اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

خسرویان: کسب و کارهای مهارت محور کلید اشتغال است

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: کسب و کارهای مهارت محور کلید اشتغال است و راه آن از توسعه زیرساخت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌گذرد.

خسرویان: کسب و کارهای مهارت محور کلید اشتغال است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از اداره‌ کل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، جلسه هیأت رئیسه دانشگاه فنی و حرفه‌ای با حضور عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در محل دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان همدان برگزار شد.

 عرفان خسرویان در ادامه برنامه های سفر خود به استان همدان با حضور در جلسه هیأت رئیسه دانشگاه، با رؤسای مراکز تابع دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان همدان به گفت‌وگو نشست.

وی با برشمردن ظرفیت‌های استان همدان تصریح کرد: اگر بخواهیم شاهد توسعه و تحول این استان باشیم، باید دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان بداند که مأموریتی جز اشتغال آفرینی ندارد و اگر بخواهیم اشتغال را در همدان توسعه بدهیم حتماً مدل اشتغالی ما در همدان باید مدل متناسب با خود استان باشد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به ظرفیت‌های این استان به تشریح پتانسیل های موجود فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و محصولات کشاورزی همدان پرداخت و افزود: این ظرفیت ها دیده نشده اند و برنامه ریزی باید مبتنی بر نیاز باشد.

 خسرویان در خصوص راه های طی شده و دستاوردهای پس از انقلاب اسلامی گفت: به فضل الهی از مسیرهای سختی عبور کرده ایم و بسیاری از ملت های منطقه خاورمیانه شکست خورده اند و از بین رفته اند و این منطقه، منطقه تاخت و تاز استعمار بوده است و دشمنان همواره با چشم طمع برای این منطقه نقشه می کشند اما شهدای عزیزمان اجازه ندادند دشمن از دروازه های این کشور وارد شود و اگر ما بتوانیم مدل پیشرفت خودمان را عوض کنیم پرونده ۴۰۰ ساله استعمار در منطقه خاورمیانه بسته خواهد شد.

وی تصریح کرد: مهم ترین مسئله در دانشگاه ها، "اندیشه و نگاه" است و از دیرباز تاکنون در کشور دو نگاه وجود دارد؛ یک نگاه مبتنی بر «ما می توانیم» است که تولید سلول های بنیادی و صنایع موشکی و خودباوری محصول همین دیدگاه است. و در نقطه مقابل نگاه دیگری مبتنی بر «نمی توانیم» و نگاه به غرب و بیرون از مرزها وجود دارد. اصل در دانشگاه کار"فرهنگی" است و تا بستر فرهنگی فراهم نشود در حوزه علم اتفاقی رخ نخواهد داد و مسئله فرهنگی بسیار پیچیده است.

خسرویان همچنین افزود: دانشگاه به لحاظ منابع انسانی دارای دو رکن اساسی است؛ "استاد و دانشجو" و تمام فرایند ها در تعامل بین استاد و دانشجو می چرخد و نکته اینجا است که هر نگاهی که استاد داشته باشد به دانشجو منتقل می شود. اگر استاد نگاهش حتی ناخواسته نگاه استعماری باشد دانشجو تحت تأثیر قرار می گیرد و استاد دانشگاه در جمهوری اسلامی باید یک نگاه پیشتاز و پیشرو داشته باشد که در حل مسائل کشور لحاظ شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مورد چگونگی حل مشکلاتی که در این جلسه مطرح شد به ارائه طریق پرداخت و افزود: دولت به لحاظ مسائل بودجه ای در شرایط خاص قرار دارد و سالیان سال بودجه کشور از طریق اوراق سلف و اوراق خزانه تأمین شده که موجب تورم شده است، اما دولت مردمی و انقلابی سیزدهم تا این لحظه هیچ استقراضی از بانک مرکزی نداشته است، یعنی می خواهد از متورم شدن پول جلوگیری کند.

وی ضمن تأکید بر اهمیت و ضرورت گسترش آموزش های مهارت محور در مورد مأموریت جدید وزارت علوم گفت: مقام عالی وزارت علوم مأموریتی را تعریف کرده اند که بر مبنای آن ۳۰ درصد دروس سایر دانشگاه ها هم به سمت مهارتی شدن برود و این اهمیت مهارتی شدن دانشگاه ها را نشان می دهد.

خسرویان با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای باید محصولش نیروی کار ماهر استاندارد باشد افزود: برای تربیت نیروی ماهر باید اهمیت کار مهارتی در بین خانواده ها فرهنگ سازی شود و دانشگاه باید به صورت ویژه در رابطه با اشتغال تکلیف را روشن کند، مسئله این دانشگاه اشتغال است و باید اکوسیستم مهارت را در کشور درست کند و برنامه ریزی ها به تناسب این موضوع باید انجام شود.

خسرویان در این جلسه ضمن ادای احترام به یاد و خاطره شهدای والامقام استان همدان افزود: امثال شهید حاج حسین همدانی، حاجی بابایی و چیت سازان و بسیاری دیگر هرکدام به مثابه یک ستاره در این منطقه می درخشند و رشادت هایی که نسل دهه هفتادی و بچه های مدافع حرم این منطقه از خود نشان دادند بی نظیر بود. به روانشان درود می فرستیم و امیدواریم که شرمنده این عزیزان نباشیم، زیرا مسئولیت ها در جمهوری اسلامی به بهای خون شهدا به دست آمده است.

در این جلسه کاظمی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان ضمن معرفی توانمندی های دانشگاه فنی و حرفه ای استان، به بیان دستاوردها، ظرفیت ها، دغدغه ها و چالش های آموزشکده ها و مراکز تابعه پرداخت. 

در ادامه، معاونین و رؤسای آموزشکده های استان به طرح دستاوردها، درخواست ها، نیازها و مشکلات خود پرداختند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول