اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

جمعیت فرزندآوری با بحران مواجه است

مدیرکل امور بانوان استانداری کردستان گفت: آمارها بیانگر آنست که جمعیت فرزندآوری با بحران جدی مواجه است.

جمعیت فرزندآوری با بحران مواجه است

به گزارش خبرگزاری فارس، لیلا آژیر شامگاه امروز در جلسه قرارگاه جمعیتی استان کردستان، با اشاره به آمار سه ماهه پایانی سال گذشته، اظهار داشت: ۱۷ درصد طلاق در استان افزایش و ازدواج نیم درصد کاهش داشته است.

وی نرخ باروری استان را ۱،۷ و سن ازدواج مردان را ۲۷ سال و سن ازدواج زنان را ۲۴ سال ذکر کرد.

آژیر تعداد زوج‌های نابارور را در کشور سه میلیون نفر، تعداد مراکز ناباروری در کشور را ۸۰ مرکز عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۱۹ درصد زوج‌ها در کشور تک فرزند هستند و سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار مورد سقط جنین در کشور انجام می‌شود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سال ۹۰ در زمینه بحران جمعیتی گفت: امسال در مرحله بحران جمعیتی قرار داریم در این راستا باید چشم اندازهای جمعیتی در کشور ترسیم شود.

وی یادآور شد: بررسی‌های جمعیتی نشان داده است تا سال ۱۴۲۵ حدود ۳۰ درصد جمعیت ایران در رده سنی سالمندی قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، هم اکنون ۲،۳ درصد جمعیت جوان کشور مجرد هستند.

آژیر با بیان اینکه مسایل جمعیتی یکی از دغدغه.های حاکمیتی کشورهاست برنامه ریزی کلان کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: در این راستا ستاد ملی جمعیت به ریاست رئیس جمهور تشکیل و به وزارت کشور و در نهایت به استانداری های استان ارجاع شده است.

وی افزود: دفتر امور خانواده و زنان استانداری در راستای اجرای سیاست‌های ملی و پیشگیری از آسیب‌های خانواده، تقویت نهاد خانواده و فرزندآوری تدابیر و برنامه‌های مناسبی در دستور کار دارد.

کاهش جمعیت تهدیدی برای امنیت ملی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: کاهش جمعیت کشور تهدید برای امنیت ملی است.

فریدون عبدالملکی با اشاره به اینکه امروز سیاست‌های جمعیتی کشور در جهت افزایش جمعیت تغییر کرده است، اظهار کرد: در این راستا بخشی از وظایف و سیاست‌های جمعیتی بعهده دانشگاه علوم پزشکی است‌ و طبق قانون وظایف خود را به پیش می‌برد.

نماینده بانک‌های استان کردستان نیز گفت: طبق قانون تسهیلات فرزندآوری در بودجه لحاظ شده و مصوب شده این تسهیلات به خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

یوسفی اظهار کرد: امسال ۲۰ میلیارد تومان به استان کردستان ابلاغ شده است.

تنزل نقش مادر یکی از دلایل کاهش جمعیت است

حجت‌الاسلام رازیانی مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان هم تنزل نقش مادر و تغییر سبک زندگی و کاهش نرخ باروری را علل کاهش جمعیت دانست و گفت: دلایل کاهش جمعیت تنها مسایل اقتصادی نیست.

راهکار مقابله با کاهش جمعیت فرهنگ سازی است

مشاور امور زنان و خانواده آموزش و پرورش استان کردستان بهترین راهکار مقابله با کاهش جمعیت را فرهنگ سازی در آموزش و پروزش دانست.

حیدری اظهارکرد: آموزش و پرورش باید در زمینه مسایل جنسیتی ورود کند و مهارت های لازم در زمینه پیشگیری از ناباروری به دختران آموزش دهد.

وی همچنین بر احیا رشته های مدیریت خانواده در آموزش و پرورش تاکید کرد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول