کنترل کرد: استراتژی دقیق مستعد خشونت را توسعه داد و اسرائیل قادر به مقابله با آن نبود.

بنر حماس در مسجد الاقصی و افشای شکست و عجز تل‌آویو

این محقق صهیونیست در مطالعه خود ادعا کرد که در هفته‌های اخیر، ورود حماس به ایجاد گفت‌وگوهای جنگی و خشونت آمیز مشهود است، در حالی که این جنبش در پشت شبکه‌های اجتماعی «پنهان» شده بود بدون این‌که دخالت خود را در تبلیغات با موفقیت نشان دهد،  با موفقیت این عملیات و پروسه، میل حماس به دستیابی به سود و دستاورد سیاسی موجب شد تا به میدان بیاید و بزرگترین نمونه آن نیز، برافراشتن پرچم  بزرگ حماس در مسجد الاقصی در اواخر ماه گذشته  مصادف با ماه رمضان در هنگام سخنرانی  «یحیی السنوار» رهبر حماس در غزه، بود. سخنرانی که حوریف آن را تحریک‌آمیز توصیف می‌کند.  

آیا نهاد امنیتی صهیونیست‌ها توانایی مقابله با نفوذ عظیم حماس را دارد؟

این محقق در بخش پایانی این مطالعه می‌نویسد که با وجود تمام اهمیتی که برای سخنرانی السنوار تحت عنوان «سخنرانی تبرها» قائل است و سخنانی که نقطه عطفی در جریان گسترده چند ساله جنبش حماس در کنار فهم بهینه از نحوه کار با رسانه است، نهاد امنیتی اسرائیل نباید تنها به صورت سنتی با تاثیر مستقیم حماس بر روند کارها و امور برخورد کند بلکه می‌بایست از دیدگاهی دیگر و گسترده تر برای درک راهبردی که حماس در شبکه‌های اجتماعی به آن پناه برده، وارد عمل شود.

به عبارت دیگر، نهاد امنیتی اسرائیل، نباید تنها به عملیات مستقیم حماس علیه دولت عبری بپردازد، بلکه باید به تأثیر عظیمی که حماس از طریق وسایل ارتباطی مختلف به دست آورده نیز بنگرد و بپردازد.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول