اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

فارس من| کمیته‌ای برای دستگیری تقلب فروشان تشکیل شود

رئیس کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور گفت: تشکیل کمیته‌ای برای دستگیری تقلب فروشان را ضروری می‌دانیم و امیدواریم همه نهادهای ذیربط اعم از قضایی و ضابطین و امنیت و اطلاعات، حساسیت قضیه را بیش از پیش در نظر داشته باشند و به شکل ضربتی، این کلونی فساد را کشف و معدوم کنند.

فارس من| کمیته‌ای برای دستگیری تقلب فروشان تشکیل شود

محسن جلواتی رئیس کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار کرد: در بحث امنیت، روایی و پایایی نمرات امتحانات نهایی و در یک کلام، عدالت در امتحانات نهایی چند موضوع اساسی باید مورد توجه باشد؛ یکی اینکه این سؤالات نباید تکراری باشد. تکراری بودن در تعداد زیاد خودش نوعی لو رفتن سیستماتیک آزمون است.

وی ادامه داد: همین امسال بخش چشمگیری از سؤالات امتحانات نهایی، درس‌های اساسی مانند دین و زندگی یا ریاضیات، تکرار سؤالات سال‌های قبل بوده است؛ با این حساب، درواقع خود سیستم در حال افشای سؤالاتش پیش از جلسه است و کافی است داوطلبی سؤالات چند سال گذشته را که در جزوه‌ها و کتابچه‌هایی منتشر شده، دوره کند و پاسخ ها را حفظ کند تا به نمره‌ای خوب دست یابد.

جلواتی با بیان اینکه شاید افت کیفیت آموزش به دلیل مجازی شدن مدارس و آموزشگاه‌ها، دلیل این سهل گرفتن‌ها در امر امتحانات نهایی باشد، افزود: وزیر آموزش و پرورش و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مسؤولان عنایت داشته باشند که ملاک قرار دادن نمرات حاصل از چنین امتحاناتی برای تفکیک داوطلبان دانشگاه و تعیین نخبگان علمی کشور، عدالت نیست؛ همین معضل را در طراحی سؤالات ورودی تیزهوشان (ششم به هفتم) هم داریم که دیگر هیچ نوع توجیهی برایش مسموع نیست و باید تیم طراحی اصلاح و با مسببان برخورد شود.

وی گفت: تقلبات حین جلسه با رشد تکنولوژی گسترش پیدا کرده است و این تقلبات در جلسات کنکور هم هست اما بسیار محدود است چون سؤالات کنکور خیلی سخت‌تر است و زمان هم بسیار کمتر است؛ به همین دلیل می‌گوییم که نمرات امتحان نهایی قابل جمع با نمرات کنکور نیست؛ کنکور بد است اما این کار بدتر است ضمن اینکه هر تغییری منجر به اصلاح نمی‌شود.

رئیس کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور تصریح کرد: قویاً تشکیل کمیته‌ای برای دستگیری تقلب فروشان را ضروری می‌دانیم و امیدواریم همه نهادهای ذیربط اعم از قضایی و ضابطین و امنیت و اطلاعات، حساسیت قضیه را بیش از پیش در نظر داشته باشند و به شکل ضربتی، این کلونی فساد را کشف و معدوم کنند و گرنه ضربه بزرگی به آموزش و اعتماد عمومی وارد می‌شود.

*رواج نمره‌گرایی و تقلب در مدارس 

جلواتی با اشاره به تفاوت ارزش نمرات نهایی در سال‌های مختلف، اظهار کرد: نصف بیشتر داوطلبان ورود به دانشگاه در هر سال، دیپلمه سال‌های قبلی از نظام جدید گرفته تا نظام قدیم و اقدم هستند؛ گیریم که در سال‌های بعد سؤالات امتحانات نهایی همگی نو و جدید باشد و برای تقلب حین جلسه تدابیری مؤثر اندیشیده شود، اما با نمرات پر ایراد، این سال‌ها چه باید بکنیم؟

وی افزود: دیده بان از همان آغاز با طرح کردن یازده مورد ایراد ریاضی، عملیاتی و حتی هشدارهای اجتماعی ـ امنیتی، رئیس جمهور را از اجرای مصوبه رئیس جمهور سابق برحذر داشت و خوشبختانه رئیس جمهور هم از ابلاغ آن مصوبه پرهیز کرد.

رئیس کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور ادامه داد: اصلاحیه آن مصوبه هم علاوه بر ایرادات اجرایی و ریاضی باقی مانده در آن، ایراد فرهنگی بزرگی هم دارد که باز هم مربوط به همین امتحانات نهایی می‌شود؛ فرض کنید که شما درسهای ادبیات و دینی و قرآن و زبان را از کنکور حذف کردید که بچه ها تستی نخوانند، با این سؤالات تشریحی حفظی و تکراری که کار بدتر می‌شود. باز در تست‌ها چند سوال چالشی و نو و عمیق مطرح می شود، اما این امتحانات نهایی باعث می شود که دیگر بچه‌های ما عربی و قرآن و انگلیسی و ادبیات فارسی نخوانند، و فقط شب امتحان نمونه سوال بخوانند یا متن کتاب را حفظ کنند یا به تقلب متوسل شوند؛ اینها نقض غرض است و باعث تقلیل شأن دروس فرهنگ ساز می‌شود و باعث رواج نمره‌گرایی و تقلب در مدارس می‌شود. 

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که مجلس و شورا و سازمان سنجش و سه وزارت بهداشت، علوم و آموزش و پرورش با همراهی دیده بان و سایر مراکز دولتی یا مردمی صاحب نظر در امر آموزش و سنجش، این معضلات و ایرادها را بدون تعارف بررسی کنند و بر قانونی جامع توافق کنند که تغییرات رو به اصلاح وضعیت باشد نه وخامت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول