اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

سالانه ۷۰۰۰ عضو پیوندی شرایط پیوند را پیدا نمی‌کنند

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه استان مرکزی گفت: سالانه ۷ هزار عضو ایرانی شرایط پیوند را پیدا نمی‌کنند.

سالانه ۷۰۰۰ عضو پیوندی شرایط پیوند را پیدا نمی‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، زهرا کمال آرا ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جشنواره نفس به منظور تقدیر از خانواده های اهدای عضو، یادبود فرشتگان ماندگار، اشاعه فرهنگ اهدا عضو، معرفی انجمن اهدای عضو شعبه اراک و جلب همکاری کلیه ادارات، سازمان ها، نهاد و نام اوران عرصه علم، هنر، فرهنگ و ورزش و خیرین برگزار شد به امید اینکه استان مرکزی در این زمینه از رتبه‌های پایین به جایگاه بالا ارتقا یابد.

وی ادامه داد: سالانه حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار مرگ مغزی اتفاق می افتد که از این تعداد ۴۰۰ الی ۲ هزار و ۵۰۰ ارگان قابل پیوند هستند و متاسفانه تنها یک چهارم بیماران به مرحله اهدا عضو می‌رسند.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه استان مرکزی خاطر نشان کرد: از سال ۸۴ تا کنون ۵۶ پیوند انجام شده که ۵ مورد آن به سال جاری اختصاص دارد.

کمال آرا ادامه داد: هر فرد مرگ مغزی می‌تواند با اهدای ۸ ارگان افرادی را از مرگ نجات دهد.

وی خاطر نشان کرد: از تعداد بیماران نیازمند ثبت‌نام شده در لیست انتظار، با کمال تأسف، هر دو تا سه ساعت یک نفر، یعنی روزی هفت تا ۱۰ نفر و یا به عبارت دیگر، سالیانه حدود ۳ هزار نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

۴ بیمار مرگ مغزی شده عضو خود را اهدا کردند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: در سال جدید و تاکنون ۴ نفر بیمار مرگ مغزی شناسایی شده‌اند که همگی به عمل پیوند اعضا و اهدا عضو منجر شده است.

بهمن صادقی گفت: اهدای عضو می‌تواند از فرد زنده سالم، فرد مرگ مغزی و فرد متوفی به بیماران صورت پذیرد.

وی افزود: در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به لیست انتظار افزوده می‌شود و در هر ۲ ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند جان خود را از دست می‌دهند اما در هر ۱۲ ساعت یک بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی می‌شود و به زندگی برمی‌گردد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک تأکید کرد: در مجموع ۸ عضو اصلی شامل قلب، ریه، کبد، لوزالمعده، روده‌ها و کلیه‌ها و ۵۳ بافت و نسج شامل (قرنیه، دریچه قلب، استخوان، پوست و تاندون) قابل اهدا هستند که نسوج برخلاف اعضا می‌توانند تا ۲۴ و حتی ۴۸ ساعت بعد از مرگ فرد مرگ مغزی شده یا فرد متوفی اهدا شوند.

صادقی در ادامه خاطرنشان کرد: در طی فرایند اهدای عضو نزدیک به ۸۵ نفر نیروی تخصصی دخیل هستند و تأمین کلیه هزینه‌های مربوط به اهدا عضو شامل بستری، برداشت و پیوند بر عهده‌ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

وی افزود: در سال گذشته در مقایسه با سال ۱۳۹۹ شاهد افزایش تعداد اهداء از ۴ به ۷ نفر بوده‌ایم که علی‌رغم افزایش چشمگیر همچنان با شاخص قابل قبول کشوری فاصله زیادی داریم که امیدواریم با اشاعه فرهنگ‌سازی اهدای عضو و آموزش‌های کشوری و استانی، شاهد افزایش شاخص در آینده نزدیک باشیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در سال گذشته ۲۱ مورد بیمار مرگ مغزی در استان شناسایی شد که از این تعداد ۷ نفر منجر به اعزام برای اهدای عضو شد که مابقی به دلایل مختلف از جمله فوت بیمار قبل از انجام عمل و در مرحله‌ شناسایی، عدم رضایت وابستگان و خانواده و بی‌کفایتی ارگان‌های بیمار، بدون انجام عمل پیوند زیر خاک دفن شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول