اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مشارکت ازبکستان و قزاقستان در تدوین پیش‌نویس ساخت نیروگاه برق‌آبی قرقیزستان

رئیس جمهور قرقیزستان از همکاری و مشارکت ازبکستان و قزاقستان در تهیه پیش‌نویس و انجام مطالعات امکان‌سنجی نیروگاه برق آبی قرقیزستان خبر داد.

مشارکت ازبکستان و قزاقستان در تدوین پیش‌نویس ساخت نیروگاه برق‌آبی قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، رئیس جمهور قرقیزستان از همکاری و مشارکت ازبکستان و قزاقستان در تهیه پیش‌نویس و انجام مطالعات امکان‌سنجی نیروگاه برق آبی در قرقیزستان خبر داد.

«سادیر جباراف» خاطر نشان کرد: مطالعات امکان سنجی نیروگاه برق «آبی قمبراتا-1 » با مشارکت ازبکستان و قزاقستان در حال انجام و توسعه است.

رئیس جمهور قرقیزستان گفت: ما می‌توانیم به تنهایی این کارخانه را بسازیم اما زمان و هزینه زیادی می‌طلبد.

وی خاطر نشان کرد امسال قرقیزستان ساخت جاده منتهی به سد را آغاز و ازبکستان و قزاقستان نیز به ساخت این نیروگاه می‌پیوندند.

جباراف گفت: حال حاضر امکان سنجی با مشارکت سه طرف در حال تدوین است و این کار یکی دو سال طول می‌کشد و به محض اتمام آن، اجرا خواهیم کرد. اگر سرمایه گذاران دیگری بخواهند در ساخت «قمبرآتا-1 » مشارکت کنند، ما آماده توافق با طرفین هستیم.

رئیس جمهور قرقیزستان به منافع ساخت نیروگاه برق آبی برای طرف‌ها اشاره کرد و گفت: ما برای استفاده از برق به این نیروگاه آبی نیاز داریم و ازبکستان و قزاقستان به آب بیشتری نیاز دارند. بنابراین، خوب است که هر دو کشور در ساخت این نیروگاه آبی مشارکت و سرمایه گذاری کنند.

لازم به ذکر است که در سال 2012، قرقیزستان قراردادی را با روسیه برای ساخت نیروگاه‌های برق آبی «قمبرآتا-1 » امضا کرد. با این حال، طرف روسیه با این استدلال که قرقیزستان اقدامی نکرده از این توافق خارج شد.

 روسیه بعداً در سال 2018 یک پرونده داوری بین المللی را در لاهه تشکیل داد و ادعا کرد که شرکت  RusHydro باید 37.5 میلیون دلار هزینه کرده باشد. 

بنابراین کار طراحی، تحقیق و ساخت از 9 آگوست 2016 به حالت تعلیق درآمده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول