اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  صنفی فرهنگی

کلانتری: ضعف فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در دوره پساکرونا

معاون فرهنگی وزارت علوم از ضعف فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی به عنوان آسیب‌های کرونا خبر داد.

کلانتری: ضعف فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در دوره پساکرونا

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست روسای دانشگاه های کشور که در شهر تبریز در حال برگزاری است، با اشاره به تأثیرات کرونا در مباحث فرهنگی دانشگاه‌ها،‌ گفت: کرونا تأثیرات عمیقی را‌‌‌‌‌‌‌‌ بر حوزه‌های سیاسی و فرهنگی دانشگاه‌ها گذاشته است و زیست دانشگاهی را‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر داده است، حضور دانشجویان در فضای مجازی با توجه به کرونا بیشتر شده در حالی که هیچ برنامه‌ای برای این حضور از قبل نداشتیم و نمی‌توانستیم در ابتدا آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیریت کنیم، بر همین اساس اداره فضای مجازی در معاونت فرهنگی به وجود آمد تا تمهیدات لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌ در این زمینه به وجود بیاورد.

وی افزود: ضعف فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی یکی دیگر از آسیب‌های کرونا بود، خروجی‌های وزارت آموزش و پرورش وارد آموزش عالی شدند، در حالی که سیستم تربیتی آنها در سال‌های کرونا دچار اختلال شده بود و عدم جامعه‌پذیری آنها معضلاتی را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای دانشگاه‌ها به وجود آورد.

معاون فرهنگی وزارت علوم با تاکید بر اینکه عملا بسیاری از سازوکارهای فرهنگی دانشگاه‌ها در کرونا دچار اختلال شد، گفت: در سال‌های کرونا معاونت‌ها ادغام شدند حتی کارشناسان فرهنگی هم جابجا شدند، احیای هویت دانشگاهی باید در دستورکار باشد.

کلانتری با بیان اینکه داشبوردی که شاخصه‌های کلان فرهنگی دانشگاه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه دهد نداریم و اعداد و ارقام دقیقی از وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها نداریم،‌ گفت: بعضا برنامه‌هایی تکراری در دانشگاه‌ها رخ می‌دهد که نیازمند مخاطب‌شناس است.

وی با اشاره به ضعف حمایت از فعالیت‌های دانشجویی اظهار داشت: شوراهای دانشگاه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ باید جدی گرفت. اعتراضات زیادی در این زمینه از سوی دانشجوها ارائه می‌شود که کارهایشان جا مانده و اجرایی نمی‌شود.

معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به ضعف عملکرد کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: کارشناسان دانشگاه‌ها شاخص‌های اصلی موردنیاز را‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند، متأسفانه روسای دانشگاه‌ها ضعیف‌ترین کارشناسان را‌‌‌‌‌‌‌‌ در بخش فرهنگی دانشگاه به کار می‌گیرند که باید توجه بیشتری به آن شود؛ چراکه کارشناس متبحر می‌تواند بسیاری از تنش‌های دانشگاه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ به حداقل برساند.

کلانتری با تأکید بر اینکه کرونا سبب شد تا بخش عظیمی از ساختار فرهنگی دانشگاه‌ها دچار آشفتگی شود، تصریح کرد: موارد فرهنگی دانشگاه‌ها نیازمند بازسازی جدی است و باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.  

وی افزود: مباحث فرهنگی دانشگاه‌ها فوق برنامه نیستند بلکه برنامه اصلی و در ذات دانشگاه‌ها قرار دارد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول