اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

خواندنی‌های تاریخ| هشدار «سهروردی» درباره گرفتاری معنوی بشر/ قتل انسان توسط کلمات!

«سهروردی» که برای نخستین‌بار در تاریخ، عرفان را به فلسفه آورد و از این‌ منظر یکی از فیلسوفان ممتاز بشریت است، سخنی دارد درباره گرفتاری‌های معنوی بشر که مشهور است به «قتیل‌العبارات»؛ از کشته‌شدگان و مقتولان عبارات و کلمات می‌گوید!

خواندنی‌های تاریخ| هشدار «سهروردی» درباره گرفتاری معنوی بشر/ قتل انسان توسط کلمات!

گروه تاریخ خبرگزاری فارس- امین رحیمی: «شهاب‌الدین یحیی سهروردی» اهل قریه «سهرورد» در استان زنجان بود و با توجه به آیاتی از قرآن کریم که به نور اشاره دارند «فلسفه اشراق» را بنیان نهاد که ترکیبی از فلسفه عقل‌گرا با «حکمت خسروانی» یعنی دانش و عرفان باستانی ایران است. حالا این فیلسوف بزرگ که تا قرن‌ها ناشناخته و همچون گنج، پنهان مانده بود و در اوایل قرن بیستم میلادی توسط «هانری کُربَن» فرانسوی به متفکران غرب و سراسر جهان معرفی شد و او را «فیلسوف ایرانی خالص» لقب داده‌اند یک سخنی دارد با بشر و با همه ما که کشته نشویم با کلمات؛ عین سخن سهروردی این است: «بازی ندهد تو را اختلاف عبارات چرا که هنگامی که آنچه در قبور است بر انگیخته می‌شود و بشر در پیشگاه حق‌تعالی در روز قیامت حاضر می‌شود شاید از هر هزار نفر، نهصد و نود و نه نفر کشته عبارات و ذبح‌شده شمشیرهای اشارات، مبعوث شوند که خونشان بر گردن خودشان است. از معانی غافل شدند در نتیجه مبانی و اصول را گم کردند. حقیقت، خورشید واحدی است که با افزون‌شدن مظاهرش متعدد نمی‌شود. شهر یکی‌ است و دروازه‌های آن گوناگون و راه‌های آن افزون». 

از این سخن سهروردی هر کسی بنا به درک خود برداشتی دارد و فرخنده باد هر چه فهمیده شد. «غلامحسین ابراهیمی دینانی» فیلسوف و سهروردی‌شناس معاصر نیز از این سخن برداشتی ساده‌تر و امروزی‌تر ارائه داده است و یک‌نکته‌اش اینکه: «ما از صبح که بید‌ار می‌شویم د‌رگیر الفاظ‌‌ هستیم؛ هم مرد‌م د‌ر مواجهه با ما مغالطه می‌کنند‌ وهم ما د‌ر برابر د‌یگران مغالطه می‌کنیم... مغالطه‌ها ما را پریشان می‌کنند‌ و زند‌گی معنوی ما را تباه می‌کنند‌».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول