اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

نظر وزیر ارشاد درباره فیلم «عنکبوت مقدس» و سرود «سلام فرمانده»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه سوگواره ملت امام حسین(ع) گفت: شعار این وزارتخانه براساس برنامه دولت سیزدهم، نهضت بازگشت به مساجد است.

نظر وزیر ارشاد درباره فیلم «عنکبوت مقدس» و سرود «سلام فرمانده»

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم اختتامیه نخستین سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین(ع) و نخستین رویداد تولید محتوای رسانه‌ای و کنشگری عاشورایی در فضای مجازی، صبح امروز سه‌شنبه ۱۰ خردادماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار سینمایی این وزارتخانه برگزار شد.

مسعود کاویانی، دبیر سوگواره و مدیر رادیو معارف در این مراسم اظهار داشت: سوگواره ملت امام حسین(ع) از سال گذشته آغاز شد و امروز به اختتامیه خود رسیده است. البته این کار ادامه دارد.

وی ادامه داد: رادیو معارف، سوگواره اشراق، جشنواره مهر محرم و شبکه‌های تولید محتوای فضای مجازی تلاش کردند تا با تجمیع ظرفیت‌ها، ستاد سوگواره ملت امام حسین(ع) را ایجاد کنند. توسعه مردمی سوگواره و ایجاد بستر مناسب برای هیأت‌ها، استفاده از ظرفیت خبرگزاری‌ها، رادیو محرم و رادیو اربعین، جلب مشارکت عموم مردم برای تولید محتوا از اهداف این دبیرخانه است.

کاویانی افزود: هر ساله سوگواره اشراق توسط دفتر تبلیغات اسلامی، بوی سیب توسط رادیو معارف و مهر محرم توسط اداره‌کل تبلیغات اسلامی سمنان برگزار می‌شد که تمامی آنها تلفیق شد و سوگواره ملت امام حسین(ع) شکل گرفت که در دو بخش عمومی و حرفه‌ای آثار را دریافت و ارزیابی کرد.

ارسال ۱۱ هزار و ۸ اثر به دبیرخانه سوگواره ملت امام حسین

وی گفت:‌ در مجموع ۱۱ هزار و ۸ اثر در سطح ملی که شامل ۴ هزار و ۱۲ اثر مردمی و ۶ هزار و ۹۹۶ اثر حرفه‌ای به دبیرخانه سوگواره رسید که توسط ۲۶ داور و ۱۰ دبیر تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفت.

شعر سروده شده یک مداح در واکنش به فیلم «عنکبوت مقدس»

در بخش دیگر این مراسم، مرتضی طاهری مداح اهل بیت(ع) به مناسبت آغاز دهه کرامت به مدیحه‌خوانی پرداخت که پیش از شروع آن اظهار داشت: در روزهای اخیر به خاطر پخش فیلمی در جشنواره کن، قلب شیعیان جهان جریحه‌دار و داغدار شده‌ که به این مناسبت امروز رباعی‌ای برای حضور در این مراسم سروده‌ام که هم‌زمان با حضور پرچم‌های حرم امام حسین(ع)، حرم امام رضا(ع) و حرم حضرت معصومه(س) می‌خوانم. متن این شعر به شرح زیر است:

در کشور ما هست رضا چون خورشید
تابد به جهان از حرمش نور امید

ماییم و دلی که هست دیوانه او
تا کور شود هر آنکه نتواند دید

او ادامه داد:

دل هر جایی ما تا زده سر هر جایی
خود ندیده ز سر کوی تو خوش‌تر جایی

بر درت جای گرفتم که گنهکاران را
در دو عالم نبوَد بهتر از این در جایی

ای که از هر ذره خاک تو بوَد خورشیدی
آفتاب کَرمت تافته در هر جایی

هدف ما در حوزه فرهنگ و هنر ارتقای عشق و محبت مردم به آل‌الله است

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سخنران بعدی این مراسم بود که اظهار داشت: سوگواره ملت امام حسین(ع) نمونه کارهایی هماهنگ و هم‌افزا در حوزه فرهنگ است که امیدواریم برکات بسیاری داشته باشد. موضوع امام حسین(ع) تمامی ندارد و امروز پایان فصل اول این سوگواره است. تمام برنامه‌ریزی‌های ما در حوزه فرهنگ و هنر برای این است که عشق و محبت مردم به آل‌الله را بیشتر کنیم. حوزه فرهنگ و هنر ابزاری برای تعالی احکام اسلامی و معارف دینی است. افتخار هنرمندان این است که با ذوق خود، عشق و اراداتشان را در قالب‌های هنری به اهل‌بیت(ع) ابراز کنند.

وی افزود:‌ استاد فرشچیان نمونه‌ای از این هنرمندان این عرصه است که نامش را با تابلوی «عصر عاشورا» به عنوان خادم امام حسین(ع) جاودانه کرد. اتفاق چند روز پیش در جشنواره کن چیزی جز پوچی و ذلالت نیست. جلوی تابش خورشید را با این خاکپاشی‌ها نمی‌توان گرفت و این خاصیت محبت اهلبیت علیه‌السلام است. اگر حوزه فرهنگ و هنر نتواند این کار را انجام دهد،‌‌ کارش هدر رفته است و ماندگار نمی‌شود.

اسماعیلی گفت: ما نشان داده‌ایم در عرصه‌های هنری نباید منفعل بود و باید با تولید محتواهای خوب در این عرصه‌ها وارد عمل شد. انفعال و کار را به گردن دیگران انداختن ساده است. اگر امروز مسئولیت تولید محتوا در فضای مجازی برعهده نهادهایی همچون ماست باید کار و تلاش کنیم. 

سرود «سلام فرمانده» نشانه‌ای از هنر انقلاب اسلامی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کار ما در حوزه فرهنگ و هنر در دولت مردمی تنها تسهیل‌گری است و بنا نداریم مانع باشیم. کاری که این روزها یک گروه سرود در شهرستانی انجام داد و اجتماعات عظیمی را رقم زده است و قلب امام زمان(عج) را شاد کرد و تیری در قلب دشمنان زد تا همه جوانان با هم همخوانی کنند «سلام فرمانده»، نشانه‌ای از هنر انقلاب اسلامی است. 

وی افزود: ده‌ها هزار نفر عاشقانه از نسل‌های مختلف در قالب این سرود عشق خود به امام زمان(عج) را ابراز می‌کنند و این یک کار خوب فرهنگی و هنری است که نهادهای حاکمیتی باید از آن حمایت کنند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شعار ما در وزارتخانه براساس برنامه‌های دولت، نهضت بازگشت به مساجد است؛ زیرا هر کار فرهنگی و هنری اگر با زیرساخت مساجد باشد ماندگار است. امسال مجلس بودجه‌ای برای مصلاها به وزارت ارشاد داده است که اعلام کردیم این پول را تنها به مصلاهایی می‌دهیم که بستر کارهای فرهنگی ـ هنری مانند کتابخانه را داشته باشند. 

وی در پایان با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم ریل‌گذاری‌های نامناسب قبلی را تغییر دهیم، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) خود را محدود به جهان اسلام نکرد و تمام حرف‌های او منشوری برای فعالیت‌های ماست. در حوزه فرهنگ و هنر هم بیان ایشان منشور کار ماست که رهبری هم قافله‌دار آن هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول