اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

میز گرد| از شجاعت دولت در مردمی‌سازی یارانه‌ها تا نگرانی دشمنان از اجرای این طرح

در این میزگرد نظرات تخصصی کارشناسان را پیرامون طرح جدید دولت مبنی بر مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها را می‌خوانیم.

میز گرد| از شجاعت دولت در مردمی‌سازی یارانه‌ها تا نگرانی دشمنان از اجرای این طرح

میز گرد_ محمد حیدری| با اجرای طرح اقتصادی دولت مبنی اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و همچنین حذف ارز ترجیحی از روی برخی از کالاهای اساسی که به گفته کارشناسان اقتصادی تحول بزرگی در راستای باز شدن گره‌های اقتصادی کشور است، شوکی به بازار و روند عرضه و تقاضا وارد شد، از همین رو با تعدادی از صاحب‌نظران اقتصادی و رسانه‌ای به گفت‌وگو نشستیم.

سجاد رستمی در این نشست گفت: از جمله مهم‌ترین نقص تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی، ایجاد انگیزه قاچاق و صادرات کالاهای مهم کشور بوده است، از همین رو گاهی با کمبود برخی از کالاها در کشور مواجه می‌شدیم، اما در این طرح جدید قیمت‌ها آزاد و قاچاق کالاهای اساسی از کشور سودی برای کسی نخواهد داشت از همین رو احساس می‌شود مشکل کمبود برخی از کالاهای اساسی به طور کامل مرتفع خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت‌، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: در قبل از اجرای این طرح کالاهایی همچون گندم و روغن، نهاده‌های دامی با استفاده از ارز ترجیحی دولت با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی خود وارد کشور می‌شد و از همین رو خروج مجدد آن‌ها از کشور و ارسال به کشورهای همسایه سود هنگفتی را برای قاچاقچیان به همراه داشت و پولی که دولت برای حمایت اقشار مردمی هزینه می‌کرد به جیب عده‌ای خاص می‌رفت.

وی اظهار داشت: ضرر بیشتر از قاچاق، صادرات اقلامی همچون ماکارانی با قیمتی کمتر از هزینه خرید مواد اولیه تولید این محصول به کشورهای دیگر بود زیرا مواد اولیه آن با استفاده از یارانه و چند برابر ارزان‌تر وارد شده بود و صادرات آن از قیمت واقعی مواد اولیه هم برای کشورهای دیگر ارزان‌تر می‌شد که این مسئله باعث کاهش ذخایر ارزی دولت و سودآوری برای صادرکنندگان و نفع کشورهای مقصد بود.

از دیگر مضرات ارز ترجیحی توزیع خارج از شبکه کالاهای اساسی دولتی به قیمت آزاد در داخل از کشور بود، به عنوان مثال نانوایی‌ها سود بیشتری از فروش آرد دولتی به قیمت آزاد  داشتند تا پخت نان لذا با این اقدام همه بر اساس اصول و قیمت‌های واقعی معامله خواهند کرد.

رستمی با بیان اینکه برخی از سودجویان، با استفاده از رانت‌ و دریافت ارز ترجیحی به بهانه واردات کالای اساسی و سندسازی اقدام به واردات کالاهای دیگری همچون گوشی موبایل و ... می‌کردند گفت: از دیگر مضرات ارز ترجیحی توزیع خارج از شبکه کالاهای اساسی دولتی به قیمت آزاد در داخل از کشور بود، به عنوان مثال نانوایی‌ها سود بیشتری از فروش آرد دولتی به قیمت آزاد  داشتند تا پخت نان لذا با این اقدام همه بر اساس اصول و قیمت‌های واقعی معامله خواهند کرد.

ایجاد رقابت سالم و کاهش ضایعات مواد غذایی

وی با اشاره به ایجاد رقابت عادلانه بین تمامی تولیدکنندگان در جهت بهبود کیفیت کالاهای خود با حذف ارز ترجحی، گفت: در قبل از اجرای این طرح، حاشیه سود بالا برای شرکتی بود که توانسته بود با رانت یارانه‌ بیشتری برای واردات مواد اولیه دریافت کند اما اکنون هیچ رانتی در تخصیص یارانه وجود ندارد و رقابت تولیدکنندگان روی کیفیت کالاها گذاشته شده که این مسئله قطعا باعث توزیع کالاهای باکیفیت در کشور و کاهش چشمگیر ضایعات مواد غذایی می‌شود.

 

 

اجرای این طرح یک فرصت برابر برای بهره‌مندی اقشار مختلف جامعه به ویژه اقشار ضعیف از یارانه‌ها را ایجاد می‌کند

محسن مولوی در ادامه گفت: این طرح جدید دولت بر محور گسترش عدالت در پرداخت یارانه‌ها اجرایی شده است به طوری که قبلا عمده یارانه‌ای که باید به مساوات در بین اقشار مختلف مردم پرداخت می‌شد به جیب عده‌ای رفته و باعث افزایش شکاف طبقاتی شده بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها که از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و امروز بخش مهمی از آن به همت دولت سیزدهم انجام شده است یک فرصت برابر برای بهره‌مندی اقشار مختلف جامعه به ویژه اقشار ضعیف از یارانه‌ها ایجاد می‌شود.

وی بیان داشت: شاید ابتدای اجرایی کردن این طرح شوکی به بازار وارد شود اما در آینده اتفاقات بسیار خوبی برای اقتصاد کشور رقم می‌خورد و حمایت از اقشار ضعیف جامعه را به صورت عملیاتی شاهد خواهیم بود.

مولوی با اشاره به مضرات استفاده از ارز ترجیحی تصریح کرد: در این طرح جدید مردم به ۱۰ دهک اقتصادی تقسیم‌بندی شده که سه دهک اولیه ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند و در نهایت افراد با درآمد بالا دهک ۱۰ را تشکیل می‌دهند و متاسب با شرایط اقتصادی و درآمدی هر دهک، دولت حمایت‌هایی به صورت یارانه نقدی خواهد داشت.

وی با اشاره به از بین رفتن بسیاری از مفاسد اقتصادی و جمع‌شدن بساط دلال‌ها در راستای اجرای این طرح تاکید کرد: در حال حاضر ۸۸ درصد از مردم چهارمحال و بختیاری از یارانه استفاده می‌کنند درحالی که میانگین کشوری ۷۹ درصد است و۳۰ درصد خانوار های استان یعنی ۱۰۸ هزار خانوار جزو سه دهک پایین، ۶۰ درصد یعنی ۱۸۱ هزار جزو دهک چهارم تا نهم و حدود ۱۰ درصد نیز جزو دهک دهم هستند که متاسب با نیاز و درآمد این مردم یارانه کالاهای اساسی به صورت مستقیم به حسابشان واریز می‌شود.

وی تصریح کرد: با تدبیر اندیشیده شده تمامی جا ماندگان از یارانه در سنوات گذشته می‌توانند مجددا ثبت‌نام نموده و از یارانه بهره‌مند شوند در استان نیز  ۸ هزار و ۹۳۲ خانوار معادل ۶ درصد جمعیت استان در سال‌های ۸۹ و۹۳ از ثبت‌نام برای یارانه‌ها جامانده‌اند که به زودی با ثبت‌نام در سامانه از یارانه بهره‌مند  خواهند شد.

 

 

چگونه این طرح باعث حمایت از اقشار ضعیف جامعه می‌شود؟

 حسین بهرامی نیز در ادامه جلسه با بیان اینکه  این طرح یکی از تصمیمات شجاعانه‌ای بود که باعث افزایش ضریب امنیتی غذایی کشور می‌شود اظهار داشت: با یک حساب سر انگشتی متوجه خواهید شد که حذف یارانه از کالاهای کشاورزی باعث افزایش انگیزه تولید، خودکفایی در محصولاتی همچون گندم و جلوگیری از خروج ارز از کشور و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی خواهد شد.

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به طور مثال در سال گذشته ۳۳۰هزار تن خوراک دام به قیمت دلار نیمایی معادل ۴ هزار و ۷۹۰ ملیارد تومان خریداری و به نرخ ارز ترجیحی معادل ۸۳۰ میلیارد تومان تحویل استان شد که اختلاف بین نیمایی و ترجیحی آن ۳هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان است که دولت به عنوان یارانه برای حمایت از اقشار مردم جهت خرید محصولات گوشتی و لبنی این هزینه گزار را تقبل کرده است و بزرگی این عدد را میتوانیم اینجا ببینیم که کل اعتبارات بخش کشاورزی استان در سال گذشته ۱۰۵ میلیارد تومان بود.

وی خاطرنشان کرد: حالا با این آمار، دولت برای محصولات دامی استان ۳ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان یارانه هزینه کرده است که محصولات دامی ارزان‌تر به دست مردم، مخصوصا اقشار کم‌دآمد جامعه برسد اما متاسفانه شاهدیم این هزینه بالا به جای رفتن در جیب خانواده‌های کم‌ درآمدتر به نفع اقشار مرفه جامعه است که مصرف بیشتر و ضایعات بیشتری دارند و به زبان ساده افراد کم‌بضاعت‌ که مصرف پایینی از محصولات دامی دارند سهم کمتری از یارانه دولت دریافت می‌کنند، سهمی چندین برابر کمتر از اقشار مرفه جامعه و از این هزینه عمدتا به نفع کسانی می‌شد که اصلا نیازی به یارانه دولت نداشتند، این در حالی است که قاچاق و سودجویی دلالان و مفسدین را هم در نظر نگیریم.

 در نتیجه حذف ارز ترجیحی و واریز مبلغ یارانه به صورت مستقیم به جیب مردم و مخصوصا اقشار کم‌دآمد جامعه مثل دهک‌های 1، 2 و 3 باعث می‌شود این هزینه هنگفت دولتی عادلانه تقسیم شده و کم‌بضاعتان جامعه سهم بیشتری نسبت به مرفهین داشته باشند.

 

بهرامی اضافه کرد: پس در نتیجه حذف ارز ترجیحی و واریز مبلغ یارانه به صورت مستقیم به جیب مردم و مخصوصا اقشار کم‌دآمد جامعه مثل دهک‌های ۱، ۲ و ۳ باعث می‌شود این هزینه هنگفت دولتی عادلانه تقسیم شده و کم‌بضاعتان جامعه سهم بیشتری نسبت به مرفهین داشته باشند.

رونق تولید محصولات کشاورزی در گرو انجام طرح جدید دولت است/ از افزایش تولید تا رونق اشتغال

بهرامی تاکید کرد: مسئله دیگر ایجاد انگیزه تولید محصولات مهم کشاورزی همچون گندم است به طوری که وقتی دولت به عنوان مثال گندم را به قیمت جهانی فرضا ۱۰ هزارتومان خریداری و با صرف هزینه‌ای هنگفت در قالب ارز ترجیحی ۴ هزار تومان وارد کشور می‌کند از کشاورزان داخلی نیز گندم همان ۴ هزار تومان خریداری می‌شود و اصلا تولید گندم برای کشاورز صرفه اقتصادی نخواهد داشت اما با حذف ارز ترجیحی و یکی شدن قیمت‌ها با قیمت واقعی کشاورزان دوباره به سمت تولید گندم رفته و در بسیاری از محصولات کشاورزی به خودکفایی صد درصدی خواهیم رسید و در کنار افزایش اشتغال از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد شد و اقتصاد رونق می‌گیرد.

وی ادامه داد: دولت با اجرای این اقدام شجاعانه در دراز مدت باعث رونق جدی اقتصادی کشور مخصوصا در حوزه کشاورزی خواهد شد اما در ابتدای اجرای این طرح شوکی ایجاد می‌شود و در این شرایط باید با همراهی مردم و اجرای طرح‌های دقیق جلو ایجاد تورم را گرفت تا همه مردم مخصوصا اقشار ضعیف از یارانه عادلانه برخوردار شوند، شکاف طبقاتی کمتر شود، دست دلالان کوتاه شده و اشتغال و تولید به رونق بیوفتد.

لزوم مقابله رسانه‌ای با سم‌پاشی‌های رسانه‌های ضد انقلاب

در پایان جلسه یزدان یگانگی با اشاره به وارونه نشان دادن این طرح از سوی رسانه‌های ضد انقلاب گفت: رسانه‌های خارجی و بدخواهانی چون مریم رجوی و سلسله پهلوی از این شوک موقتی که به بازار خورده است سوءاستفاده کرده و تمامی فواید این طرح را وارونه به خورد مخاطبانشان می‌دهند که در این جنگ رسانه‌ای باید مردم و نخبگان هوشیار شده و جلو سم‌پاشی‌های مغرضانه آن‌ها را بگیرند.

مسؤول فضای مجازی سراج چهارمحال و بختیاری افزود: باید با تشکیل اتاق فکرهای قوی در مقابل تحریک مردمی و انتشار اطلاعات غلط رسانه‌های معاند ایستاد و با زبانی شیوا و هنرمندانه مردم را در خصوص فواید اجرای این طرح اقناع کرد.

اگر با مردم صحبت شود و اطلاعات دقیق و مستند در اختیارشان قرار گیرد به دولت اعتماد خواهند کرد و در اجرای این طرح همراه می‌شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: همه مردم باید بدانند که این طرح در دراز مدت باعث باز شدن بسیاری از گره‌های اقتصادی خواهد شد و مسؤولیت این روشن‌گری مستقیما بر عهده رسانه‌های داخلی است، زیرا اگر با مردم صحبت شود و اطلاعات دقیق و مستند در اختیارشان قرار گیرد به دولت اعتماد خواهند کرد و در اجرای این طرح همراه می‌شوند.

یگانگی تصریح کرد: هر پیج، کانال و رسانه‌ای که دل در گرو انقلاب دارد باید به میدان آمده و در این جنگ روایت‌ها، همه تلاش خود را در جهت اقناع افکار عمومی انجام دهد زیرا دشمن با صرف هزینه گزاف قصد سوءاستفاده از احساسات مردم را داشته و سریعا اخبار کذب را منتشر می‌کند و حتما باید جریان رسانه‌ای انقلابی این حربه‌ها را خنثی و نقشه شوم آن‌ها را برملا کند تا مردم فهیم در بستری آگاهانه و منطقی پاسخ سوالات خود را بیابند.

انتهای پیام/68033/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول