اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مخالفت قانونگذار قدرتمند آمریکا با فروش تجهیزات پیشرفته به ترکیه

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بار دیگر مخالفت خود را با فروش تجهیزات نظامی پیشرفته به ترکیه اعلام کرد.

مخالفت قانونگذار قدرتمند آمریکا با فروش تجهیزات پیشرفته به ترکیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، قانونگذار دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در نشستی در «نیویورک» در روز سه شنبه بار دیگر مخالفت خود را با فروش تجهیزات نظامی پیشرفته به ترکیه اعلام کرد.

به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی«باب منندز» سناتور دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا  با اشاره به درخواست ترکیه برای نوسازی جنگنده‌های« اف-۱۶» و ارتقای ناوگان خود گفت: «برای من توافق بر سر فروش سایر تجهیزات نظامی به ترکیه بسیار دشوار است.»

منندز با اشاره به تنش‌های اخیر در دریای اژه گفت که ترکیه همچنان «تهدیدی برای ثبات و رفاه» در شرق مدیترانه است و علیرغم اینکه متحد ناتو است، حاکمیت یونان را «با پروازهای تحریک‌آمیز» به چالش می‌کشد.

وی افزود که ترکیه در برهه‌ای حساس، وحدت ناتو را تضعیف می‌کند. منندز اظهار داشت گفت: «روابط با "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهور ترکیه دشوار است، روابطی که ما انتظار داشتیم نیست.»

ترکیه در ماه اکتبر از آمریکا خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را درخواست کرد. در نامه‌های جداگانه‌ای به روسای و اعضای کمیته‌های امور خارجی و نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و سنا، هفت گروه و شورای آمریکا از جمله شورای «یونان-آمریکا»، «شورای عدالت برای قبرس»، «کمیته یهودیان آمریکا»، «کمیته ارامنه مقیم آمریکا»، «گروه دفاع از مسیحیان» و «انجمن خاورمیانه»  اعتراض خود را به فروش این تجهیزات به ترکیه اعلام کردند. (جزئیات بیشتر)

یونان و ترکیه مدت‌هاست که در زمینه حق بهره برداری از منابع انرژی در دریای اژه و مدیترانه اختلاف دارند. یونان و ترکیه بابت اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند.  این دو کشور بارها همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی هم متهم کرده‌اند.

«کریاکاس میتسوتاکیس» رئیس جمهور یونان به تازگی تایید کرد که یونان به خرید جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ ساخت ایالات متحده چشم دوخته و یک پیمانکار دفاعی برجسته آمریکایی به دنبال سرمایه‌گذاری در صنعت هوافضای یونان است. 

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول