اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

مریم کاظم‌زاده عکاس جنگ درگذشت + تصاویر

مریم کاظم‌زاده، خبرنگار و عکاس جنگ و همسر شهید اصغر وصالی درگذشت.

مریم کاظم‌زاده عکاس جنگ درگذشت + تصاویر

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، مریم کاظم‌زاده، خبرنگار و عکاس جنگ و همسر شهید اصغر وصالی در ۶۵ سالگی درگذشت.

مراسم خاکسپاری این عکاس فقید، امروز (چهارشنبه ۴ خرداد) در قطعه ۱۰۳ بهشت زهرا(س) برگزار شد. نماز میت را حجت‌الاسلام ابوترابی به همراه برخی عکاسان پیشکسوت مطبوعات و برخی مسئولان اقامه کردند.

 


شهید اصغر وصالی از سمت راست نفر چهارم ایستاده / عکاس: مریم کاظم‌زاده
او درباره ثبت این عکس به فارس گفته است: چند روز قبل از شهادت اصغر وصالی این عکس را از ایشان گرفتم؛ در اینجا نیروهای سپاه، عراقی‌ها را از منطقه خارج کرده‌اند.

 

کاظم‌زاده پس از دریافت مدرک دیپلم از دبیرستانی در شیراز، به عنوان آموزگار در تهران مشغول به خدمت شد. او سپس از سال ۱۳۵۵ برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت اما همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، ۱۴ بهمن ۱۳۵۷ به میهن بازگشت.

اشتغال در روزنامه انقلاب اسلامی از فروردین ۱۳۵۸ تا آذرماه ۱۳۵۹، فعالیت به عنوان گزارشگر در تحریریه نشریه زن روز در سال ۱۳۶۲ و مشغولیت در سرویس اجتماعی روزنامه کیهان از۱۳۶۳ تا سال ۱۳۸۴ (بازنشستگی) بخشی از سوابق مطبوعاتی زنده‌یاد کاظمی‌زاده است.

او به عنوان عکاس در چندین مقطع در مناطق عملیاتی حضور داشت و تنها عکاس زنی بود که در دوران دفاع مقدس توانست به اتاق جنگ راه یابد و از نزدیک وقایع را عکاسی کند. او همچنین در کردستان، در کنار شهید چمران به ثبت رخدادهای جنگ پرداخت که بخشی از آنها در کتاب «عکاسان جنگ» توسط بنیاد روایت فتح به چاپ رسیده است. همچنین برخی از این عکس‌ها برای نخستین‌بار در سال ۱۳۹۴ طی نمایشگاهی در خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد.

 

 

زنده‌یاد کاظم‌زاده در وقایع کردستان با اصغر وصالی و گروه «دستمال سرخ‌ها» آشنا شد. وجه تسمیه این گروه به شهادت یکی از اعضای جوان آن باز می‌گردد. او به هنگام شهادت، لباسی سرخ بر تن داشت که همرزمانش به‌عنوان یادبود وی، تکه‌هایی از لباس او را بر گردن بستند و عهد کردند که تا گرفتن انتقامش، آن را از خود جدا نکنند.

کاظم‌زاده و وصالی اواخر شهریور ۱۳۵۸ عقد کردند و اوایل مهرماه به همراه گردان پنجم سپاه پادگان ولی‌عصر(عج) که فرماندهی‌اش را وصالی برعهده دارد، به مهاباد رفتند تا اولین سفر مشترک زندگی‌شان را در یک منطقه جنگی بگذرد. پس از شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، زندگی این زوج  بار دیگر با مقاومت گره خورد. این بار هم خانم خبرنگار همراه همسر رزمنده‌اش به سرپل ذهاب رفت، اما طولی نکشید که در ۲۸ آبان ۱۳۵۹ اصغر وصالی در تنگه حاجیان گیلانغرب به شهادت رسید.

 

* پیام تسلیت وزیر فرهنگ

وزیر فرهنگ در پیامی درگذشت مریم کاظم زاده نخستین بانوی عکاس جنگ تحمیلی و همسر شهید علی اصغر وصالی را تسلیت گفت.
در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: در روزهای یادآور فتح و ظفر آزادسازی خرمشهر قهرمان و زمانه ای که شمیم روح بخش شهادت با عروج خونین شهید پاسدار صیاد خدایی در جامعه و شهر و دیارمان طنین انداز است، ارتحال بانوی هنرمند مرحومه مریم کاظم زاده، عکاس جنگ و همسر شهید والامقام علی اصغر وصالی بار دیگر دل هایمان را با روزهای حماسه و دفاع جانانه مردم ایران اسلامی در برابر جبهه کفر و استکبار عجین کرد.
مرحومه کاظم زاده که حضورش در کردستان و همراهی با شهید مصطفی چمران و ثبت رشادت های سربازان مکتب خمینی کبیر رضوان الله تعالی علیه - که تنها بخشی از آن با ثبت در کتاب « عکاسان جنگ » به دست نسل امروز و فردا رسیده است - نامش را در سپهر فرهنگ و هنر کشور تثبیت کرد، در پرتو مرام و مسلک شهیدان به ویژه شهید وصالی، فرمانده نیروهای موسوم به «دستمال سرخ ها» تا لحظه آخر از حیات پر برکت خود در خط انقلاب و ولی امر مسلمین جهان ماند و فقدانش برای جامعه هنری و دوستداران انقلاب، داغی بس عمیق است.
از خداوند سبحان برای این بانوی مجاهد و هنرمند، علو درجات و همنشینی با قهرمان حماسه کربلا حضرت زینب کبری سلام الله علیها و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.»

* پیام تسلیت معاون امور هنری

محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیامی درگذشت مریم کاظم زاده نخستین عکاس زن در دوران دفاع مقدس را تسلیت گفت.

در متن پیام محمود سالاری چنین آمده است: خبر درگذشت «مریم کاظم زاده»، عکاس ولایتمدار، پیشکسوت، روایتگر توانمند و صاحب سبکِ ایام دفاع مقدس که با هنر خود متواضعانه همگام با رزمندگان اسلام، لحظه لحظه دفاع مردم ایران در مقابل هجوم دشمن را به جهان مخابره کرد تا حقانیت مردم مظلوم ایران هیچگاه از یاد تاریخ نرود، موجب تأثر و تألم شد. مریم کاظم‌زاده با اذن بنیان‌گذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) در سال ۵۹ به عنوان اولین بانوی عکاس، راهی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شد و با روحیه انقلابی و اخلاق اسلامی بعنوان اسوه ای از یک بانوی رزمنده و هنرمند با تلاش فراوان و خستگی ناپذیر عکس‌های زیادی از آن دوران به یادگار گذاشته است. اینجانب ضمن تسلیت به خانواده گرامی ایشان، از خداوند متعال برای آن مرحومه رحمت واسعه و برای بازماندگان، صبر و سلامتی مسئلت دارم.

در ادامه، برخی عکس‌های ثبت شده توسط مریم کاظم‌زاده را مرور می‌کنیم:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول