اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان جنوبی

روایت طلبه‌ای که دغدغه‌اش حاشیه‌نشینان است/ از ایجاد اشتغال تا گلایه از سنگ‌اندازی‌های مسئولان

مسئول پایگاه فرهنگی و اجتماعی محله کارگران بیرجند با تأکید بر اینکه توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص کار در حاشیه شهرها سبب شد تا وارد این مسیر شوم، گفت: حمایتی که مدت‌هاست از قشر حاشیه‌نشین شهرها کوتاه شده را باید بهتر از قبل پیاده کرد.

روایت طلبه‌ای که دغدغه‌اش حاشیه‌نشینان است/ از ایجاد اشتغال تا گلایه از سنگ‌اندازی‌های مسئولان

حجت‌الاسلام ابوالحسن طوری، مسئول پایگاه فرهنگی و اجتماعی محله کارگران بیرجند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: راه‌اندازی این پایگاه فرهنگی از سال ۹۷ توسط سازمان تبلیغات اسلامی شکل گرفت و مسئولیت این پایگاه به بنده سپرده شد و این پایگاه پنج مسجد را تحت پوشش فعالیت‌های خود دارد.

وی با بیان اینکه اقدامات فرهنگی در راستای پیشگیری آسیب‌های اجتماعی مورد تأکید ما بود، بیان داشت: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های فعلی جامعه ما آگاهی نداشتن از روش صحیح سبک زندگی است.

مسئول پایگاه فرهنگی و اجتماعی محله کارگران بیرجند با اشاره به اینکه در این راستا کارگاه آموزشی ۱۲ دوره‌ای تربیت فرزند را از دوران بارداری تا زمان ازدواج فرزند را برگزار کردیم، عنوان کرد: همچنین برگزاری دوره‌های سبک زندگی ویژه پسران مجرد، دختران مجرد و زوج‌های جوان در دست اقدام است و امیدواریم در جهت آگاهی بخشی به افراد مفید باشد.

طوری اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های کانون فراهم کردن شرایط بهره‌مندی افراد در انجام مشاوره بوده است و حتی در برخی از موارد مشاور به‌صورت خصوصی در منزل فرد حاضر شده و مشکلات او را بررسی کرده است.

اشاره‌ای به مهم‌ترین آسیب‌هایی اجتماعی

وی اعتیاد، فقر و مشکلات خانوادگی را از مهم‌ترین آسیب‌هایی اجتماعی ذکر و مطرح کرد: در زمینه اعتیاد اقدام به برگزاری کارگاه انگیزه‌سازی جهت ترک معتادین کردیم و همچنین برنامه‌های ویژه‌ای برای جوانان و نوجوانان در راستای ارتقای سطح دانش و آگاهی به خصوص فرزندان معتادان در نظر گرفتیم.

مسئول پایگاه فرهنگی و اجتماعی محله کارگران بیرجند گفت: در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی از دیگر فعالیت‌های پایگاه می‌توان به برگزاری دوره‌های ورزشی، مذهبی و هنری برای کودکان و نوجوانانی که والدین آنان مبتلا به اعتیاد هستند، اشاره کرد.

گلایه از موازی‌کاری‌های دستگاه‌ها

طوری با انتقاد از موازی‌کاری‌های ارگان‌های مختلف در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: ما به عنوان یک پایگاه فرهنگی اجتماعی، رابط بین مردم و مسئولان هستیم و نمی‌توانیم به صورت مستقیم تسهیلات پرداخته یا اشتغال ایجاد کنیم بلکه با انتقال مشکلات موجود به مسئولان درصدد پیشگیری از آسیب‌های بیشتر هستیم.

وی به اجرای طرح آمارگیری از خانواده‌های محله هدف اشاره و با بیان اینکه در این آمارگیری آسیب‌ها نیز شناسایی شده است، افزود: در زمینه خانوادگی مشاور رایگان، برگزاری کارگاه‌های سبک زندگی و غیره را داشیم که مورد استقبال خوب مردم محله قرار گرفت.

مسئول پایگاه فرهنگی و اجتماعی محله کارگران بیرجند از عملکرد برخی نهادهای فرهنگی گلایه کرد و افزود: متأسفانه برخی از ارگان‌های فرهنگی از برنامه‌ها و اقدامات ما برای خود تصویر و فیلم می‌گرفتند و برنامه‌ها و اقدامات ما را برای خودشان به عنوان رزومه به کار می‌بردند.

ورود به موضوع اشتغال 

به طوری با اشاره به اینکه در جهت اشتغال‌زایی دوره‌های آموزشی صنایع‌دستی و حوله بافی برای بانوان برگزار کردیم، مطرح کرد: حدود ۱۰۰ نفر از بانوان محله از  آموزش‌های مرتبط با صنایع‌دستی بهره‌مند شدند.

وی با تأکید بر اینکه تمام اقدامات مجموعه ما با محوریت مسجد است، تبیین کرد: برای بانوان شمال شهر بیرجند دوره‌های آموزشی با اساتید قوی در نظر گرفتیم که آموزش چرم‌دوزی، کیف‌دوزی، عروسک‌سازی از جمله آموزش‌هایی بود که انجام شد.

مسئول پایگاه فرهنگی و اجتماعی محله کارگران بیرجند در خصوص فروش محصولات تولیدی توسط بانوان، گفت: برای فروش محصولات نیز برنامه‌ریزی کردیم و زمینه فروش را ایجاد و در این خصوص بازارهای فصلی را در شعبانیه و پارک‌ها ایجاد کردیم و همچنین برای حضور این بانوان در نمایشگاه‌های سطح شهر رایزنی‌هایی انجام دادیم.

سنگ‌اندازی مسئولان در زمینه اشتغال خانگی

طوری با تأکید بر اینکه اکنون به راحتی می‌توان با استفاده از ظرفیت کارگاه‌های خرد خانگی اشتغالزایی کرد، افزود: بانوان شمال شهر اغلب در منازل خود محصولاتی همچون رب، ترشی محلی و غیره  تولید می‌کنند که با برنامه‌ریزی مکانی برای آن‌ها با رعایت مسائل بهداشتی در نظر گرفتیم.

وی از برخورد برخی مسئولان در این خصوص نیز گلایه کرد و توضیح داد: مسئولان به گونه‌ای سیب سلامت را محکم گرفتند که ما حتی یک فضای بسیار تمیز و بهداشتی برای این امر در نظر گرفتیم اما با تمام رایزنی‌ها متأسفانه سیب سلامت داده نشد؛ گرچه  به برخی افراد به راحتی این مهم داده می‌شود اما به ما داده نشد و در این خصوص اصلا حمایتی صورت نپذیرفت.

مسئول پایگاه فرهنگی و اجتماعی محله کارگران بیرجند اعلام کرد: در زمینه اشتغال یک طرح بسیار خوب با حضور سرمایه‌گذار تهرانی برای محله شمال شهر تهیه کردیم که با اجرای آن ۳۰۰ نفر مشغول به کار می‌شدند اما در این زمینه هم حمایتی از ما صورت نپذیرفت.

تلاش در راستای حل مشکلات منطقه

طوری با اشاره به اینکه برای حل مشکلات منطقه به مسئله مطالبه‌گری در فضای مجازی نیز ورود کردیم تا از این طریق مسئولان را پای کار بیاوریم، اضافه کرد: آسفالت معابر و خیابان‌ها، فاضلاب مهرشهر، اشتغال و اعتیاد از جمله این موارد است.

وی با اشاره به رزمایش مواسات و همدلی در ایام کرونا، اعلام کرد: در همدلی و مواسات با همکاری هلال‌احمر ۶ خانه هلال در این منطقه راه‌اندازی شد و طی سال ۱۴۰۰، ۶۰۰ میلیون بسته غذایی تهیه و بین نیازمندان شمال شهر بیرجند توزیع شد.

مسئول پایگاه فرهنگی و اجتماعی محله کارگران بیرجند با بیان اینکه نیروی انسانی و بازوی کمکی ما در این مجموعه پایگاه‌های مقاومت بسیج بودند، مطرح کرد: در مسئله کمک و مواسات با همکاری کمیته امداد و هلال‌احمر کارها را پیش بردیم.

خدمت در دوران کرونا

طوری از جمع‌آوری کمک‌های خیرین و توزیع آن بین نیازمندان خبر داد و عنوان کرد: در زمان کرونا کپسول‌های اکسیژن را با کمک خیرین و مردم تهیه و به رایگان در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار می‌دادیم.

وی به تولید ماسک و اشتغالزایی صورت گرفته در این خصوص اشاره و تبیین کرد: جهت أمین نیازمندی‌های مردم و مراکز درمانی کارگاه‌های تولید ماسک را راه‌اندازی کردیم که هم سبب اشتغال و هم کمک به مراکز درمانی و مردم شد.

مسئول پایگاه فرهنگی و اجتماعی محله کارگران بیرجند به اهمیت کارهای فرهنگی اشاره کرد و بیان داشت: مردم تشنه کار فرهنگی هستند البته برنامه‌ای که پربار و به درد افراد بخورد و همه سنین را در بر بگیرد.

طوری اظهار داشت: در پایگاه فرهنگی و اجتماعی محله کارگران بیرجند کارهای فرهنگی زیادی انجام دادیم که متناسب با همه سنین است البته تمرکز ما بیشتر بر روی سنین کودک و نوجوان است.

قشر حاشیه‌نشین؛ محروم از حمایت

وی با تأکید بر اینکه توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص کار در حاشیه شهرها سبب شد تا وارد این مسیر شوم، افزود: حمایتی که مدت‌هاست از قشر حاشیه‌نشین شهرها کوتاه شده را باید بهتر از قبل پیاده کرد و با دیدی متشکل بر کرامت انسانی استعدادهای آنان را در مدیریت و بازسازی محل زندگیشان تحقق بخشید. 

مسئول پایگاه فرهنگی و اجتماعی محله کارگران بیرجند یکی از طلاب جهادگر در ایام کرونا نیز است و در راستای کمک به کادر درمان خدمت‌رسانی به مبتلایان این ویروس منحوس را دارد، مطرح کرد: فعالیت و خدمت به بیماران کرونایی همانند شب شب عملیات در جبهه رزم بود و هر بی‌احتیاطی و هر اشتباهی از سوی جهادگران و کادر درمان مانند لباس رزم موجب به خطر انداختن جان خودشان ‌و دیگران می‌شد.

وی بیان داشت: اگر می‌خواهیم مانند «حاج قاسم» محبوب باشیم، رمز محبوبیت ایشان جهاد همیشگی و در میدان بودن این شهید بزرگوار بود و امروز نیز نیاز به حضور نیروهای جهادی در میدان مبارزه با کرونا احساس می‌شد.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول