اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

عکاس زنجانی داور نخستین جشنواره «کرفتو» شد

عکاس زنجانی داور نخستین جشنواره ملی عکاسی مستند و اجتماعی «کرفتو» شد.

عکاس زنجانی داور نخستین جشنواره «کرفتو» شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ناصر محمدی، عکاس زنجانی داور نخستین جشنواره ملی عکاسی مستند و اجتماعی «کرفتو» شد.

ناصر محمدی، کارشناسی ارشد عکاسی از دانشگاه هنر تهران و عکاس و مدرس دانشگاه است که فعالیت هنری از سال 1377 آغاز کرده است و تدوین چندین کتاب در زمینه عکاسی و داوری ده‌ها جشنواره ملی را در کارنامه کاری خود دارد.

گفتنی است، انجمن هنرهای تجسمی شهرستان دیواندره در راستای کاهش آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی از طریق هنر وزین عکاسی با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و همکاری فرمانداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و شورای اسلامی دیواندره، نخستین جشنواره ملی عکاسی مستند اجتماعی کرفتو را در چهار بخش برگزار می‌کند.

بخش‌های جشنواره:
الف)آیین‌های بومی و محلی اقوام ایرانی
ب) غار کرفتو ، نخستین آپارتمان طبیعی جهان
ج) آسیب‌های فرهنگی ـ اجتماعی (خشونت، طلاق، اعتیاد و همه‌گیری کرونا)
د) سرمایه‌های اجتماعی ـ هویت ایرانی اسلامی

«کرفتو» منطقه‌ای است با مرکزیت شهر زرینه (هه‌وه‌تو) در شمال شهرستان دیواندره استان کردستان که غاری باستانی به همین نام در این بخش واقع شده است، که در ۲۰ بهمن ماه سال ۱۳۸۱ به شماره ۳۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
غار تاریخی کرفتو در استان کردستان را می‌توان آئینه تمام‌نما از زندگی با درایت گذشتگان در شرایط سخت دانست.

در بازدید از غار کرفتو، چگونگی زیستن بشر در هزاران سال پیش در ذهن انسان مجسم می‌شود. به درستی مشخص نیست انسان‌ها از چه زمانی غار را به عنوان سرپناه طبیعی برای خود انتخاب کردند؛ اما بدون شک آنها توانسته‌اند، هوشمندانه شرایط بهتر زیستن را متناسب با امکانات و شرایط محیطی فراهم کنند.

غار کرفتو در استان کردستان آئینه‌ای از تدبیر و هنر نیاکانمان برای زیستن و نماد عینی تطبیق نیاز انسان با بضاعت طبیعت است.

دست‌یابی به زوایای زیبا و پنهان در ویژه برنامه‌های آیینی و تقویت و ترویج ارزش‌های دینی و مذهبی، کمک و همیاری با سفید پوشان سلامت، آیین‌های بومی و محلی اقوام ایرانی، غار کرفتو، نخستین آپارتمان طبیعی جهان، شناخت و انعکاس آسیب‌های فرهنگی ـ اجتماعی (خشونت، طلاق، اعتیاد و همه‌گیری کرونا) سرمایه‌های اجتماعی ـ هویت ایران اسلامی و آشنایی بیشتر شهروندان با هنر عکاسی و تعامل هنرمندان عکاس و ارج‌نهادن به این هنر ارزشمند بر بیان مصور احساسات اقشار مختلف مردم است.
استان کردستان با موقعیت جغرافیایی خاص، فرهنگ، فولکلور غنی، بافت بومی ویژه، جاذبه‌های طبیعی و بکر خود می‌تواند برای هنرمندان بخصوص هنرمندان عکاس موقعیت مناسبی برای به تصویر کشیدن همه‌ زیبایی‌های این منطقه داشته باشد.

اعلام نتایج آثار راه‌یافته به نمایشگاه و بخش پایانی جشنواره ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/2308

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول