اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

افزایش مقاومت سطوح با نانوپوشش‌های ضدبازتاب

نانوپوشش ضدبازتاب تولید شده توسط شرکتی دانش‌بنیان، به افزایش مقاومت سطوحی چون عینک، آیینه و ادوات اپتیکی کمک کرد.

افزایش مقاومت سطوح با نانوپوشش‌های ضدبازتاب

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پوشش‌های ضد بازتاب از سال‌ها پیش برای حل مشکلات ناشی از انعکاس‌ که به‌شدت میزان نور فرودی را کاهش می‌دهد به کار می‌روند. کاربرد نانوپوشش‌های چندلایه بر روی سطح جلویی سلول‌های فوتوولتاییک یا ادوات اپتوالکترونیک، بازتاب نور فرودی را کاهش داده و به بهبود عملکرد این وسایل منجر می‌شود.

از جمله مزیت‌های این فناوری می‌توان به کاهش چشمگیر شدت انعکاس، بهبود مقاومت به خراش و خوردگی و حذف آلاینده‌های زیست‌محیطی به سبب استفاده از روش PVD اشاره کرد. از این نانوپوشش‌های ضدبازتاب می‌توان در عینک‌ها، آیینه‌ها و ادوات اپتیکی استفاده کرد.

اعمال نانوپوشش‌های تزئینی، نانوپوشش‌های ضدخوردگی و نانوپوشش‌های ضدسایش از قابلیت‌های تجهیزات پوشش‌دهی تولیدی شرکت یارنیکان صالح است.  به طور کلی استفاده از پوشش، به منظور ارتقا خواص سطحی محصولات و قطعات صنعتی صورت می‌گیرد.

با توجه به معضلات پرهزینه از جمله سایش و خوردگی، طی سال‌های اخیر استفاده از نانوپوشش‌ها در صنعت اهمیت روزافزونی یافته است. در این راستا، شرکت‌های مختلفی در کشور اقدام به ارائه خدمات پوشش‌دهی یا تولید تجهیزات پوشش‌دهی کرده‌اند.

شرکت اورنگ صنعت سپاهان مجموعه‌ای دانش‌بنیان است که با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با استفاده از تجهیزات لایه‌نشانی موفق به ارائه فناوری پوشش ضدبازتاب شده است. این نانوپوشش با قرار گرفتن روی سطوح مختلف، مانع از بازتاب نور مرئی می‌شود.

نانوپوشش‌ها در سطح آینه به‌دلیل ضخامت کمتر از طول‌موج نور مریی، از تفرق نور جلوگیری می‌کنند. ضخامت پوشش در این محصول کمتر از 100 نانومتر است و استفاده از آن باعث کاهش 50‌درصدی در بازتاب نور شده است. آینه‌های اپتیکی برای بازتاب‌دادن نور در کاربردهای مختلفی از قبیل هدایت پرتو نور، تداخل‌سنجی، تصویربرداری و همچنین کاربردهای عمومی رایج طراحی می‌شوند. این آینه‌ها در صنایع گوناگون به‌ویژه صنعت خودرو به‌طور گسترده به کار می‌روند.

در آینه‌های مرسوم تفرق‌های ناخواسته نور روی بازدهی و کارایی محصول اثرات منفی داشته؛ به‌گونه‌ای که قابلیت دید را کاهش می‌دهند. فناوری نانوپوشش‌ها عملکرد این‌گونه آینه‌ها را بهبود می‌بخشد؛ به‌طوری ‌که پوشاندن سطح آینه با نانولایه‌ها تفرق‌های ناخواسته نور را به حداقل رسانده و عملکرد موردنظر را بهبود می‌بخشد. در کاربردهای این نانوپوشش‌ها در آینه خودرو، پوشش‌دهی نه در پشت آینه، بلکه بر روی آن انجام می‌گیرد. زیرا نانوپوشش‌دهی بر پشت آینه موجب ایجاد دوبینی برای راننده و افزایش احتمال بروز حادثه می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول