اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار وزیر خارجه قزاقستان با مقامات و تجّار آمریکایی

وزیر امور خارجه قزاقستان در سفر دو روزه به واشنگتن با مقامات آمریکایی در مورد توسعه همکاری‌های دو کشور در ابعاد مختلف پارلمانی، تجاری و بین المللی گفت و گو کرد.

دیدار وزیر خارجه قزاقستان با مقامات و تجّار آمریکایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان که با دعوت «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده وارد واشنگتن شده با مقامات این کشور ملاقات کرد.

در دیدار وزیر خارجه قزاقستان با «الیزابت شروود رندل»، مشاور امنیت داخلی، معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور و «جاناتان فاینر» معاون اول مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا ماهیت راهبردی روابط بین دو کشور تایید و همچنین در مورد جنبه‌های مهم دستور کار بین المللی تبادل نظر صورت گرفت.

طی ملاقات با «جیمز ریش» نایب رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و اعضا مجلس نمایندگان آمریکا، تقویت همکاری‌های بین پارلمانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تلئوبردی طی این مذاکرات به همه پرسی آتی اصلاحات قانون اساسی در قزاقستان توجه ویژه‌ای داشت که بنابر سخنان وی، مبنای سیاسی برای ساخت «قزاقستان جدید» خواهد بود.

طرف آمریکایی به نوبه خود حمایت قاطع خود را از اصلاحات رئیس جمهور قزاقستان ابراز داشت و خاطرنشان کرد که اجرای آنها به نوسازی سیاسی این کشور کمک خواهد کرد.

تعامل تجاری و سرمایه گذاری با ایالات متحده یک عنصر مهم همکاری دوجانبه «نورسلطان» و «واشنگتن» است و در این راستا با «مارسی لاگا» معاون وزیر تجارت این کشور مذاکراتی انجام شد.

در طول این مذاکرات بر گسترش روابط تجاری و تبادل هیات‌ها تمرکز و در خصوص ارتقا همکاری در زمینه‌های مالی، کشاورزی، تنوع مسیرهای حمل و نقل در شرایط محدودیت‌های تحریمی توافق کردند.

هیات قزاقی در چارچوب سفر خود به ایالات متحده همچنین با ریاست شرکت‌های «بوئینگ»، «صنایع وئالمونت»، «هانیول»، «قایزر» و «چمپیون فودز» دیدار و گفت و گو کرد.

در جریان این مذاکرات چشم‌انداز اجرای پروژه‌ های سرمایه گذاری در قزاقستان بررسی شدند.

ایالات متحده آمریکا با سرمایه گذاری بیش از 55 میلیارد دلاری یکی از بزرگترین سرمایه گذاران خارجی در اقتصاد قزاقستان است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول